Jakich obszarów będą dotyczyły akty wykonawcze i kiedy zostanie opublikowana ustawa o transporcie drogowym i kierującymi pojazdami?
- Na pewno musi być akt wykonawczy do wzoru licencji krajowej. Tak samo jeśli chodzi o opłaty, chociaż utrzymujemy ten sam poziom opłat, ale zmieni się metodyka wyliczania. Teraz za okres 5 lat opłata za licencję wynosi 4 tys. zł, a zgodnie z nowymi przepisami licencja wspólnotowa będzie wydawana na okres nie krótszy niż rok i nie dłużej niż 10 lat, więc w zależności od okresu będzie pobierana opłata 800,-zł za rok. Chociaż jest taka tendencja, aby opłaty obniżyć. Robimy wszystko aby przed 4 grudnia ustawa i akty wykonawcze ukazały się i obowiązywały. Natomiast już dzisiaj można zapoznać się z treścią jej projektu, który jak już wspominałem wcześniej jest dostępny na stronie internetowej BIP Ministerstwa Infrastruktury.
Czy nie obawiają się Państwo, że wiele przedsiębiorców nie przystosuje się do nowych warunków, nie wytrzyma kolejnych obostrzeń prawno - formalnych?
- Rok 2008 i 2009 oraz 2010, to były lata kryzysowe. We wszystkich tych latach ani przez moment nie doszło do wyhamowania progresji zakładania nowych firm transportowych. W roku 2010 nastąpił kolejny znaczący rozwój polskiej floty transportowej i nowych firm, bowiem przybyło 10 tys. pojazdów w transporcie międzynarodowym. Więc jeżeli względy ekonomiczne nie powstrzymują przed przyrostem nowych firm i wzrostem flot, to względy administracyjne i to wcale nie wygórowane, nie będą tym bardziej stanowiły przeszkody dla dalszego rozwoju transportu drogowego.
(Źr. opr. wykresu - Ministerstwo Infrastruktury)
Dziękuję za rozmowę,
Beata Trochymiak