Konto pracodawcy


Colliers International podał, ile spółek z listy Fortune Global 500 inwestuje w Europie Środkowo-Wschodniej

Colliers International opublikował zestawienie graficzne pokazujące bezpośrednie inwestycje zagraniczne w Europie Środkowo-Wschodniej ("FDI into CEE infographic"). Wynika z niego, iż duża część spółek z listy Fortune Global 500, które prowadzą działalność w krajach CEE-6 reprezentuje takie branże, jak: motoryzacja, przemysł, FMCG, telekomunikacja, media czy transport. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne odegrały w ostatnich 30 latach dużą rolę w rozwoju gospodarek oraz rynku nieruchomości komercyjnych w krajach CEE-6. Chociaż największą gospodarką w regionie jest Polska, to stosunek liczby spółek z listy Fortune Global 500 do liczby ludności jest znacznie wyższy na Słowacji, Węgrzech i w Czechach.

Na opublikowanej infografice przedstawiono spółki z listy Fortune Global 500 inwestujące w krajach CEE-6. Liczba najważniejszych światowych firm działających w krajach regionu waha się od 61 na Słowacji i w Bułgarii do nawet 140 w Polsce. Chociaż największą gospodarką w regionie jest Polska, stosunek liczby spółek z listy Fortune Global 500 do liczby ludności jest znacznie wyższy na Słowacji, Węgrzech i w Czechach. Obecność takich firm jest skorelowana z bardzo wysokim stosunkiem eksportu do PKB w tych trzech krajach. W Bułgarii obydwa te wskaźniki są niemal równie wysokie. Niższe wartości odnotowano natomiast w Rumunii i Polsce. Może to w pewnym stopniu chronić większe kraje przed skutkami spowolnienia w handlu światowym, które obserwujemy obecnie. Wszystkie kraje CEE-6 wykazują jednak stosunek eksportu do PKB znacznie wyższy od wynoszącej 29 proc. średniej światowej. Napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych jest obecnie najsilniejszy na Węgrzech – w 2018 r. sięgnął on aż 6,5 proc. PKB i tendencja nadal się utrzymuje. Pozostałe kraje odnotowały niższe poziomy inwestycji wynoszące od 1,8 proc. do 2,9 proc. PKB w 2018 r.

Analiza napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych w ostatnich piętnastu latach sugeruje, że liczne spółki z listy Fortune Global 500 działające w regionie pochodzą z branż motoryzacyjnej, przemysłowej, spożywczej i napojów, tytoniowej, telekomunikacyjnej i medialnej oraz transportowej. Co ciekawe, licznie reprezentowane są również spółki technologiczne. Dobrze wróży to przyszłej pozycji regionu w gospodarce światowej. Niestety na rynku nie spotkamy wielu firm z branż finansowej, dóbr konsumpcyjnych i handlu. Daje się też dostrzec niewielką obecność spółek z branży energetycznej, co może wynikać z przyczyn strukturalnych. Jeżeli chodzi o kraj pochodzenia spółek z listy Fortune Global 500, w ujęciu procentowym w całym regionie nieznacznie obecne są Chiny, podobnie jak Kanada, Tajwan, Australia i Indie. W większości krajów widoczne są natomiast spółki z najważniejszych krajów europejskich, podobnie jak z USA i Korei Południowej.

(źr. Colliers International)

 

kobiety w logistyce
Rusza program mentoringowy dla liderek i liderów z branży morsko-logistycznej!
O zmianach i najnowszych trendach na rynku logistycznym rozmawiamy z Martą Tęsiorowską z Prologis
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Skocz po whisky - czyli o czym wiedziec powinien importer alkoholi?
Czy zawodowy kierowca może wyruszyć w trasę ze swoim pupilem?
Czas pracy w porze nocnej i kary za przekroczenie 10 godzin
Podsumowanie kontroli PIP 2020 w transporcie i zapowiedź kolejnych!
Wysyłasz darmowe towary na fakturze proforma poza UE? To musisz zapłacić VAT!
Brexit – przewoźniku o czym wiedzieć powinieneś?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Bez zmiany polskiego prawa koszty przewoźników zwiększą się nawet o 100%!?
Będzie rewizja Pakietu Mobilności. Ma negatywny wpływ na środowisko?!
Dachser o rozbieżnościach między podażą a popytem w transporcie morskim
Polska wykorzystuje swój potencjał na Nowym Jedwabnym Szlaku? – raport Rohlig Suus Logistics
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Firmy kurierskie napędzają popyt na powierzchnie magazynowe
21. Oddział PEKAES w Kaliszu rozpoczął prace
Wyścig z czasem – Hillebrand dostarczył w ciągu kilku dni 160 ton wina i 940 mln ...
Logistyczne wyzwania w recykling baterii dla motoryzacji
LPP przyspiesza wdrożenie RFID
CEVA Logistics dołącza do United Airlines Eco-Skies Alliance
RTV EURO AGD wdraża aplikacją mobilną w dostawach produktów
Dachser podsumował wyniki za 2020
VOX w SEGRO Logistics Park Poznań
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC