Konto pracodawcy


Obroty handlu zagranicznego Polski w I półroczu na niewielkim minusie

Główny Urząd Statystyczny (GUS) podał dane dotyczące obrotów towarowych handlu zagranicznego Polski w okresie styczeń - czerwiec 2019. Obroty te wyniosły w cenach bieżących 495 mld PLN w eksporcie oraz 495,8 mld PLN w imporcie. Ujemne saldo ukształtowało się na poziomie 0,8 mld PLN, podczas gdy w analogicznym okresie roku ubiegłego wyniosło minus 7,9 mld PLN. W porównaniu z tym samym okresem 2018 roku eksport wzrósł o 6,6 proc., a import o 5 proc.

Eksport wyrażony w dolarach USA wyniósł 130,4 mld USD, a import 130,7 mld USD (spadek odpowiednio w eksporcie o 2,7 proc., a w imporcie o 4,2 proc.). Ujemne saldo ukształtowało się na poziomie 0,3 mld USD, a w analogicznym okresie ub. r. wyniosło minus 2,3 mld USD. Eksport wyrażony w euro wyniósł 115,2 mld EUR, a import 115,4 mld EUR (wzrost w eksporcie o 4,3 proc., a w imporcie o 2,8 proc.). Ujemne saldo wyniosło 0,2 mld EUR, a w analogicznym okresie ub. r. wyniosło minus 1,9 mld EUR.

Obroty towarowe według krajów
Największy udział w eksporcie ogółem Polska ma z krajami rozwiniętymi – 87,3 proc. (w tym UE 80,2 proc.), a w imporcie – 66,6 proc. (w tym UE 58,8 proc.), wobec odpowiednio 87,5 proc. (w tym UE 80,9 proc.) i 67,2 proc. (w tym UE 59,9 proc.) w analogicznym okresie ub. roku. Natomiast najmniejszy udział odnotowano z krajami Europy Środkowo-Wschodniej, który w eksporcie ogółem wyniósł 5,8 proc., a w imporcie 7,8 proc., wobec odpowiednio 5,5 proc. i 8,6 proc. w styczniu - czerwcu 2018 r.
Ujemne salda odnotowano z krajami rozwijającymi się – minus 92,3 mld zł (minus 24,3 mld USD, minus 21,5 mld EUR) i z krajami Europy Środkowo-Wschodniej – minus 10,1 mld zł (minus 2,6 mld USD, minus 2,3 mld EUR). Dodatnie saldo uzyskano w obrotach z krajami rozwiniętymi 101,6 mld zł (26,7 mld USD, 23,6 mld EUR), w tym z krajami UE saldo osiągnęło poziom 105,4 mld zł (27,8 mld USD, 24,5 mld EUR).

W okresie styczeń – czerwiec br. wśród głównych partnerów handlowych Polski odnotowano wzrost eksportu do wszystkich krajów z pierwszej dziesiątki naszych partnerów, a importu – z Chin, ze Stanów Zjednoczonych, Hiszpanii, Holandii, Francji oraz Niemiec. Obroty z pierwszą dziesiątką naszych partnerów handlowych stanowiły 66,4 proc. eksportu (w analogicznym okresie ub. r. 66,7 proc.), a importu ogółem – 64 proc. (wobec 65,3 proc. w styczniu – czerwcu 2018 r.). Udział Niemiec w eksporcie obniżył się w porównaniu z analogicznym okresem ub. r. o 0,7 p. proc. i wyniósł 27,3 proc., a w imporcie o 0,6 p. proc. i stanowił 22,3 proc. Dodatnie saldo wyniosło 24,4 mld zł (6,4 mld USD, 5,7 mld EUR) wobec 22,1 mld zł (6,4 mld USD, 5,3 mld EUR) w analogicznym okresie ubr.

Największy obrót towarowy w imporcie według kraju wysyłki Polska odnotowała z krajami rozwiniętymi – 367,1 mld zł, w tym z UE – 343,0 mld zł, wobec odpowiednio 356,7 mld zł, w tym z UE 334,5 mld zł w analogicznym okresie 2018 roku. Udział Niemiec w imporcie według kraju wysyłki, w porównaniu z importem według kraju pochodzenia, był większy o 4,5 p. proc., udział Holandii odpowiednio był większy o 1,7 p. proc., Belgii o 1,4 p. proc., Czech o 0,6 p. proc., a Rosji o 0,3 p. proc.

W okresie styczeń – czerwiec br. w obrotach towarowych wg nomenklatury SITC w porównaniu z sześcioma miesiącami ub. r. odnotowano wzrost we wszystkich sekcjach towarowych po stronie eksportu i w większości po stronie importu.
W eksporcie największy wzrost dotyczył towarów i transakcji niesklasyfikowanych w SITC (o 72,8 proc.), olei, tłuszczów, wosków, zwierzęcych i roślinnych (o 24,2 proc.) oraz napojów i tytoniu (o 24,1 proc.), natomiast najmniejszy wzrost odnotowano w paliwach mineralnych, smarach i materia-łach pokrewnych (o 0,5 proc.).
W imporcie największy wzrost zanotowano w napojach i tytoniu (o 26,4 proc.) oraz maszynach, urządzeniach i sprzęcie transportowym (o 8,8 proc.) natomiast spadek obserwowano w paliwach mineralnych, smarach i materiałach pochodnych (o 1,8 proc.) oraz w surowcach niejadalnych z wyjątkiem paliw (o 1,1 proc.).

(źr. GUS)

kobiety w logistyce
Aż 66 proc. zatrudnionych w przemyśle lekkim to kobiety
Coraz więcej kobiet w zawodzie kierowcy pojazdu ciężarowego
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Czy można kontrolować kierowcę w czasie odpoczynku?
Doba kierowcy - co to jest i jak ją definiować?
Dokumenty kierowcy a odpowiedzialność
Zawieszona akcyza – jak z niej skorzystać?
Jak uniknąć kary za SENT?
Regularne tygodniowe odpoczynki poza kabiną auta to kłopot dla kierowców
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Perspektywy rozwoju transportu drogowego a nowoczesne technologie
Polska Strefa Inwestycji – wady i zalety - pierwsze podsumowania
Co dla europejskiego e-commerce oznaczałby Brexit bez umowy?
Polacy, decydujący się na powrót do kraju z emigracji, mogą liczyć na dobrą pracę
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Volvo Trucks rozpoczyna sprzedaż elektrycznych samochodów ciężarowych
Fresh Logistics Polska rozwija logistykę w duchu „paperless”
Volvo Polska z nagrodą ONZ
Grupa Raben przejmuje kolejną niemiecką firmę
Action otwiera pierwsze centrum dystrybucyjne w Polsce
CEVA Logistics stawia na rozwój w Azji Południowo – Wschodniej
Hillebrand opracował nowe flexitanki dające 25 proc. oszczędności
DB Schenker wdraża cyfrową platformę bookingową
Poczta Polska otworzyła kolejną sortownię - w Białymstoku
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC