Dodaj ogłoszenie o pracy


Unilever rewolucjonizuje dostawy morskie

Unilever, właściciel m.in. takich marek jak: Dove, Domestos, Knorr, Cif czy Magnum, poinformował o wprowadzeniu Wirtualnej Wieży Kontroli Ruchu Morskiego – opartej na uczeniu maszynowym systemu monitorowania transportu. Ma ona nie tylko zwiększać efektywność logistyczną, ale także wspierać dążenie firmy do redukcji emisji CO2.

Zablokowanie Kanału Sueskiego przez kontenerowiec obsługiwany przez firmę Evergreen Marine uświadomiło zarówno konsumentom, jak i firmom, jak ważny w łańcuchu dostaw jest transport morski. Obecnie ta forma transportu odpowiada za ponad 80 proc. światowego handlu towarami. Jednak efektywność transportu morskiego zależy od wielu czynników i działań. Nawet drobne opóźnienia w dostawach, mogą odbić się na zatrzymaniu produkcji, a w efekcie oznaczać dla przedsiębiorstw znaczne straty finansowe. Firma Unilever, posiadająca w swoim portfolio ponad 400 marek – m.in. produktów żywnościowych, środków czystości oraz środków do higieny osobistej i pielęgnacji ciała – wdrożyła z partnerami system Wirtualnej Wieży Kontroli Ruchu Morskiego (Virtual Ocean Control Tower).

Cyfryzacja, która rozwiąże problemy żeglugi
System, bazujący na Elektronicznej Wymianie Danych (EDI - Electronic Data Interchange), umożliwia połączenia wszystkich punktów w łańcuchu dostaw. Dane o statusie każdej wysyłki są zatem precyzyjne i dostępne od ręki – na każdym etapie dostawy: od fabryki, do sprzedawcy czy sklepu. Co więcej, Wirtualna Wieża Kontroli Ruchu Morskiego wykorzystuje uczenie maszynowe (Machine Learning) i analitykę predykcyjną, dzięki czemu na bieżąco wysyłane są powiadomienia o możliwym wystąpieniu utrudnień – np. zatorów w porcie czy na trasie transportu. System korzysta z połączenia satelitarnego, w związku z czym istnieje możliwość śledzenia ponad 2000 statków i 400 portów oraz setek dostawców. Całość widoczna jest na interaktywnych mapach Google, które odświeżają się automatycznie co 30 minut. Sam Unilever w swojej flocie wykorzystuje ponad 12 000 kontenerów i 1500 statków, transportując drogą morską m.in surowce, opakowania i gotowe produkty do ponad 2,5 miliarda konsumentów w 190 krajach.
– Chcemy stworzyć elastyczny, responsywny i kompleksowy łańcuch dostaw. Wirtualna Wieża Kontroli Ruchu Morskiego to jeden z elementów tej układanki. Dzięki niej mamy wgląd we wszystkie etapy transportu w czasie rzeczywistym. Pozwala to lepiej planować i szybciej reagować na powstałe problemy, a nawet im zapobiegać – mówi Michelle Grose, dyrektor ds. Logistyki i Realizacji Zamówień Unilever.

Zapobiegać problemom
System zmienił zarządzanie logistyką transportu morskiego. Pozwala on identyfikować zagrożenia i reagować na nie tak, by były jak najłagodniejsze w skutkach. Wieża automatycznie zbiera dane, które dotychczas trzeba było generować z różnych źródeł. Co istotne, system na bieżąco dokonuje oceny sytuacji i wdraża optymalne rozwiązania.

– Wirtualna Wieża Kontroli Ruchu Morskiego doskonale sprawdza się w czasie COVID-19. Pandemia zwiększyła zmienność i opóźnienia w dostawach, ograniczyła zasoby ludzkie, a sporą część pracy przeniosła do trybu online. Wdrożenie nowego systemu pomogło nam i naszym partnerom zaoszczędzić czas i utrzymać ciągłość dostaw – dodaje Grose.

Jednym z wyzwań stojących przed transportem morskim jest redukcja emisji gazów cieplarnianych. Jeśli ta gałąź gospodarki byłaby krajem, na liście państw, które emitują najwięcej gazów cieplarnianych, w 2019 roku znalazłaby się na 6. miejscu. Nowe rozwiązanie Unilever, ma nie tylko ograniczać ryzyko wystąpienia zakłóceń, ale też redukować emisję CO2, dzięki lepszemu planowaniu łańcucha dostaw. Unilever współpracuje też z partnerami biznesowymi, którzy wprowadzają własne działania na rzecz walki z zagrożeniami klimatycznymi. 

Unilever w czerwcu 2020 roku, w ramach inicjatywy Climate & Nature, zobowiązał się do zerowej emisji netto swoich wszystkich produktów do 2039 roku – od pozyskania surowców, aż do sprzedaży w sklepie. Oprócz tego, firma zadeklarowała zmniejszenie o połowę emisji gazów cieplarnianych związanych z produkcją (do 2030 r.).

(źr. Unilever)

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.