Konto pracodawcy


10 wskazówek GEFCO - jak dobrze przygotować firmę na Brexit

Brexit znacząco wpłynie na łańcuchy dostaw w przemyśle. O tym jak przygotować się na ten moment, wyjaśnia międzynarodowa grupa zadaniowa GEFCO ds. Brexitu, która wspiera klientów i analizuje wszystkie możliwe scenariusze dla logistyki branży przemysłowej po wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej.

1.    Przeanalizuj swoje przepływy
Przygotowując się na konsekwencje brexitu, należy po pierwsze zdefiniować lokalizacje wysyłki i odbioru towaru oraz ewentualne punkty tranzytowe. Posiadając tę wiedzę, należy przeanalizować schematy celne, a także rodzaje transportu (lądowy, morski, powietrzny) i jego typy (FTL, LTL). Wraz z przywracaniem granic między UE i Wielką Brytanią wróci konieczność posługiwania się dodatkowymi dokumentami, takimi jak faktura handlowa, lista przewozowa, pozwoleniami na przywóz czy różnego rodzaju świadectwami, jak fitosanitarne. Inne dokumenty również mogą być wymagane w zależności od rodzaju ładunku. W przypadku braku umowy brexitowej, cła będą musiały zostać opłacone w Wielkiej Brytanii lub w UE. Na terenie wspólnoty podstawowe taryfy WTO będą miały zastosowanie do produktów brytyjskich, a w Wielkiej Brytanii będą zależały od nowych taryf HMRC, czyli brytyjskiego urzędu skarbowego.

2.    Przygotuj zespół do przestrzegania przepisów celnych
Nawet w przypadku tzw. twardego brexitu płynny i nieprzerwany przepływ towarów przez nową granicę będzie można utrzymać dzięki złożeniu wymaganych deklaracji do właściwego organu celnego kraju UE oraz urzędu skarbowego w Wielkiej Brytanii. Bez uprzednio złożonego zgłoszenia przywozowego / wywozowego lub tranzytowego powstanie ryzyko opóźnienia na granicy. Ważne, aby odpowiedzialny za przepływy do Wielkiej Brytanii zespół logistyczny miał możliwość przetwarzania zgłoszeń celnych, posiadał niezbędne narzędzia IT, celne i licencje eksportowe. Należy również zweryfikować, czy warunki handlowe umów spełniają wymogi prawne w przypadku braku porozumienia brexitowego. Firmy mogą składać zgłoszenia celne we własnym zakresie, ale bez odpowiedniej znajomości przepisów powinny rozważyć wsparcie ze strony doświadczonego brokera celnego, takiego jak GEFCO.

3.    Zmień dotychczasowe reguły handlowe
Zrewiduj dotychczasowe warunki Incoterms. Unikaj reguły EXW, która ustanawia najmniejszą odpowiedzialność oraz zaangażowanie po stronie sprzedającego, zaś deklaracja eksportowa należy do obowiązków kupującego. W przypadku kontroli podatkowej nie będziesz w stanie uzasadnić sprzedaży bez podatku VAT, bez posiadania dowodu prawnego. Nie stosuj również reguły DDP, która przenosi najszerszą odpowiedzialność oraz zakres czynności na sprzedającego, zaś za deklarację importową odpowiada sprzedawca. Nie będziesz mógł kontrolować ryzyka związanego z przepływem dokumentów i będziesz odpowiedzialny za brak zgodności. W sytuacji brexitu najważniejsze będzie uwzględnienie reguł FCA oraz DAP.

4.    Zidentyfikuj kody taryfy celnej i pochodzenie towarów
Ustalenie kodów i pochodzenia jest obowiązkowe dla każdej operacji celnej i stanowi podstawę do obliczenia cła oraz innych podatków. Pamiętaj, że pochodzenie celne różni się od kraju pochodzenia. Pochodzenie celne dotyczy ostatniego kraju, z którego towary zostały wysłane, podczas gdy pochodzenie towaru tyczy się głównie miejsca produkcji. Poproś o BTIR (żądanie wiążącej informacji taryfowej) i/lub BOIR (wiążące informacje dotyczące pochodzenia).

5.    Uzyskaj nowy numer EORI w Wielkiej Brytanii lub w UE
Rejestracja i identyfikacja podmiotu gospodarczego (EORI) to unikalny europejski kod nadany firmie przez administrację celną umożliwiający przeprowadzanie operacji celnych w UE. Posiadanie tego numeru jest obowiązkowe przed każdą odprawą celną. Gdy Wielka Brytania opuści UE, wszystkie dotychczasowe numery GB EORI staną się bezużyteczne. Jeśli firma będzie chciała przeprowadzać operacje celne w Wielkiej Brytanii, potrzebuje nowego numeru GB EORI. Nie trzeba posiadać siedziby w kraju, w którym prowadzona jest działalność, chyba że firma będzie się starać o zwrot podatku VAT.

6.    Zarejestruj się w brytyjskiej przejściowej uproszczonej procedurze (TSP)
Okres przejściowy określa czas, w którym UE i Wielka Brytania będą negocjować swoje przyszłe stosunki współpracy. Zaczyna się w dniu wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii i zakończy się 31 grudnia 2020 roku lub 31 grudnia 2021 roku, jeżeli dojdzie do wzajemnego porozumienia w sprawie ewentualnego przedłużenia przed 30 czerwca 2020 r. W tym okresie większość obecnych przepisów pozostanie w mocy. W przypadku importu towarów z UE do Wielkiej Brytanii, importer musi się zarejestrować się w brytyjskiej przejściowej uproszczonej procedurze (TSP). Jest ona dostępna tylko dla firm mających siedzibę w Wielkiej Brytanii i posiadających numer EORI GB i umożliwia korzystanie z uproszczonych zgłoszeń przywozowych.

7.    Skorzystaj z odroczenia podatku VAT
W zależności od spełnienia określonych warunków, zgodę na odroczenie podatku VAT można otrzymać od lokalnych organów celnych. Odroczenie płatności VAT obowiązuje w wybranych krajach europejskich, między innymi w Polsce, Francji czy w Belgii. W przypadku braku porozumienia w sprawie opuszczenia wspólnoty takie rozwiązanie będzie obowiązywać również w Wielkiej Brytanii.

8.    Upewnij się, że faktury eksportowe są zgodne
W przypadku brexitu zastosowanie będzie miał art. 146 dyrektywy 2006/112/WE dotyczący operacji eksportowych z UE, a jego odpowiednik w prawie angielskim został uchwalony w ustawie o podatku VAT z 1994 r., sekcja 30(8). Zwróć uwagę na klauzule prawne na fakturach handlowych. Towary wysyłane z UE do Wielkiej Brytanii nie będą już dostawami wewnątrzwspólnotowymi, a będą to towary eksportowane.

9.    Przewiduj przepływ importowo-eksportowy opakowań wielokrotnego użytku
Brexit wprowadzi nowe formalności celne, jak na przykład podatek importowy czy cło. Będzie to również dotyczyło przepływu opakowań wielokrotnego użytku. Planowana jest możliwość wprowadzenia tymczasowych rozwiązań importowo-eksportowych.

10.    Oddaj kwestie podatku VAT w ręce ekspertów
Konsekwencjami brexitu będą również zmiany w przepisach dotyczących podatku VAT. Rejestracja numerów identyfikacyjnych VAT musi być prowadzona przez przedstawiciela podatkowego mającego siedzibę w Unii Europejskiej (27) – spółkę zależną lub przedstawiciela podatkowego. Może się to odbić na przepływach finansowych między podmiotami.

- Dzięki ogólnoświatowemu zasięgowi w ponad 118 krajach, działowi inżynierii celnej i reprezentacji podatkowej oraz wyspecjalizowanej grupie zadaniowej ds. brexitu z konkretnymi działami HR, IT i procesami, GEFCO stało się preferowanym partnerem celnym, który najlepiej wspiera firmy w obliczu tego poważnego zakłócenia” – mówi Olivier Thouard, szef ds. Celnych, Przedstawicielstwa Podatkowego i Brexitu w GEFCO oraz przewodniczący grupy roboczej TLF BREXIT (francuska organizacja zawodowa ds. Transportu i Logistyki).

(źr. GEFCO)

 

kobiety w logistyce
Kobiety w logistyce - DB Schenker Ukraina z nową dyrektor zarządzającą
Monika Duda dyrektorem zarządzającym DHL Supply Chain
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Rząd wprowadza pakiet Slim VAT – co to oznacza dla przedsiębiorców?
Co to jest SENT i jak wygląda monitorowanie pojazdów?
Pakiet mobilności i jego możliwe konsekwencje
Oszczędność Volvo FH z I-Save wynosi nawet do 10 procent
Trzy dni na zwrot środków z rachunku VAT – idą zmiany w split payment
Dodatkowe 2 h jazdy na zjazd do domu – czyli art. 12 Rozporządzenia 561/2006
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Czy akcyzowa pułapka wstrząśnie branżą olejów smarowych?
Czy pakiet mobilności zakłóci powrót do równowagi branży transportowej?
Spedytorzy mówią - „Nie Dla Opłaty Manipulacyjnej DCT Gdańsk”
Wakacje na „L4” – czy zabraknie rąk do pracy?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Aż 95 proc. Polaków chce kaucji za opakowania po napojach – czy rząd wprowadzi t ...
Poczta Polska przywróciła obsługę przesyłek do Gruzji i Tajwanu
Szczepionka na Covid-19 w IV kwartale 2020? – DHL już opracował jej łańcuch dos ...
reklama
Podróż z jednym boxem EETS
Delta Trans zakończyła wdrażanie systemu WMS
Prologis podnosi standardy w obszarze ochrony środowiska - Raport ESG 2019
King of Innovation – międzynarodowy sukces ID Logistics Polska
Speedmail wprowadza GPS on-line do przesyłek listowych
GLS Poland z certyfikatem Great Place to Work
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC