Sprzedaż internetowa weszła w nowy wymiar, teraz już nie tylko komputery, ale także smartfony i tablety są wykorzystywane do robienia zakupów w sieci. Polski rynek handlu mobilnego urósł w zeszłym roku aż o 722proc. Rewolucja, na którą wszyscy oczekiwali już trwa i przewodzi jej Polska, wyprzedzając resztę Europy. Równie ciekawie wygląda podział urządzeń mobilnych za pomocą, których kupujemy w sieci. Tu przewodzi marka Apple – 75proc. udziału w rynku - wynika z najnowszego raportu „zanox Mobile Performance Barometer”, który pokazuje, jak wyglądają zakupy w wydaniu mobilnym.
Zanox, europejski lider reklamy internetowej w modelu „płać za efekt”, podsumował ostatni rok na rynku m-commerce, transakcji zawieranych przy pomocy urządzeń mobilnych: telefonów i tabletów. Z badań „zanox Mobile Performance Barometer” wynika, że długo oczekiwana rewolucja w sektorze mobilnym trwa od 2011 roku. Zmiany, które prognozowali analitycy zaczęły się dużo wcześniej niż sądzono. To samo można powiedzieć o tabletach, które mimo dużego wzrostu sprzedaży nie były jeszcze poważnie traktowane przez marketerów. - Z naszych badań wynika, że 50proc. transakcji mobilnych w Europie jest zawieranych przy pomocy iPada. Warto też zauważyć, że to właśnie w Polsce odnotowano największy wzrost dochodów z reklamy mobilnej - wynosi on aż 722proc. - tłumaczy Jakub Maj, dyrektor sprzedaży na Europę Centralną i Wschodnią w zanox.
W Polsce rządzi Android, Europa woli iOS
Z badań wynika, że Polacy przekonali się do systemu operacyjnego Google. W 43proc. przypadków to właśnie Android był wykorzystywany do zawierania transakcji mobilnych. Pod tym względem ustępujemy tylko Hiszpanii, gdzie udział Androida wynosi 44proc. Taki rezultat różni się od wyników łącznych z krajów i regionów, które wzięły udział w badaniu. W Niemczech, Włoszech, Francji, Hiszpanii, krajach Beneluksu, Skandynawii i Polsce króluje iPad – 50proc. Tablet Apple dominuje przede wszystkim w Niemczech - 79proc. transakcji. Jednak system operacyjny iOS zaczyna systematycznie zmniejszać swoje udziały na rzecz Androida. Jeśli podsumować wszystkie urządzenia pracujące pod kontrolą iOS (iPhone, iPod i iPad) to system notuje spadek o 7 punktów procentowych na przestrzeni ostatniego roku, z 82 proc. do 75proc. Wynik ten jest jednak nadal imponujący - trzy czwarte transakcji mobilnych jest zawieranych za pośrednictwem urządzeń marki Apple. Tylko w ciągu ostatniego roku Android zyskał 9 punktów procentowych i obecnie odpowiada on za 21proc. transakcji w sieci zanox.
Europa.mobi
Dane uzyskane podczas badania pokazują, że rewolucja w handlu mobilnym zaczęła się w 2011 roku. To właśnie wtedy sieć zanox odnotowała 2 mln transakcji mobilnych, na łączną kwotę 0,5 miliarda złotych (120 mln Euro). Oznacza to jeden zakup co 15 sekund. Dało to łączny wzrost przychodów w czwartym kwartale 2011 roku z transakcji w kanale mobilnym o 313proc. w porównaniu z tym samym okresem w roku poprzednim. Liderem w kwestii wzrostu jest Polska, gdzie przychody firmy zanox z transakcji mobilnych rosną najszybciej (+722proc. rok do roku). Tuż za nami są kraje skandynawskie, które sumarycznie generują najwięcej transakcji mobilnych. - Warto też zauważyć, że największą popularnością w naszym kraju cieszą się oferty linii lotniczych, a także zakupy grupowe - dodaje Jakub Maj z zanox.
Co dalej?
Wnioski płynące z badań są zaskakujące. Firmy nie doceniły wagi reklamy mobilnej - jedynie 10proc. reklamodawców przygotowało mobilne wersje stron, na które kierowani byli klienci po kliknięciu w banner. - Na tle wszystkich firm „zanox Mobile Performance Barometer” wyróżnia Asos.com jako „mobilnego innowatora”. Tylko ten e-sklep spełniła wszystkie 5 wymaganych kryteriów. Posiada on mobilną stronę, do której kierowani są użytkownicy, kompletną mobilną wersję swojego serwisu, umożliwia przeprowadzanie transakcji mobilnych, a także zaimplementował kody mierzące zanox. Asos.com posiada również aplikacje dla iOS i Androida - informuje Jakub Maj z zanox.
Rewolucja w marketingu i zakupach mobilnych stała się faktem. W Europie przewodzą jej urządzenia spod znaku Apple, choć ich udział systematycznie się zmniejsza. W Polsce wygląda to trochę inaczej, największe udziały ma Android, który stale umacnia swoją pozycję. Warto pamiętać, że rozwój m-commerce ma u nas największe tempo i dzięki temu plasuje nas na pierwszym miejscu w Europie.
(źr. Praktycy.com/ zanox Mobile Performance Barometer)