Dodaj ogłoszenie o pracy


170 mln zł na rozwój centrów logistycznych w Polsce

Prawie 170 milionów złotych może trafić do operatorów terminali kontenerowych oraz centrów logistycznych, a także zarządców portów morskich i właścicieli firm transportowych - informuje firma Deloitte. Środki pochodzą z funduszy unijnych z Działania 7.4 „Rozwój transportu intermodalnego” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Beneficjentami konkursu mogą być przedsiębiorcy wykonujący lub zamierzający wykonywać działalność gospodarczą w zakresie transportu intermodalnego (zwanego też kombinowanym), w tym operatorzy terminali kontenerowych i centrów logistycznych, a także zarządy portów morskich. W okresie do 17 grudnia br. można składać wnioski do Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie w wysokości do 50 proc. kosztów kwalifikowanych.

 

W ocenie ekspertów Deloitte, program ten to doskonała okazja do sfinansowania przedsięwzięć dotyczących rozbudowy infrastruktury transportowej, jak również modernizacji systemów transportowych oraz taboru dla terminali, centrów logistycznych czy portów.

- Należy mieć na uwadze, iż dostępne środki z funduszy unijnych skierowane zostaną na potrzeby największych graczy na rynku, ponieważ próg minimalnej wielkości przedsięwzięcia to 20 mln PLN – zauważa Ewa Rutczyńska-Jamróz, Menedżer w zespole R&D and Government Incentives Deloitte.

 

Możliwe jest uzyskanie dofinansowania od 30 do 50 proc. kosztów kwalifikowanych w zależności od rodzaju projektu. Na wyższy poziom dofinansowania liczyć mogą projekty obejmujące budowę i rozbudowę infrastruktury czy urządzeń systemów instalacji, podczas gdy projekty obejmujące zakupy systemów oraz urządzeń będą mogły liczyć na dofinansowanie rzędu 30 proc. kosztów kwalifikowanych. Zdaniem ekspertów Deloitte można spodziewać się wzmożonej aktywności przedsiębiorców w ogłoszonym właśnie konkursie. Zainteresowanie będzie tym większe, iż poszukiwanie alternatywnych środków transportu staje się jednym z ważniejszych priorytetów firm transportowych czy logistycznych, zaś środki na wsparcie tego typu przedsięwzięć są bardzo ograniczone.


- Jest to druga edycja konkursu mającego na celu wsparcie polskich przedsiębiorców w przeprowadzaniu inwestycji podnoszących jakość infrastruktury transportu intermodalnego. Rozpropagowanie transportu intermodalnego jako alternatywy dla tradycyjnych - nieekologicznych środków transportu jest jednym z kluczowych elementów Strategii Europa 2020 – zauważa Magdalena Burnat-Mikosz, Partner Deloitte, Lider zespołu R&D and Government Incentives w Europie Środkowej. - Konkurs, który miał miejsce w 2010 r. miał być jedynym, który planowano w ramach tego instrumentu wsparcia. Przeznaczenie dodatkowych funduszy unijnych na ten cel na pewno zmobilizuje branżę – dodaje.

 

Prawie trzykrotnie mniejszy budżet konkursu w porównaniu do tego sprzed dwóch lat sprawia, że konkurencja o fundusze unijne będzie zacięta. Pierwszy konkurs odbył się w 2010 r. i pozwolił na dofinansowanie kilkunastu projektów na łączną kwotę ponad 400 mln PLN. Wśród dofinansowanych projektów znalazły się zarówno terminale morskie w największych portach, jak i stanowiące ważne ośrodki przeładunkowe terminale lądowe, takie jak Kutno, Sławków czy Małaszewicze. - Przyjmując średni poziom wsparcia z ostatniego konkursu na poziomie ok. 30 mln PLN, można założyć, że w najbliższym konkursie zostanie dofinansowanych ok. 3-5 projektów – podsumowuje Magdalena Burnat-Mikosz z Deloitte.

Nabór wniosków w ramach Działania 7.4 „Rozwój transportu intermodalnego” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko rozpocznie się w dniu 24 września 2012 r. Przyjmowanie wniosków na dofinansowanie potrwa do 17 grudnia 2012 r.
- Pomimo, iż nabór wniosków zakończy się w grudniu, prace nad wnioskiem o dofinansowanie należy rozpoczynać możliwie najszybciej. Jednym z kluczowych czynników sukcesu jest stan przygotowania inwestycji do realizacji. Stąd planując przygotowanie wniosku, pod uwagę należy wziąć m.in. czas niezbędny na pozyskanie wymaganych dokumentów typu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach czy też projektu budowlanego – podkreśla Ewa Rutczyńska-Jamróz z Deloitte.

 

Więcej informacji na temat programów realizowanych przez Centrum Unijnych Programów Transportu: http://www.cupt.gov.pl/ .

Więcej informacji na temat aktualnych programów wsparcia dla przedsiębiorstw: http://www.deloitte.com/view/pl_PL/pl/zagadnienia/dotacje/index.htm

(źr. Deloitte) 


* Transport intermodalny (kombinowany) – jest to przewóz ładunków wykorzystujący więcej niż jedną gałąź transportu. Najważniejszą regułą jest wykorzystanie tylko jednej jednostki ładunkowej, np. kontenera lub nadwozia wymiennego, na całej trasie przewozów.


 

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.