Dodaj ogłoszenie o pracy


Standardy GS1 wspierają inteligentne porty

Raport - Digitalizacja łańcuchów dostaw w środowisku portowym. Wyzwania i możliwości. - jest podsumowaniem dotychczasowych prac badawczo-rozwojowych, poświęconych możliwościom wykorzystania standardów GS1 w środowisku portowym, realizowanych przez GS1 Polska we współpracy z Siecią Badawczą Łukasiewicz – Instytutem Logistyki i Magazynowania (ILiM) w latach 2018-2020.

W raporcie opisane zostały zarówno wyniki prac koncepcyjnych, jak i wdrożeń pilotażowych, które są odpowiedzią na wyzwania, przed jakimi staje środowisko portowe. Obejmują one zarówno realizowane projekty międzynarodowe, jak i podjęte działania optymalizacyjne, potwierdzające korzyści związane z wdrażaniem standardów GS1 w digitalizacji procesów portowych, a także intermodalnych łańcuchów dostaw. Przykładowo, w Porcie Hamburg, dane pochodzące z systemów obserwacji oraz systemów meldunkowych interpretowane są na interaktywnej, elektronicznej mapie przez zespół dyżurujący. Wszystkie informacje są możliwe do odczytania na interaktywnym stole i ekranach. Z kolei w Porcie Rotterdam wdrożono system Vessel Notification 2.0, za pomocą którego można przesłać wszystkie obowiązkowe powiadomienia o statkach do kapitanów portów i służb celnych. Wykorzystanie w tym systemie standardu EPCIS umożliwiło udostępnianie informacji o zdarzeniach dotyczących ruchu towarów i ładunków, ich zgrupowań, liczby czy dat.

Raport podkreśla, że digitalizację procesów portowych wspiera wdrożenie obiegu dokumentów i danych między przewoźnikiem, operatorem intermodalnym a terminalem kontenerowym, a także obiegu awizacji miejsca kontenerowego. Wprowadzenie standardów identyfikacyjnych GS1 umożliwia szybkie uzyskanie interoperacyjności między systemami informatycznymi w całym łańcuchu dostaw.
- Zastosowanie standardów identyfikacyjnych i komunikacyjnych ma szczególne znaczenie przy wymianie danych między środowiskami portowymi różnych krajów. Podjęta inicjatywa budowy międzynarodowej platformy przetwarzającej dane w tym sektorze wskazuje, jak istotną kwestią jest łatwy i cyfrowy dostęp do wiarygodnych danych logistycznych w transporcie morskim i śródlądowym – komentuje Agata Horzela, Menedżer ds. TSL w GS1 Polska.

Prace badawcze i wdrożeniowe realizowane przez Łukasiewicz – ILiM na zlecenie GS1 Polska potwierdziły szereg korzyści, jakie niesie implementacja standardów GS1 oraz pozwoliły określić zakres dalszej digitalizacji łańcuchów dostaw w środowisku portowym.

Pełna wersja raportu jest dostępna tutaj: https://cutt.ly/sEjh7YX

(źr. GS1 Polska)

 

 

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.