Dodaj ogłoszenie o pracy


Nowe prawo nie zahamuje rozwoju firm przewozowych? - rozmowa z Andrzejem Bogdanowiczem dyrektorem Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrasruktury

Jakich obszarów będą dotyczyły akty wykonawcze i kiedy zostanie opublikowana ustawa o transporcie drogowym i kierującymi pojazdami?

- Na pewno musi być akt wykonawczy do wzoru licencji krajowej. Tak samo jeśli chodzi o opłaty, chociaż utrzymujemy ten sam poziom opłat, ale zmieni się metodyka wyliczania. Teraz za okres  5 lat opłata za licencję wynosi 4 tys. zł, a zgodnie z nowymi przepisami licencja wspólnotowa będzie wydawana na okres nie krótszy niż rok i nie dłużej niż 10 lat, więc w zależności od okresu będzie pobierana opłata 800,-zł za rok. Chociaż jest taka tendencja, aby opłaty obniżyć. Robimy wszystko aby przed 4 grudnia ustawa i akty wykonawcze ukazały się i obowiązywały. Natomiast już dzisiaj można zapoznać się z treścią jej projektu, który jak już wspominałem wcześniej jest dostępny na stronie internetowej BIP Ministerstwa Infrastruktury.

Czy nie obawiają się Państwo, że wiele przedsiębiorców nie przystosuje się do nowych warunków, nie wytrzyma kolejnych obostrzeń prawno - formalnych?

- Rok 2008 i 2009 oraz 2010, to były lata kryzysowe. We wszystkich tych latach ani przez moment nie doszło do wyhamowania progresji zakładania nowych firm transportowych. W roku 2010 nastąpił kolejny znaczący rozwój polskiej floty transportowej i nowych firm, bowiem przybyło 10 tys. pojazdów w transporcie międzynarodowym. Więc jeżeli względy ekonomiczne nie powstrzymują przed przyrostem nowych firm i wzrostem flot, to względy administracyjne i to wcale nie wygórowane, nie będą tym bardziej stanowiły przeszkody dla dalszego rozwoju transportu drogowego.

 

(Źr. opr. wykresu - Ministerstwo Infrastruktury)

Dziękuję za rozmowę,

Beata Trochymiak

3 strona z 3
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.