Dodaj ogłoszenie o pracy


Europejczycy na wakacje zostaną w domach

Badanie - Holiday Barometer 2012, sprawdzające corocznie plany wyjazdowe Europejczyków z Wielkiej Brytanii, Belgii, Niemiec, Francji, Austrii, Włoch oraz Hiszpanii, wskazuje że połowa z nich pozostanie w domu i nie planuje wyjazdów wakacyjnych. Główną przyczyną takich wyników może być kryzys ekonomiczny skłaniający do oszczędności.

 

Badanie przeprowadziły firma Europ Assistance Group wraz z Instytutem badawczym Ipsos. Wśród badanych Europejczyków, 58 proc. zadeklarowało, że z pewnością wyjedzie na wakacje w lecie 2012, z czego 41 proc. przynajmniej raz, a 17 proc. planuje kilka wyjazdów. Wyniki te są niższe niż ubiegłoroczne. W 2011 roku na wakacje planowało wyjechać 66 proc. Europejczyków. Największy spadek odnotowano we Włoszech (-15 proc.) oraz w Hiszpanii (-14 proc.) i Wielkiej Brytanii (-10 proc.). Główną przyczyną zaniżenia tych wyników może być kryzys ekonomiczny skłaniający do większych oszczędności. Podczas badania pytano respondentów, w których kategoriach są w stanie oszczędzać - wakacje znalazły się na trzecim miejscu z wynikiem 13 proc. Europejczycy najczęściej oszczędzają na zakupach ubrań (17 proc.) oraz rozrywkach (14 proc.). Jednakże, pytani wprost o to, czy planują oszczędzać na wakacjach, większość Europejczyków planuje tylko trochę obniżyć wakacyjne koszty (42 proc.) lub wcale nie zmieniać swoich planów (32 proc.). W tej ostatniej grupie znajdują się głównie Niemcy (42 proc.), Austriacy (40 proc.) i Francuzi (40 proc.).

 

Średni budżet przeznaczony na wakacje 2012 przez przykładowego Europejczyka to 2 125 euro (o 20 euro mniej niż w ubiegłym roku). Największy średni budżet wakacyjny zakładają Niemcy, przeznaczając na ten cel 2 472 euro i jest to wynik wyższy o 229 euro niż w ubiegłym roku. Najmniejszy średni budżet wskazali Włosi – 1 690 euro (o 554 euro mniej niż w 2011 roku). Badanie Holiday Barometer sprawdzało również czynniki decydujące o wyborze miejsca na wakacje. Nadal na decyzje Europejczyków wpływają głównie czynniki finansowe (44 proc.), a także klimat w danym miejscu (42 proc.) oraz ryzyko ataków, w tym terrorystycznych (42 proc.). Do kwestii finansowych największą wagę przywiązują Niemcy, Francuzi i Belgowie. Dla Hiszpanów ważniejsze są zagrożenia atakami (m.in. terrorystycznymi) oraz zagrożenia zdrowotne.

 

Najbardziej popularnym kierunkiem wakacyjnym jest Europa, w której wakacje planuje spędzić 79 proc. Europejczyków. Do Ameryki Północnej wyjedzie 4 proc. badanych, Amerykę Południową zwiedzi 1 proc. respondentów, natomiast Afrykę i Azję odwiedzi odpowiednio 3 proc. i 2 proc. Europejczyków. Niemal połowa badanych (48 proc.) planuje nie opuszczać własnego kraju. Głównie są to Włosi (70 proc.) oraz Francuzi (68 proc.). Najbardziej popularnym krajem na europejskie wakacje jest Francja wskazana przez 20 proc. respondentów. Na kolejnym miejscu znajdują się Włochy z 18 proc. wskazań i Hiszpania – 14 proc. odpowiedzi. 
Większość Europejczyków (37 proc.) planuje tygodniowe i dwutygodniowe wakacje. Natomiast 26 proc. respondentów wyjedzie na dłuższy, trzytygodniowy urlop. Głównym wakacyjnym celem Europejczyków jest odpoczynek (61 proc. wskazań) oraz zwiedzanie (36 proc.). Co czwarty badany Europejczyk wskazał takie powody jak: poznawanie nowych kultur oraz zmiana klimatu, oderwanie się od rzeczywistości, a także rodzinny wyjazd. Mniej niż 10 proc. respondentów wyjedzie tego roku w celu uprawiania sportu, zawierania nowych znajomości czy spędzania czasu na czytaniu lub nauce.

 

Europejczycy zdecydowanie preferują tereny nadmorskie. Taki kierunek wakacji wybierze 62 proc. z nich. Co piąty Europejczyk rozważa wycieczkę krajoznawczą, 16 proc. planuje spędzić urlop w górach a 15 proc. na wsi. Najmniejszą popularnością w tym roku cieszyć się będą miasta. Zdecydowana większość Europejczyków (69 proc.) samodzielnie zorganizuje swój wyjazd wakacyjny. Podobnie jest z planowaniem wyjazdu, który w 71 proc. będzie zorganizowany z wyprzedzeniem czasowym. Na wakacje typu „last minute” skusi się 27 proc. badanych. Wakacje na ostatnią chwilę cieszą się największą popularnością wśród Włochów (41 proc.) i Hiszpanów (25 proc.), zaś Niemcy (81 proc.) i Austriacy (79 proc.) przeznaczą więcej czasu na zaplanowanie urlopu.

 

Badanie Holiday Barometer sprawdziło również największe obawy Europejczyków związane z podróżowaniem. Niemal połowa badanych (46 proc.) obawia się problemów zdrowotnych, które dotknąć mogą podczas wakacji ich lub towarzyszy podróży, a także problemów zdrowotnych bliskich, którzy pozostaną w domu (44 proc.). Kolejną obawą Europejczyków jest utrata dóbr osobistych (bagażu, dokumentów, pieniędzy) – 36 proc. wskazań oraz wypadki komunikacyjne (katastrofa lotnicza, wypadek samochodowy lub kolejowy) wskazane przez 33 proc. badanych. Co trzeci Europejczyk obawia się również różnych zdarzeń związanych z pozostawionym mieszkaniem (zalania, włamania lub pożaru), a także ataku terrorystycznego.

 

W tegorocznym badaniu wyraźnie widać wzrost świadomości ubezpieczeniowej Europejczyków. Większość z nich (61 proc.) wykupi na wakacje ubezpieczenie i to bezpośrednio w towarzystwie ubezpieczeniowym lub firmie oferującej usługi assistance. Z oferty ubezpieczeniowej agencji turystycznej skorzysta 20 proc. badanych, zaś z oferty online lub oferty banku – 14 proc. badanych.

Badanie Holiday Barometer prowadzone jest corocznie od 2005 roku. Pełen raport z badania dostępny jest na stronie: http://media.europ-assistance.com/en/barometers

(źr. Europ Assistance)

 

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.