Konto pracodawcy


Przemysł w Europie będzie potrzebował ponad 11,5 mln mkw. powierzchni magazynowej

Popyt na powierzchnię magazynową ze strony sektora produkcyjnego w Europie wzrośnie do końca 2022 roku o 11,6 mln m kw. - tak wynika z najnowszego raportu międzynarodowej firmy doradczej Savills oraz prognoz Capital Economics.

Według Savills, popyt na ten rodzaj powierzchni generowany przez sektor produkcyjny w Europie znacząco wzrósł w ostatnich latach – z 2 mln mkw. w 2012 roku do 4 mln m kw. w 2019 roku. Wolumen transakcji najmu w 2020 roku może być nieznacznie mniejszy, ale w przyszłym roku ponownie przekroczy 4 mln m kw. i w kolejnych latach będzie nadal rósł. W ciągu ostatnich pięciu lat sektor prywatny w Wielkiej Brytanii zainwestował w rozwój przetwórstwa przemysłowego 148 mld funtów, czego efektem był wzrost popytu na powierzchnię magazynową o 2,4 mln m kw. Oznacza to, że każdy miliard funtów zainwestowany przez prywatny kapitał generuje zapotrzebowanie na ok. 16 260 m kw. powierzchni.
- W Europie udział sektora produkcyjnego w popycie na powierzchnię logistyczną wynosi 14 proc. i jest taki sam jak w Wielkiej Brytanii. Pomimo różnic pomiędzy poszczególnymi krajami, wskaźnik ten utrzymuje się na zbliżonym lub wyższym poziomie w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, między innymi w Czechach i Polsce, gdzie wynosi on odpowiednio 35 proc. i 14 proc., co może świadczyć o tym, że nasze prognozy są ostrożne – mówi Marcus de Minckwitz, dyrektor w dziale doradztwa inwestycyjnego w regionie EMEA, Savills.

Sektor prywatny w Polsce w latach 2017-2018 przeznaczył na inwestycje w przetwórstwo przemysłowe blisko 125 miliardów złotych. W tym samym czasie firmy z sektora produkcyjnego wynajęły ok. 1,1 miliona m kw. nowoczesnej powierzchni magazynowej i przemysłowej. Można zatem przyjąć, że każdy miliard złotych zainwestowany przez prywatny kapitał wygenerował zapotrzebowanie na około 8600 m kw. powierzchni na wynajem.

- W Polsce udział sektora lekkiej produkcji w popycie brutto na powierzchnię przemysłową utrzymuje się na stabilnym poziomie i wynosi około 14 proc., co czyni go jednym z najważniejszych dla rynku najmu nieruchomości logistycznych. Część firm z sektora produkcyjnego decyduje się na prowadzenie działalności we własnych obiektach. Omijają tym samym rynek najmu, aczkolwiek również taki model generuje pośrednio popyt na powierzchnie przeznaczone na wynajem, gdyż kooperanci takich firm często postanawiają wynająć powierzchnię magazynową i przemysłową w pobliskich parkach magazynowych, by skrócić czas dostaw – mówi Kamil Szymański, dyrektor działu powierzchni magazynowych i przemysłowych, Savills w Polsce.

- Jeżeli firmy zdecydują się w najbliższym czasie na nearshoring w ramach zabezpieczania się przed ewentualnymi zakłóceniami w łańcuchach dostaw, możemy być świadkami wzrostu inwestycji w sektorze przemysłowym, co z kolei znajdzie odzwierciedlenie w popycie na powierzchnię magazynową. Jeśli wartości prognozowane przez Capital Economics zwiększyłyby się tylko o 20 proc., wówczas do roku 2022 potrzeba byłoby w Europie dodatkowo 13,9 mln m kw. tradycyjnej powierzchni magazynowej – dodaje Mike Barnes, Associate, dział badań rynków europejskich, Savills.

(źr. Savills)

kobiety w logistyce
Rusza program mentoringowy dla liderek i liderów z branży morsko-logistycznej!
O zmianach i najnowszych trendach na rynku logistycznym rozmawiamy z Martą Tęsiorowską z Prologis
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Zmiany w rozliczaniu wynagrodzeń kierowców zatrzęsą rynkiem transportowym?
Skocz po whisky - czyli o czym wiedziec powinien importer alkoholi?
Czy zawodowy kierowca może wyruszyć w trasę ze swoim pupilem?
Czas pracy w porze nocnej i kary za przekroczenie 10 godzin
Podsumowanie kontroli PIP 2020 w transporcie i zapowiedź kolejnych!
Wysyłasz darmowe towary na fakturze proforma poza UE? To musisz zapłacić VAT!
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Bez zmiany polskiego prawa koszty przewoźników zwiększą się nawet o 100%!?
Będzie rewizja Pakietu Mobilności. Ma negatywny wpływ na środowisko?!
Dachser o rozbieżnościach między podażą a popytem w transporcie morskim
Polska wykorzystuje swój potencjał na Nowym Jedwabnym Szlaku? – raport Rohlig Suus Logistics
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
MLP Group wzmacnia zespół
Unilever rewolucjonizuje dostawy morskie
Bonduelle rozszerza współpracę z Grupą Raben
Emirates SkyCargo podsumowują przewozy na pokładach samolotów pasażerskich
DKV rozszerza sieć stacji w Rosji, Danii i Czechach
CTL Logistics wdrożył system do zarządzania biznesem - RailSoft
CEVA uruchamia nowe usługi air cargo
PKS Gdańsk-Oliwa odnawia flotę
15 lat Dachser w Polsce
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC