30 września minie rok odkąd spółka PCC Intermodal uruchomiła w Kutnie nowoczesny terminal intermodalny dla rejonu centralnej Polski. Przeładunki w Kutnie ruszyły po kilkunastu miesiącach prac inwestycyjnych i od roku obiekt służy rozwojowi branży intermodalnej, umożliwiając sprawną dystrybucję ładunków kontenerowych w relacji Północ-Południe i z zachodu na wschód.
Już po kilku miesiącach funkcjonowania obiektu okazało się, że data 30. września 2011 roku była jedną z najważniejszych dat w krótkiej jak dotąd, acz burzliwej historii polskiego transportu intermodalnego. Uruchomienie Terminalu Kutno miało olbrzymie znaczenie, nie tylko dla inwestora – PCC Intermodal, ale dla całej branży transportowej w Polsce.
Trafiona lokalizacja
Wybór Kutna, jako lokalizacji dla terminala kontenerowego był nieprzypadkowy. Zadecydowało położenie miasta w centralnej Polsce, na skrzyżowaniu głównych korytarzy i dróg transportowych. Nowoczesny obiekt terminalowy, mieści się bezpośrednio przy linii kolejowej E-20, łączącej Berlin z Warszawą i dalej Moskwą oraz w pobliżu głównej linii kolejowej Północ-Południe (nr 131), w korytarzu transportowym Bałtyk-Adriatyk, a także w pobliżu dróg krajowych i autostrad. Terminal w Kutnie to była pierwsza, tej skali, inwestycja PCC Intermodal S.A. – Spełnienie obietnicy jaką złożyliśmy inwestorom podczas debiutu, to wielki sukces nie tylko dla naszej spółki, ale dla wszystkich, którzy kibicują rozwojowi branży intermodalnej w naszym kraju - mówi Dariusz Stefański, prezes zarządu PCC Intermodal S.A.
4 etapy budowy i na tym nie koniec
Budowę terminalu rozpoczęto wiosną 2010 roku, realizacja inwestycji pierwotnie rozłożona była na cztery etapy. Obecnie, w związku z ogromną masą obsługiwanych w Kutnie ładunków, podjęta została decyzja o realizacji kolejnych etapów. Prace rozpoczną się w 2013 roku. Aktualne, roczne możliwości przeładunkowe obiektu to 100 tys. TEU, po ukończeniu rozbudowy zamierzamy podwoić tą wartość.
- Sprawna obsługa wolumenów napływających do Kutna, przy zwiększonych parametrach operacyjnych będzie możliwa między innymi dlatego, że obiekt doposażony zostanie w 2 kolejne tory długości 700 metrów, powiększona zostanie jego powierzchnia operacyjna i place składowe, a oprócz 4 obecnie pracujących na terminalu maszyn przeładunkowych, przeładunki usprawni instalacja 2 suwnic bramowych - mówi Adam Adamek, wiceprezes zarządu PCC Intermodal S.A.
Maksymalne wykorzystanie przepustowości
Praktycznie od pierwszego dnia pracy, możliwości składowe i przeładunkowe terminalu wykorzystywane są niemal do maksimum. Wolumen obsługiwanych ładunków od uruchomienia obiektu dynamicznie i - co ważne - systematycznie wzrasta. W ciągu pierwszego roku funkcjonowania, na Terminalu Kutno, obsłużonych zostało blisko 90 tys. TEU. Średnio miesięcznie w 2012 roku w Kutnie przeładowywanych jest sto kilkadziesiąt pociągów kontenerowych. Warto przy tej okazji spojrzeć wstecz, ilość przeładunków na terminalu na przestrzeni ostatnich 3 lat wzrosła o 300 proc.!
- Gdy w 2010 roku pracowaliśmy na tymczasowym terminalu w Krzewiu, obsłużony wolumen na koniec roku wyniósł niespełna 32 tys. TEU. W 2011 roku - pracując przez część roku w Krzewiu, a część - w Kutnie podwoiliśmy wynik (63 718 TEU). Dziś widać wyraźnie, że 2012 rok zamkniemy, osiągając maksymalne możliwości przeładunkowe terminalu w obecnym kształcie. Rozbudowa obiektu pozwoli nam od 2013/2014 roku sprostać wyzwaniom rynku i obsługiwać jeszcze większe potoki ładunków - wylicza Wojciech Skrzypiński, dyrektor Terminalu Kutno.
Dalszy rozwój
Terminal w Kutnie, dzięki doskonałej lokalizacji na transportowej mapie Europy, dał PCC Intermodal nowe możliwości rozwoju obecnych, a także nowych serwisów. Już w grudniu 2011 roku, z Kutna wyruszył w drogę pierwszy pociąg kontenerowy do stolicy Rosji – PCC Moscow Express.
- Do czasu uruchomienia inwestycji w Zajaczkowie Tczewskim (Intermodal Container Yard) obiekt w Kutnie, będzie kluczowym hubem dla ładunków kontenerowych podróżujących z północy na południe, w tym szczególnie w korytarzu transportowym Baltic – Adriatyk - podsumowuje Jarosław Kubiczek, dyrektor rozwoju PCC Intermodal S.A.
(źr. PCC Intermodal)