Dodaj ogłoszenie o pracy


Polski rynek m-commerce rośnie najszybciej w Europie

Sprzedaż internetowa weszła w nowy wymiar, teraz już nie tylko komputery, ale także smartfony i tablety są wykorzystywane do robienia zakupów w sieci. Polski rynek handlu mobilnego urósł w zeszłym roku aż o 722proc. Rewolucja, na którą wszyscy oczekiwali już trwa i przewodzi jej Polska, wyprzedzając resztę Europy. Równie ciekawie wygląda podział urządzeń mobilnych za pomocą, których kupujemy w sieci. Tu przewodzi marka Apple – 75proc. udziału w rynku - wynika z najnowszego raportu „zanox Mobile Performance Barometer”, który pokazuje, jak wyglądają zakupy w wydaniu mobilnym.

 

Zanox, europejski lider reklamy internetowej w modelu „płać za efekt”, podsumował ostatni rok na rynku m-commerce, transakcji zawieranych przy pomocy urządzeń mobilnych: telefonów i tabletów. Z badań „zanox Mobile Performance Barometer” wynika, że długo oczekiwana rewolucja w sektorze mobilnym trwa od 2011 roku. Zmiany, które prognozowali analitycy zaczęły się dużo wcześniej niż sądzono. To samo można powiedzieć o tabletach, które mimo dużego wzrostu sprzedaży nie były jeszcze poważnie traktowane przez marketerów. - Z naszych badań wynika, że 50proc. transakcji mobilnych w Europie jest zawieranych przy pomocy iPada. Warto też zauważyć, że to właśnie w Polsce odnotowano największy wzrost dochodów z reklamy mobilnej - wynosi on aż 722proc. - tłumaczy Jakub Maj, dyrektor sprzedaży na Europę Centralną i Wschodnią w zanox.

 

W Polsce rządzi Android, Europa woli iOS
Z badań wynika, że Polacy przekonali się do systemu operacyjnego Google. W 43proc. przypadków to właśnie Android był wykorzystywany do zawierania transakcji mobilnych. Pod tym względem ustępujemy tylko Hiszpanii, gdzie udział Androida wynosi 44proc. Taki rezultat różni się od wyników łącznych z krajów i regionów, które wzięły udział w badaniu. W Niemczech, Włoszech, Francji, Hiszpanii, krajach Beneluksu, Skandynawii i Polsce króluje iPad – 50proc. Tablet Apple dominuje przede wszystkim w Niemczech - 79proc. transakcji. Jednak system operacyjny iOS zaczyna systematycznie zmniejszać swoje udziały na rzecz Androida. Jeśli podsumować wszystkie urządzenia pracujące pod kontrolą iOS (iPhone, iPod i iPad) to system notuje spadek o 7 punktów procentowych na przestrzeni ostatniego roku, z 82 proc. do 75proc. Wynik ten jest jednak nadal imponujący - trzy czwarte transakcji mobilnych jest zawieranych za pośrednictwem urządzeń marki Apple.  Tylko w ciągu ostatniego roku Android zyskał 9 punktów procentowych i obecnie odpowiada on za 21proc. transakcji w sieci zanox.

 

Europa.mobi
Dane uzyskane podczas badania pokazują, że rewolucja w handlu mobilnym zaczęła się w 2011 roku. To właśnie wtedy sieć zanox odnotowała 2 mln transakcji mobilnych, na łączną kwotę 0,5 miliarda złotych (120 mln Euro). Oznacza to jeden zakup co 15 sekund. Dało to łączny wzrost przychodów w czwartym kwartale 2011 roku z transakcji w kanale mobilnym o 313proc. w porównaniu z tym samym okresem w roku poprzednim. Liderem w kwestii wzrostu jest Polska, gdzie przychody firmy zanox z transakcji mobilnych rosną najszybciej (+722proc. rok do roku). Tuż za nami są kraje skandynawskie, które sumarycznie generują najwięcej transakcji mobilnych. - Warto też zauważyć, że największą popularnością w naszym kraju cieszą się oferty linii lotniczych, a także zakupy grupowe - dodaje Jakub Maj z zanox.

 

Co dalej?
Wnioski płynące z badań są zaskakujące. Firmy nie doceniły wagi reklamy mobilnej - jedynie 10proc. reklamodawców przygotowało mobilne wersje stron, na które kierowani byli klienci po kliknięciu w banner. - Na tle wszystkich firm „zanox Mobile Performance Barometer” wyróżnia Asos.com jako „mobilnego innowatora”. Tylko ten e-sklep spełniła wszystkie 5 wymaganych kryteriów. Posiada on mobilną stronę, do której kierowani są użytkownicy, kompletną mobilną wersję swojego serwisu, umożliwia przeprowadzanie transakcji mobilnych, a także zaimplementował  kody mierzące zanox. Asos.com posiada również aplikacje dla iOS i Androida - informuje Jakub Maj z zanox.

Rewolucja w marketingu i zakupach mobilnych stała się faktem. W Europie przewodzą jej urządzenia spod znaku Apple, choć ich udział systematycznie się zmniejsza. W Polsce wygląda to trochę inaczej, największe udziały ma Android, który stale umacnia swoją pozycję. Warto pamiętać, że rozwój m-commerce ma u nas największe tempo i dzięki temu plasuje nas na pierwszym miejscu w Europie.

(źr. Praktycy.com/ zanox Mobile Performance Barometer)


 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.