Dodaj ogłoszenie o pracy


20 lat temu ruszyły Koleje Mazowieckie

29 lipca 2024 r., minęło 20 lat od powstania Spółki „Koleje Mazowieckie – KM” – pierwszego samorządowego przewoźnika kolejowego w Polsce. Pierwszy pociąg KM o nr 5130, zestawiony z 2 ezt EN57, został uruchomiony w relacji Mława (odjazd o godz. 2.59) – Warszawa Wola (przyjazd o godz. 5.47).

W Kolejach Mazowieckich pracuje blisko 3000 pracowników, w zdecydowanej większości są to osoby zatrudnione na stanowiskach związanych z obsługą podróżnych oraz z kompleksowym przygotowaniem pojazdów do obsługi kolejowych połączeń. Od początku działalności KM uruchomiły ponad 4,8 mln pociągów (średnio w ciągu doby uruchamianych jest 781 pociągów), które pokonały ponad 323,3 mln km. Warto dodać, że mazowiecki przewoźnik obsługuje 16 linii kolejowych o łącznej długości 1418,5 km, a pociągi KM zatrzymują się na 321 stacjach i przystankach osobowych. Dla porównania w 2005 r. było to 9 linii o łącznej długości 904 km.

W 2023 roku z usług przewozowych KM skorzystało ponad 61,5 mln pasażerów, czyli o prawie 2,5 mln więcej niż w roku poprzednim i o ponad 50% więcej niż w pierwszym roku działalności. Najwięcej podróżnych — ponad 63,2 mln — wybrało jako codzienny środek transportu pociągi KM w 2015 r. Obecnie Koleje Mazowieckie mają ponad 16% udział w rynku pasażerskich przewoźników kolejowych i tym samym zajmują 3. miejsce w kraju pod względem liczby przewożonych podróżnych. W pierwszym półroczu br. z usług KM skorzystało prawie 32,5 mln osób. Bilety na podróże Kolejami Mazowieckimi można kupić: w kasach, u kierownika w pociągu, przez stronę internetową, a także za pośrednictwem aplikacji SkyCash czy mPay. Dwa lata temu została uruchomiona aplikacja „Koleje Mazowieckie”, która cieszy się niesłabnącą popularnością. Do tej pory została pobrana ponad 217 640 razy.

W ciągu 20 lat Koleje Mazowieckie przeszły niewyobrażalną metamorfozę. Spółka, rozpoczynając działalność przewozową, miała do dyspozycji 184 szt. wysłużonych ezt serii EN57, które były dzierżawione w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa od mniejszościowego udziałowca, czyli ówczesnego PKP „Przewozy Regionalne” sp. z o.o. Obecnie w parku taborowym KM znajduje się ponad 330 pojazdów. Nowo zakupione stanowią 57% z nich. A już w ciągu najbliższych kilku lat na szlakach Mazowsza pojawi się 75 sztuk pięcioczłonowych ezt FLIRT ER160 najnowszej generacji (inwestycja dofinansowana z KPO i FEM) oraz 16 szt. dwuczłonowych ezt (inwestycja SWM), które zastąpią m.in. najstarsze pojazdy.

Koleje Mazowieckie efektywnie pozyskują i wykorzystują środki unijne. W minionych perspektywach: 2007-2023 oraz 2014-2020 spółka otrzymała dofinansowanie w wysokości ponad 1,9 mld zł. Środki te zostały przeznaczone na zakup nowoczesnych pojazdów (m.in. lokomotyw elektrycznych czy wagonów piętrowych) jak również na modernizacje pojazdów starszego typu. Natomiast w ramach nowej perspektywy Koleje Mazowieckie podpisały umowy na dofinansowanie zakupu 75 szt. nowoczesnych pojazdów szynowych na łączną kwotę prawie 1,2 mld zł.

Oprócz inwestycji związanych z zakupem nowoczesnych pojazdów szynowych Spółka inwestuje także w modernizację zapleczy technicznych (obecnie są to 4 Sekcje Napraw i Eksploatacji Taboru zlokalizowane w Warszawie (dzielnice: Ochota, Grochów), Sochaczewie i Tłuszczu, na terenie której została wybudowana myjnia, która jest jednym z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Europie. Warto zaznaczyć, że za kilka lat na kolejowej mapie województwa mazowieckiego pojawi się kolejny punkt – baza utrzymaniowo-naprawcza w Radomiu. W planach jest także budowa hali utrzymaniowo – naprawczej dla pojazdów kolejowych w Sochaczewie.

Koleje Mazowieckie chętnie angażują się w działania z zakresu CSR. Od wielu lat są oficjalnym przewoźnikiem Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy podczas corocznych Finałów. W 2022 roku, po wybuchu wojny w Ukrainie, Spółka uruchomiła specjalne pociągi humanitarne. Ponadto Spółka nie jest obojętna na los zwierząt. KM współpracowały między innymi z warszawskim Schroniskiem „Na Paluchu”. Od tego roku wspierają czworonożnych przyjaciół ze Schroniska dla bezdomnych zwierząt w Celestynowie.

KM aktywnie poruszają się po internetowych szlakach social mediów. Z okazji 20-lecia Spółki KM została przygotowana specjalna piosenka. Autorami utworu są pracownicy KM: Daria Uchman-Jaworska, Paweł Cielniak, Michał Zalewski oraz miłośnik kolei — Jakub Rutkowski. Klip jest dostępny na kontach Kolei Mazowieckich na Facebooku, Instagramie i YouTube. W teledysku można zobaczyć filmy nagrane przez Emila Kądzielę, Marcina Jabłońskiego, Aleksandra Stańczaka oraz Tymoteusza Muszala.

(źr. Koleje Mazowieckie)

 

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.