Konto pracodawcy


Jak zmieniają się zachowania zakupowe Polaków w Internecie?

Pandemia przyspieszyła wzrost zainteresowania zakupami w Internecie w bezprecedensowy sposób. W miarę jak rynek staje się coraz bardziej konkurencyjny dla firm e-commerce, muszą one sprostać nowym oczekiwaniom rosnącej liczby klientów kupujących online. Jak zmieniają się zachowania zakupowe europejskich konsumentów (w tym polskich) – pokazują to wyniki raportu UPS Smart E-commerce 2021, jak też analizują ich oczekiwania względem sprzedawców detalicznych. Wnioski płynące z tego raportu wskazują na najważniejsze trendy, stanowiące o perspektywach europejskiego rynku zakupów online.

Kluczowe wnioski:
1. Zakupy internetowe zostaną z nami na dłużej
W badaniu zapytano europejskich konsumentów o proporcje zakupów internetowych w stosunku do tych w sklepach stacjonarnych, przed pierwszym lock down’em na początku 2020 r., w jego trakcie i po pandemii. W Polsce odnotowano 29% wzrost liczby respondentów, którzy zamierzają robić wszystkie lub większość zakupów w Internecie nawet po zakończeniu pandemii. Aby uzyskać bardziej szczegółowy obraz sytuacji, zapytaliśmy konsumentów o powody, dla których wolą robić zakupy w sklepie, lub w Internecie. Aż 50% polskich konsumentów wymienia wygodę dostawy jako powód, dla którego w przyszłości pozostanie przy zakupach online. Na drugim miejscu ankietowani podawali łatwość znalezienia lepszych ofert w sieci (49%). Cena towarów był również istotnym czynnikiem - 47% respondentów uważa, że towary w sieci są zazwyczaj tańsze.

2. Duzi detaliści, czy małe i niezależne sklepy?
61% polskich konsumentów chciałoby, aby duzi detaliści oferowali dodatkowe korzyści zakupowe, takie jak darmowa dostawa, lub bezpłatny zwrot. Zapytaliśmy polskich konsumentów również o powody, dla których wybierają mniejszych sprzedawców. Na pierwszym miejscu znalazła się chęć wsparcia małych firm poprzez zakupy w ich e-sklepach (42%). Drugim z kolei powodem była obsługa klienta – 35% polskich konsumentów stwierdziło, że zakupy u mniejszych, niezależnych sprzedawców są bardziej osobiste. We wszystkich grupach wiekowych chęć pomocy małym lub lokalnym firmom była kluczowym czynnikiem skłaniającym do robienia zakupów w małych sklepach. Pozostałe powody różniły się w zależności od grupy wiekowej konsumentów. Konsumenci z pokolenia Z, w porównaniu do osób w wieku 55 lat i starszych, chętniej wybierali małe, niezależne lub lokalne sklepy, ponieważ są one bardziej przyjazne dla środowiska (24%). Klienci z grupy wiekowej 55+ zwracali większą uwagę na osobiste doświadczenia (35%) i lepszą obsługę klienta (38%) podczas robienia zakupów w małych sklepach.

3. Wybór sprzedawcy
Wśród innych czynników, wpływających na decyzję o wyborze sklepu internetowego, 74% polskich konsumentów stwierdziło, że ważne jest dla nich, aby sprzedawca ściśle współpracował z lokalną społecznością.
Dodatkowo, 70% polskich ankietowanych stwierdziło, że jeśli czują, że mogą zaufać marce na podstawie jej komunikacji w mediach społecznościowych, są bardziej skłonni do dokonania u niej zakupu. Jednak nie wszystkie komunikaty marek podczas pandemii zostały odebrane pozytywnie - 60% uznało, że marki przesadziły z komunikacją podczas pandemii. Ponad połowa respondentów (66%) zgodziła się, że wiele marek przekazywało podobne komunikaty i nie wyróżniało się niczym w swojej komunikacji z klientami.

4. Rosnące znaczenie kwestii środowiskowych

Ponad połowa (54%) polskich konsumentów chce, aby duzi, krajowi lub międzynarodowi sprzedawcy detaliczni kompensowali emisję CO2, która towarzyszy dostawom. Polska pod tym kątem prześcignęła wszystkie inne kraje, biorące udział w badaniu. Aż 75% polskich konsumentów twierdzi, że ważne jest dla nich, aby sprzedawca uwzględniał kwestie ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju w swoich działaniach, produktach i usługach. W tym zakresie, na pierwszym miejscu znalazły się bardziej ekologiczne opakowania. Kolejną istotną kwestią okazała się dostawa - 74% polskich konsumentów stwierdziło, że opcje dostawy przyjaznej dla środowiska są istotne przy wyborze dostawcy. Ponadto, 55% polskich konsumentów chce, aby duzi detaliści oferowali alternatywne opcje dostawy, takie jak punkty odbioru lub automaty paczkowe. 40% polskich konsumentów oczekuje tego również od małych detalistów. Aby sprostać potrzebom klientów, UPS rozwija sieć alternatywnych punktów odbioru UPS Access Point, które umożliwiają zarówno nadawanie, jak i odbieranie paczek w jednym miejscu, przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia zasobów. Sieć obejmuje już 1900 lokalizacji, a liczba ta stale rośnie.

Badanie, przeprowadzone przez YouGov, dostarcza specjalistycznej wiedzy nt. zachowań, postaw i oczekiwań europejskich kupujących w Internecie w 2021 roku. Odbyło się ono w styczniu tego roku, poprzez ankietę online przeprowadzoną wśród ponad 10 000 konsumentów w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii, Holandii, Belgii i Polsce. Aby pobrać pełną wersję raportu, odwiedź https://solutions.ups.com/pl-smart-ecommerce.html 

(źr. UPS)

 

kobiety w logistyce
Kobieca strona DHL Supply Chain
O zmianach i najnowszych trendach na rynku logistycznym rozmawiamy z Martą Tęsiorowską z Prologis
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Jak nauczyć kierowcę zawodowego jeździć taniej?
Nowe rozporządzenie UE - jednolitość kontroli i harmonizacja przestrzegania wytycz ...
Jakie obowiązki w czasie upałów ma pracodawca?
Karnet ATA ułatwia czasowy wywóz towarów
Urlopy 2021 – nowe uprawnienia pracodawcy a pracownika
Od 1 lipca zmiana samochodu osobowego na ciężarowy będzie wymagała zapłaty podat ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Po co właściwie ta właściwość?
Proponowane zmiany w ustawie o czasie pracy kierowców zwiększą koszty o 35 proc.
Płatności po terminie zmorą dla 8 na 10 firm – czy może być jeszcze gorzej?
Przewoźnicy drogowi z rekordowym zadłużeniem
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Stabilny wzrost rynku magazynowego w segmencie Small Business Unit
Grupa Raben zdecydowała się na kredyt powiązany ze zrównoważonym rozwojem
ID Logistics przedłuża umowę z Auchan Retail Polska
CEVA Logistics z tytułem Lidera w Magicznym Kwadrancie Gartnera 2021
Hegelmann Poland buduje centrum operacyjne dla kierowców
Hillebrand przejmuje kolejną firmę z rynku logistyki dla branży beverage
PEKAES uruchomił kolejne połączenie drobnicowe do Grecji
UPS pomoże firmom e-commerce we wdrażaniu zmian w unijnych przepisach o VAT
Continental testuje prototypy opon do elektrycznych ciężarówek
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC