Konto pracodawcy


Dachser prowadzi badania nad możliwościami wykorzystania sztucznej inteligencji

Dachser od początku swego istnienia przywiązuje dużą wagę do innowacyjności. Operator odgrywał kluczową rolę m.in. przy wdrożeniu nadwozi wymiennych w latach 70., czy rozpowszechnieniu kodów kreskowych na paletach w ostatniej dekadzie XX wieku.

Blisko cztery lata temu Dachser uruchomił centralną jednostkę organizacyjną w Kempten, odpowiadającą za koordynację działań badawczo-rozwojowych firmy. Do zadań zespołu R&D należy m.in. ocena nowych technologii i trendów, inicjowanie oraz wspieranie projektów innowacyjnych, a w niektórych przypadkach bezpośredni nadzór nad nimi.  Działania te idą w parze ze strategicznym programem badań fokusowych, w ramach którego operator angażuje swój zespół ponad 30 tys. pracowników na całym świecie w celu poszukiwania nowych koncepcji i zarządzania innowacjami dla sieci Dachser. Firmowy dział R&D ściśle współpracuje w tym zakresie z Instytutem Przepływu Materiałów i Logistyki Fraunhofera - największej organizacji badań stosowanych w Europie. W ten sposób operator wzbogaca swój potencjał w obszarze R&D o kluczowe kompetencje, zapewniając  sobie elastyczny dostęp do specjalistów. W laboratorium Fraunhofer IML pracuje obecnie ponad 500 naukowców i ekspertów z różnych dziedzin. Kluczowe przedmioty ich badań to przepływ materiałów i AutoID (automatyczna identyfikacja), zarządzanie przedsiębiorstwem oraz łańcuchem dostaw, a także logistyka transportu.

Obecnie działania badawczo-rozwojowe Dachser koncentrują się m.in. na zagadnieniu łączności. Głównym celem badań jest zintegrowanie informacji uzyskiwanych z całego łańcucha dostaw oraz zapewnienie jeszcze sprawniejszej wymiany danych. Dotyczy to w szczególności integracji danych z głównych, autorskich systemów Dachser do zarządzania transportem (Domino) i magazynem (Mikado) z publicznymi źródłami danych np. dotyczących pogody czy ruchu ulicznego. Prowadzone działania zdążyły się już przełożyć na zaoferowanie konkretnych rozwiązań. Od początku 2019 r. Dachser oprócz klasycznych usług elektronicznej wymiany danych (EDI), oferuje także usługi sieciowe API (Application Programming Interface), umożliwiające klientom jeszcze lepszą komunikację z operatorem w czasie zbliżonym do rzeczywistego. Ponadto w ostatnim czasie Dachser uruchomił całkowicie nową „platformę łączności” pod nazwą Dachser LLP Control Tower. Eksperci z Dachser Enterprise Lab pracują także nad możliwością wykorzystania w praktyce Internetu rzeczy (IoT), czyli koncepcji polegającej na idei podłączenia niemal wszystkich urządzeń do sieci internetowej. Obejmuje to wykorzystanie smartfonów i aplikacji, a także innowacyjnych czujników, które umożliwiałyby udostępnianie lokalizacji czy innych danych związanych ze statusem przesyłek. Jedną z kluczowych technologii w kontekście Internetu rzeczy jest LPWAN. Jest to rodzaj rozległej sieci bezprzewodowej, umożliwiającej komunikację na duże odległości przy niskim poborze energii. To zatem idealne rozwiązanie do zastosowania w logistyce. Dachser Enterprise Lab współpracuje w tym zakresie z dwoma innymi laboratoriami Fraunhofer IML: Deutsche Telekom Enterprise Labs oraz Europejskim Stowarzyszeniem Palet (Epal), które intensywnie pracują już z technologią NB-IoT, będącą nowym, obiecującym standardem komunikacji mobilnej typu LPWAN działającym w sieci LTE.

Kolejny ważny temat z zakresu badań i rozwoju w Dachser Enterprise Lab obejmuje ogólny termin „Data Science”. Eksperci w kilku zespołach pracują nad wykorzystaniem wszystkich rodzajów informacji uzyskiwanych z łańcuchów dostaw w celu usprawniania procesów i usług. Wiążą się z tym takie zagadnienia, jak np. analityka predykcyjna (metoda prognozowania), służąca poprawie planowania ilościowego i wydajnościowego, czy też wykorzystanie rozpoznawania obrazów i tekstu m.in. na potrzeby śledzenia lokalizacji. Podstawową technologią do zastosowania w tym obszarze jest machine learning (uczenie maszynowe), które wykorzystuje zaawansowane, samouczące się systemy do doskonalenia prowadzonych działań na podstawie analizy danych. Dzięki temu łańcuchy dostaw będą mogły być obsługiwane tak efektywnie, jak to tylko możliwe.
(źr. Dachser)

kobiety w logistyce
Aż 66 proc. zatrudnionych w przemyśle lekkim to kobiety
Coraz więcej kobiet w zawodzie kierowcy pojazdu ciężarowego
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Pakiet mobilności - jeszcze kilka wskazówek
FedEx Express opublikował zestaw wytycznych dla rowerzystów
Co warto wiedzieć o sprawozdaniach rocznych ADR?
Kto skorzysta z nowego ZUS+?
Podsumowanie 2019 roku w prawie pracy
Bruksela o krok bliżej do zatwierdzenia pakietu mobilności
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
W 2020 roku powierzchnia magazynów urośnie o co najmniej 10 proc. - najwięcej na Mazowszu i Śląsku
Druga dekada XXI wieku była złotą erą gospodarki, a co po niej…
Jak rozwija się polski transport zasilany paliwami alternatywnymi?
Ryzyko cybernetyczne największym zagrożeniem dla firm
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
SPEDCONT rozpoczyna dostawy gazu
RTV EURO AGD – wprowadza płatność kartą przy dostawie zamówienia
CHEP Polska z tytułem Top Employer
Poczta Polska zawiesza przyjmowanie przesyłek do Chin
60 proc. pracowników w Polsce podczas pracy załatwia swoje prywatne spawy
DHL partnerem logistycznym 25. filmu o Jamesie Bondzie „Nie czas umierać”
PEKAES otworzył 20. Oddział sieci drobnicowej
CEVA Logistics wzmacnia organizację i zapowiada dynamiczny rozwój w 2020 roku
Loconi inwestuje w innowacyjne systemy – tworzy platformy rezerwacyjne i listy prze ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC