Dodaj ogłoszenie o pracy


Pożytek z ogona

Im szybciej jedzie ciężarówka, tym większy opór aerodynamiczny i zużycie paliwa. Co z tym fantem może zrobić użytkownik?
Jechać wolniej. Najprostsze i najczęściej lekceważone zalecenie. Opór aerodynamiczny rośnie proporcjonalnie do kwadratu prędkości, a moc zużyta na jego pokonanie – do sześcianu prędkości. Dlatego różnica nawet 5 km/h jest znacząca. Jadąc tylko trochę wolniej, można wyraźnie zaoszczędzić na paliwie.


Do prędkości 60÷70 km/h najwięcej energii pochłania pokonywanie oporów toczenia. Jeśli samochód jedzie szybciej, opór aerodynamiczny zyskuje przewagę i bardzo szybko rośnie w miarę wzrostu prędkości.


Do pary
Przy decyzji o zakupie ciągnika siodłowego pierwszoplanową rolę odgrywają: układ napędowy i typ kabiny. Najczęściej brana jest pod uwagę moc silnika oraz wielkość i standard wyposażenia szoferki. Przyszły użytkownik myśli również o tym, czy łatwo będzie mu odsprzedać kupowany właśnie pojazd.


Dlatego chętniej wybierze ciężarówkę, która po kilku latach eksploatacji szybko „pójdzie do ludzi”, niż taką, co będzie długo czekać na amatora. Czasem odbywa się to ze szkodą dla… aerodynamiki! Jakkolwiek naiwnie to brzmi, ciągnik i naczepa powinny być dopasowane wielkością i kształtem. Z dwojga złego lepiej jest holować zwykłą „kurtynówkę” ciężarówką z niską kabiną niż podczepić wywrotkę do ciągnika z kabiną najwyższą z dostępnych w danym modelu. W pierwszym przypadku można na dachu zamocować deflektor, który zniweluje różnicę wysokości między kabiną i naczepą i poprawi opływ powietrza wokół zestawu.
W drugim wypadku nie można sobie pomóc w żaden sposób. Najlepiej, jeśli ciężarówka jest minimalnie niższa niż naczepa. Jak najmniejsza powinna być również odległość między kabiną a naczepą. Producenci samochodów wychodzą naprzeciw tym oczekiwaniom i proponują regulowane odchylacze strug powietrza „wydłużające” boki kabiny oraz dach. Uwaga jednak, ponieważ nie zawsze tego rodzaju akcesoria spełniają swoje zadanie. Czasem ich montaż odnosi skutek odwrotny do zamierzonego. Bywa tak, gdy za ciągnikiem jest np. wywrotka czy niezbyt wysoka cysterna.


Pozory bywają zwodnicze, ale warto popatrzeć na zwierzęta, które mają opływowy kształt i spróbować podobnie przygotować zestaw. Ciała ryb zwężają się na końcach. Siłą rzeczy nie można zwęzić z tyłu naczepy, ale można zastosować węższą i niższą kabinę w ciągniku. Gdy za nim jest walcowaty zbiornik czy skrzynia wywrotki owiewki i deflektor na dachu bywają niekiedy niepotrzebne.
Prostym sposobem na poprawienie własności aerodynamicznych wywrotki jest zaciągnięcie opończy, również wtedy, gdy pojazd jedzie bez ładunku. Znika w ten sposób „hamulec” w postaci pionowej czy wręcz pochylonej w kierunku jazdy tylnej ściany skrzyni.
W naczepie skrzyniowej wyposażonej w opończę oraz kurtynowej ważne jest prawidłowe naciągnięcie materiału. Służy to nie tylko „wygładzeniu ścian” pojazdu i poprawie tzw. oporu ciśnieniowego, głównego składnika oporu aerodynamicznego, ale również ograniczeniu wpływu oporu tarcia. Bierze się on z lepkości powietrza, które „czepia się” ścian pojazdu. Trudno to sobie wyobrazić, ale opływając pojazd, powietrze jednocześnie ociera się o niego. (…)

(mat. opr. Michał Kij TruckVan www.truckvan.pl  )

 

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.