Konto pracodawcy


W ciągu pięciu lat rynek magazynowy w Polsce urósł o 100 proc.

Na koniec pierwszego półrocza 2019 roku całkowite zasoby nowoczesnych powierzchni magazynowych w Polsce były niemal dwukrotnie większe niż jeszcze pięć lat temu. Rekordowa, nowa podaż oraz ogromy wolumen projektów w budowie wyraźnie wskazują na utrzymanie tego tempa wzrostu.

- Jeszcze w pierwszej połowie 2014 r. całkowite zasoby nowoczesnych przestrzeni magazynowych w Polsce wynosiły niewiele ponad 8 mln m kw. Na skutek rosnącego zapotrzebowania rynek zaczął przyspieszać, a prawdziwe ożywienie nastąpiło dwa lata temu. Jedynie w 2017 i 2018 roku oddano do użytku obiekty o całkowitej wielkości odpowiednio 2,4 mln i 2,2 mln m kw., co jest imponującym wynikiem nawet w skali międzynarodowej. Co więcej, dobra koniunktura trwa nadal. Tylko w ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku, w ręce najemców przekazano magazyny o łącznej powierzchni prawie 1,1 mln m kw., co oznacza, że była to najlepsza pierwsza połowa roku w historii rynku nieruchomości magazynowych. W rezultacie na koniec czerwca całkowite zasoby nowoczesnych przestrzeni magazynowych w kraju osiągnęły poziom 16,75 mln m kw. -  mówi Szymon Dołęga, konsultant z Działu Analiz Rynkowych i Doradztwa.

Kto generuje popyt?
Gwałtowny przyrost nowej powierzchni nie spowodował spadku poziomu wynajęcia obiektów magazynowych. Od 2014 r. średnia stopa pustostanów dla całej Polski utrzymuje się na relatywnie stałym poziomie i oscyluje wokół 6 proc. Brak dużych skoków współczynnika niewynajętej powierzchni w kontekście tak wysokiej aktywności deweloperów świadczy o ogromnym popycie na przestrzenie magazynowe w Polsce.
- W ciągu minionych pięciu lat ogromnym przełomem w kwestii zapotrzebowania na powierzchnie magazynowe w Polsce jest dynamiczny rozwój firm z sektora e - commerce. Pojawienie się na polskim rynku międzynarodowych gigantów, takich jak Zalando czy Amazon, pomaga zagwarantować zrównoważoną relację pomiędzy podażą i popytem oraz znacząco przyczynia się do generowania nowych miejsc pracy i regionalnego rozwoju kraju. W poszukiwaniu powierzchni przemysłowych i logistycznych nadal aktywnie uczestniczą sieci handlowe, zakłady produkcyjne oraz firmy logistyczne. Ze względu na rozwój polskiego rynku magazynowego i jego rosnącą atrakcyjność pod względem optymalizacji kosztów dla zagranicznych koncernów, coraz częściej mamy również do czynienia z wyborem inwestycji zlokalizowanych w Polsce na główne centra przeładunkowe i logistyczne ogromnych, znanych na całym świecie firm – komentuje Igor Roguski, dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Magazynowych, Europa Środkowo-Wschodnia.

Polska Centralna liderem wzrostu
Tytuł lidera wzrostu w ostatnich latach z pewnością przypada regionowi Polski Centralnej. Jedynie w ciągu ostatnich 18 miesięcy rynek ten powiększył się o niemal 60 proc., stając się drugim największym zagłębiem magazynowym w Polsce. Za znaczną część tak szybkiego rozwoju odpowiedzialna jest rozbudowa Central European Logistics Hub, który docelowo ma stać się największym w Europie kompleksem logistycznym.

Dostępność dróg i pracownika
Specyfika rynku magazynowego sprawia, że niezbędny do jego rozwoju jest dostęp do relatywnie dużego zasobu kapitału ludzkiego. Tymczasem stopa bezrobocia w Polsce osiąga historyczne minima i należy do jednej z najniższych w całej Unii Europejskiej. Deweloperzy, zdając sobie z tego sprawę, poszukują alternatywnych lokalizacji oferujących większy dostęp do pracownika. Jednocześnie kluczowa dla branży pozostaje rozwinięta infrastruktura transportowa. - Z tego względu obserwujemy w ostatnim czasie zjawisko otwierania nowych lokalizacji poprzez rozwój dróg ekspresowych i autostrad, czego najlepszym przykładem może być otwarcie w I kw. tego roku ogromnego centrum dystrybucyjnego (130 000 m kw.) dedykowanego gigantowi e-commerce – firmie Zalando pod Olsztynkiem w bezpośrednim sąsiedztwie niedawno oddanego fragmentu trasy S7 – zwraca uwagę Hanna Milczarek, dyrektor, Magazyny i Logistyka, Rynki Kapitałowe

(źr. BNP Paribas Real Estate, raport pt. „Rynek powierzchni przemysłowych i magazynowych w Polsce, II kw. 2019 r.”)

kobiety w logistyce
Aż 66 proc. zatrudnionych w przemyśle lekkim to kobiety
Coraz więcej kobiet w zawodzie kierowcy pojazdu ciężarowego
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Klasyfikacja taryfowa towarów a Wiążąca informacja stawkowa?
Co ze starym urządzeniem do poboru opłat drogowych w Czechach?
10 wskazówek GEFCO - jak dobrze przygotować firmę na Brexit
Leasing samochodów 2019 - jak zmiany w prawie wpłynęły na rynek
Czy można kontrolować kierowcę w czasie odpoczynku?
Doba kierowcy - co to jest i jak ją definiować?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Jak zadbać o komfortowe i twórcze środowisko pracy
Wydatki świąteczne a dostawy kurierskie
Nawet do 40 proc. mogą wzrosnąć koszty pracownicze przy delegowaniu pracowników
Fracht FWO Polska o sytuacji na rynku lotniczym cargo
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Colian Logistic w Panattoni Park Wrocław
Plan naprawczy OT Logistics przynosi efekty – wyniki rosną
DB Schenker otworzy 8 oddziałów na Kaukazie i w Azji Środkowej
InPost ma już 6000 Paczkomatów
Trans Polonia po III kwartale osiągnęła blisko 200 mln zł przychodów
GEFCO operatorem logistycznym Airbusa
DKV przejmuje dwie duńskie spółki
Kuehne + Nagel przejmuje działalność transportową firmy Rotra
Fracht FWO Polska dostarcza kolejne project cargo - 110 ton do elektrowni w Bełchato ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC