W tym roku DB Schenker świętuje 15. urodziny wyjątkowego programu – wolontariatu pracowniczego „Czas Pomagania”. Od 2008 roku wiosną i w okresie przedświątecznym setki pracowników firmy angażują się w działania na rzecz lokalnych społeczności wokół oddziałów firmy w całej Polsce.
Czas Pomagania trwa nieprzerwanie od 2008 roku. Co roku, w ramach dwóch edycji programu, czyli Zielonego i Świątecznego Czasu Pomagania, około 20% pracowników firmy realizuje kilkadziesiąt projektów. Do udziału w akcjach wolontariusze DB Schenker zapraszają klientów, kierowców i przewoźników, z którymi współpracują na co dzień, ale też swoje rodziny i bliskich. W ciągu 15 lat funkcjonowania programu wolontariatu pracowniczego udało się zrealizować aż 832 projekty. To blisko 50 tys. godzin pracy na rzecz 80 tys. beneficjentów pomocy.
- Jestem nieustannie pod wrażeniem chęci niesienia pomocy i pomysłowości naszych wolontariuszy – mówi Dagmara Głowacka, CPO North&East Europe DB Schenker. - Naturalnie myślę także o wolontariacie nie tylko jako narzędziu pomocy, ale i… inwestycji. Nasi wolontariusze co roku inwestują czas, energię i swoje emocje. Otrzymują w zamian świadomość dostarczenia realnej pomocy, poczucie satysfakcji i sensu, albo okazję do poznania nowych ludzi i spojrzenia na rzeczywistość z innej perspektywy. Jako firma natomiast inwestujemy kapitał, a zwrotem z tej inwestycji jest z jednej strony rozwój naszych pracowników, a z drugiej ich wkład w rozwój odpowiedzialności społecznej – dodaje.
Centralny parasol i lokalna decyzyjność
To, jakie projekty realizowane są w ramach Czasu Pomagania, jest odzwierciedleniem lokalnych potrzeb zdiagnozowanych przez pracowników DB Schenker. Założenia programu powstały nie na poziomie centralnym, ale na bazie wyników wewnętrznego badania. Przyniosło ono odpowiedzi – czy i w jaki sposób pracownicy chcieliby się zaangażować w wolontariat. Firma stworzyła więc pewne ramy i zasady programu, ale o kształcie konkretnych projektów decydują pracownicy. 15-letnie doświadczenie pokazuje, że to jeden z kluczowych warunków sukcesu. To właśnie osoby zatrudnione w poszczególnych oddziałach na terenie całej Polski najlepiej wiedzą, w jaki sposób i komu pomagać w lokalnym środowisku. Dzięki temu projekty tym bardziej nabierają autentyczności, poczucia sensu i wymiernej wartości, a do tego są impulsem do działania dla innych. Dziś Czas Pomagania jest nierozerwalną częścią kultury DB Schenker i stanowi zastrzyk pozytywnej energii dla setek osób w firmie i jej otoczeniu.
Jak to działa?
Program Czas Pomagania realizowany jest od 2008 r. na zasadzie konkursu. Pracownicy każdego roku mogą zgłaszać swoje pomysły na projekty w dwóch edycjach: wiosennej – Zielony Czas Pomagania i okołoświątecznej – Świąteczny Czas Pomagania. Od początku istnienia programu proponowane przez wolontariuszy inicjatywy ocenia kapituła złożona z kluczowych managerów firmy. Doceniane są m.in.: skala zaangażowania pracowników i partnerów, ciekawy pomysł i wartość dla beneficjentów. Charakter projektów jest bardzo różnorodny – charytatywny, edukacyjny, ekologiczny czy związany z bezpieczeństwem na drogach. Pomoc otrzymują lokalne organizacje i fundacje, domy dziecka, seniorzy, świetlice, hospicja, osoby chore, uchodźcy czy osoby w kryzysie bezdomności. Wiele projektów to także pomoc niesiona zwierzętom.
(źr. Db Schenker)