Konto pracodawcy


Intralogistyka w 2019 – co działo się w polskiej gospodarce magazynowej?

Dynamiczny przyrost powierzchni magazynowej, upowszechnienie baterii litowo-jonowych, rozwiązań automatyzacyjnych i cyfrowych, a także zapowiedź przepisów, które jeszcze bardziej przyspieszą technologiczne zmiany – to kilka spośród tematów, które dominowały w intralogistyce w minionym roku.

W 2019 r. dynamicznie zwiększała się ilość oddawanej do użytku powierzchni magazynowej, a firmy chciały zwiększać zatrudnienie. I choć trudno było o zmotywowane i kompetentne kadry, dostawcy rozwiązań logistycznych oferowali sprzęty i systemy pozwalające sobie z tym radzić. Oto wybrane zmiany, które dominowały w roku 2019 w obszarach przestrzeni magazynowej, technologicznych innowacji oraz przepisów wpływających na działające w tej branży podmioty.

Przestrzeń magazynowa
Według raportu Savills Research rynek magazynowy w Polsce 2019 roku utrzymywał dużą dynamikę wzrostu. Od stycznia do września 2019 roku oddano do użytku o 39 proc. więcej powierzchni niż w porównywalnym okresie 2018 r. Rynek wchłonął 1,6 mln mkw. powierzchni (wzrost o 7 proc.). Jak podano w opracowaniu „Marketbeat: polski rynek magazynowy” Cushman & Wakefield po III kwartale, zasoby powierzchni osiągnęły w naszym kraju poziom 17,76 mln mkw. W strukturze inwestycji dominowały parki logistyczne z modułami BIG-BOX, inwestycje Build-To-Suit oraz Small Business Units, których rozwój jest szczególnie uwarunkowany rosnącą dynamiką branży e-commerce i potrzebą skrócenia czasu dostaw w aglomeracjach. Szybki wzrost podaży powierzchni w tym sektorze nie rozregulował jednak rynku. Odsetek pustostanów i koszty czynszu pozostają na stabilnym poziomie. Z rynku docierają już jednak pierwsze sygnały, że w 2020 roku wzrost podaży nieco zwolni. Na koniec III kwartału 2019 w budowie pozostawało 1,8 mln mkw. magazynów – o 13 proc. mniej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. W parze ze zwiększaniem powierzchni szły plany zwiększonego zatrudnienia nowych pracowników. Podniesienie ich liczby w II i III kwartale deklarowało, odpowiednio, 17 i 20 proc. przedsiębiorstw tej branży. Głównie poszukiwano zawodowych kierowców, operatorów wózków widłowych z uprawnieniami UDT oraz pracowników magazynowych i pakowaczy.

Rozwój technologii
Powszechny niedobór rąk do pracy stymulował rozwój technologicznych rozwiązań, które miały zwiększać efektywność  pracy – w tym dzięki poprawie ergonomii – i wspomagać optymalizację procesów. Tak jak zdalne urządzenie do pomiaru ładunków; inteligenta rękawica rozpoznającą zarówno kody kreskowe, jak i 2D, oprogramowanie do szkolenia operatorów w wirtualnej rzeczywistości. A pośród wózków, pierwszy reach truck ze zintegrowaną baterią litowo-jonową; wyjątkowo ergonomiczny wózek czołowy, ale też i zautomatyzowany zestaw transportowy będący w stanie całkowicie przejąć zaopatrzenie linii produkcyjnych.
– Zapotrzebowanie na zautomatyzowane rozwiązania transportowe jest wysokie i szybko rośnie. Nie tylko w przemyśle, ale także w sektorze handlu i usług przedsiębiorcy zmagają się ze zwiększającymi kosztami pracy i niedoborem wykwalifikowanych pracowników. E-commerce dodatkowo zwiększa presję na logistykę z krótkim czasem dostawy. Dzięki systemom AGV i automatycznym rozwiązaniom magazynowania można dziś realizować bardzo ekonomiczne i skalowalne rozwiązania transportu i przeładunku – zwiększając konkurencyjność firmy niezależnie od branży, w której działa – mówi Rhea Langkammer, pełniąca w STILL funkcję Head of Marketing Business Line Sales Applications & Services.

Zmiany w prawie
Dalszemu rozwojowi technologicznemu, zarówno w obszarze ekologicznych napędów, jak i rozwiązań cyfryzacji sprzyjały też przepisy prawa i ich wytyczne. Przykładowo, od grudnia 2018 obowiązuje Rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego urządzeń transportu bliskiego (UTB). By spełnić jego postulaty dotyczące prowadzenia dziennika konserwacji oraz rejestracji przebiegu eksploatacji dla każdego funkcjonującego w zakładzie UTB warto zaopatrzyć się w sprzęt i oprogramowanie do automatycznej ewidencji. Przepis zresztą wprost dopuszcza dokumenty w wersji elektronicznej. – Systemy klasy Fleet Manager, których przykładami są STILL FleetManager albo neXXt fleet, pod warunkiem wyposażenia wózków w nadajniki GPRS, automatycznie gromadzą dane na temat liczby roboczogodzin, długości przejechanych tras itp. Nie tylko zawierają więc dane potrzebne do optymalizacji użytkowania floty intralogistycznej, ale także – poniekąd jako efekt uboczny – pozwalają bez wysiłku pozyskać dane potrzebne w świetle przepisów. Dają także możliwość prowadzenia elektronicznego dziennika konserwacji oraz jej planowania – mówi Rafał Pańczyk, Advanced Applications Manager STILL Polska. - Rozwiązanie znacząco zmniejsza liczbę czynności, które osoba odpowiedzialna za dozór techniczny nad wózkami musi wykonać, by prowadzić wzorcową dokumentację – dodaje.

Unijne ustawodawstwo premiuje natomiast wózki nisko- i bezemisyjne. Od 1 stycznia 2019 (dla wybranych pojazdów od początku 2020) obowiązuje dyrektywa o „limitach emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych oraz homologacji dla silników spalinowych wewnętrznego spalania do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach”. Wprowadza ona wymóg, by każdy noworejestrowany w Unii pojazd spełniał restrykcyjne wytyczne. Według ekspertów wskutek przepisów dążących do ograniczenia w Europie emisji CO2, koszt zakupów wózków spalinowych może wkrótce wzrosnąć o 15-20 proc. W niektórych przypadkach będą one droższe niż elektryczne odpowiedniki. Otwiera to drogę „pod strzechy” nowoczesnym, wydajnym i ekologicznym maszynom z bateriami Li-Ion, które nie tylko spełniają wszelkie normy, ale także – jak wykazano w ostatnich testach – są w stanie prześcignąć wózki Diesla pod względem efektywności pracy.

(źr. STILL)

kobiety w logistyce
Kobiety w logistyce - DB Schenker Ukraina z nową dyrektor zarządzającą
Monika Duda dyrektorem zarządzającym DHL Supply Chain
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Rząd wprowadza pakiet Slim VAT – co to oznacza dla przedsiębiorców?
Co to jest SENT i jak wygląda monitorowanie pojazdów?
Pakiet mobilności i jego możliwe konsekwencje
Oszczędność Volvo FH z I-Save wynosi nawet do 10 procent
Trzy dni na zwrot środków z rachunku VAT – idą zmiany w split payment
Dodatkowe 2 h jazdy na zjazd do domu – czyli art. 12 Rozporządzenia 561/2006
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Czy akcyzowa pułapka wstrząśnie branżą olejów smarowych?
Czy pakiet mobilności zakłóci powrót do równowagi branży transportowej?
Spedytorzy mówią - „Nie Dla Opłaty Manipulacyjnej DCT Gdańsk”
Wakacje na „L4” – czy zabraknie rąk do pracy?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Aż 95 proc. Polaków chce kaucji za opakowania po napojach – czy rząd wprowadzi t ...
Poczta Polska przywróciła obsługę przesyłek do Gruzji i Tajwanu
Szczepionka na Covid-19 w IV kwartale 2020? – DHL już opracował jej łańcuch dos ...
reklama
Podróż z jednym boxem EETS
Delta Trans zakończyła wdrażanie systemu WMS
Prologis podnosi standardy w obszarze ochrony środowiska - Raport ESG 2019
King of Innovation – międzynarodowy sukces ID Logistics Polska
Speedmail wprowadza GPS on-line do przesyłek listowych
GLS Poland z certyfikatem Great Place to Work
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC