Dodaj ogłoszenie o pracy


BCT podsumował 2012 – większe przeładunki i inwestycje w kolej

Bałtycki Terminal Kontenerowy podsumował przeładunki w 2012 r. Ich liczba wyniosła 408 722 TEU, czyli o 13 proc. więcej niż w 2011 r. Miniony rok odznaczył się też zanotowaniem rekordowego udziału kolei w przeładunkach, sięgającego 42 proc. Konsekwentne modernizowanie terminalu i wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom rynku zaowocowało m.in. otrzymaniem przez BCT nagród Innowacyjności w Transporcie oraz nominacją do prestiżowego tytułu „Ten, który zmienia polski przemysł”.


- Miniony rok przyniósł nam 13-procentowe zwiększenie ilości przeładunków, co jest dobrym wynikiem. Rosnące od 2010 roku obroty terminalu, a także atrakcyjne perspektywy dla rynku kontenerowego tworzą solidne podstawy ambitnej strategii na następne dziesięciolecia. Należy przy tym mocno zaznaczyć, że w naszych planach rozwojowych nie do przecenienia jest wsparcie państwa, w postaci rzetelnej współpracy z Zarządem Portu, a także realizacji umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych i dofinansowanie szeroko zakrojonego, największego w naszej historii programu inwestycyjnego - powiedział Krzysztof Szymborski, prezes BCT.

 

Dziś Bałtycki Terminal Kontenerowy obsługuje ponad 40 pociągów tygodniowo. W kolejnych latach, dzięki realizacji największego w historii BCT planu inwestycyjnego, zwiększeniu ulegnie intermodalny potencjał terminala. Warte ponad 153 mln PLN inwestycje obejmą m.in. zakup nowych suwnic nabrzeżowych, placowych i kolejowych, wymianę nawierzchni oraz przygotowanie nowych stanowisk dla kontenerów chłodniczych. Aż 35 proc. tej kwoty pochodzić będzie z funduszy unijnych. Już w październiku do eksploatacji został włączony pierwszy sprzęt przeładunkowy kupiony w ramach tego projektu. W minionym roku w pracy terminalu nastąpił też znaczący krok naprzód: wydajność pracy suwnic nabrzeżowych osiągnęła stały poziom przekraczający 30, a w ostatnich tygodniach nawet 32 kontenery na godzinę.


Przeładunki kolejowe mają coraz większy udział w ogólnej liczbie operacji, w skali roku było to prawie 42 proc. - Kontenery na torach to przyszłość transportu intermodalnego. Przewozy kolejowe stają się opłacalne na odległościach powyżej 200 km – mówi Piotr Frąckowiak, BCT Intermodal Manager. Tak wysoki wynik terminalu kolejowego w BCT to efekt nawiązywania współpracy z kolejnymi operatorami i otwierania kolejnych połączeń. W maju 2012 BCT podpisał umowę z międzynarodowym operatorem, firmą Baltic Rail, którego połączenie z Gdyni do Sławkowa obsługuje dwa razy w tygodniu. Połączenie jest elementem realizacji koncepcji europejskiego korytarza transportowego Bałtyk – Adriatyk. Do grona klientów Spółki dołączyła w 2012 r. również firma Polzug, która uruchomiła regularną linię z Poznania do Gdyni.


W ostatnich miesiącach BCT rozszerzył zakres usług o przeładunki naczep samochodowych na wagony kolejowe. We wrześniu rozpoczęto także przeładunki elementów farm wiatrowych, które przypływają do Polski z Chin. W grudniu, podczas Forum Innowacji Transportowych BCT otrzymał złotą Nagrodę Innowacyjności za projekt i wdrożenie trawersy do przeładunku obiektów wielkogabarytowych oraz brązową za system organizacji, planowania i rozliczania pracy operacyjnej. Koniec roku przyniósł również nominację do prestiżowego tytułu „Ten, który zmienia polski przemysł”. Cały czas są więc czynione starania o podjęcie decyzji o dalszym pogłębieniu Portu w Gdyni, co pozwoli na obsługę nawet trzykrotnie większych niż obecnie statków oceanicznych. Takie kolosy stają się dziś standardem w transporcie morskim.

 

W historii terminalu odznaczyła się również majowa kolizja promu Stena Spirit z suwnicą nabrzeżową Bałtyckiego Terminala Kontenerowego. W efekcie jedna suwnica została przewrócona i zniszczona, a druga poważnie uszkodzona. W wypadku obrażenia odniosło trzech pracowników BCT.  Po kilku dniach lżej ranni opuścili szpital, a sam terminal już po godzinie wznowił pracę i planowo wykonywał operacje. 2013 rok powinien przynieść dalszą rozbudowę terminalu, ukierunkowaną na zwiększenie udziału kolei.  W ten sposób BCT realizuje założenia Białej Księgi Transportowej 2050 UE, która zakłada, że w 2030r. ponad 30 proc. ładunków powinno być przewożonych po torach. Jeżeli prace modernizacyjne zostaną połączone z pogłębieniem basenów portowych i rozbudową obrotnicy portowej, możliwa stanie się obsługa największych statków oceanicznych z odpowiednią wydajnością, tak aby do 2020 przekroczyć wynik miliona TEU.

 

Wśród ważnych wydarzeń minionego roku należy wymienić również BCT Gdynia Marathon. Druga edycja najbardziej ekstremalnych zawodów pływackich w naszym kraju, zorganizowana przez BCT, zgromadziła najwybitniejszych pływaków długodystansowych na świecie, w tym Petara Stoycheva, najbardziej utytułowanego zawodnika w tej dyscyplinie sportu.


(źr. BCT Gdynia)

 

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.