Nowe centrum dystrybucyjne w Browarze Bosman, 750 tys. mniej przejechanych kilometrów dzięki poprawie wskaźnika „load factor”, poprawa efektywności dla transportu palet o 20 proc. i redukcja emisji dwutlenku węgla o 443 418 kg dzięki systemowi wypożyczania palet - to tylko niektóre efekty działań Carlsberg Polska w obszarze logistyki ujęte w Raporcie Zrównoważonego Rozwoju za rok 2019.
Ograniczenie emisji CO2 jest jednym z czterech głównych celów strategii zrównoważonego rozwoju Grupy Carlsberg pod hasłem Together Towards ZERO. Grupa planuje do 2030 r. redukcję do ZERA swojego śladu węglowego. Cel ten obejmuje m.in. redukcję emisji dwutlenku węgla typu beer-in-hand o 30 proc. w stosunku do bazowego roku 2015. Oznacza to dążenie do optymalizacji w magazynowaniu i logistyce, współpracę z partnerami handlowymi oraz zrównoważoną gospodarkę opakowaniową.
- Realizacja strategii beer in hand nie zawsze oznacza duże i przełomowe zmiany – mówi Dariusz Krasoń, menedżer ds. transportu i dystrybucji w Carlsberg Polska. - Bardzo ważna jest nasza codzienna praca oraz ciągłe usprawnianie operacji logistycznych. Przykładamy wagę do szczegółowej analityki już na poziomie zlecenia oraz dobieramy logistyczny model dostawy tak, aby był najbardziej skuteczny i optymalny. Wszystkie te codzienne, wydawać by się mogło mikrodecyzje, składają się na większą całość. Z małych puzzli budujemy duży i wyraźny efekt redukcji CO2.
Transport produktów i tym samym opakowań to jeden z podstawowych obszarów wpływających na całościowy poziom emisji w modelu biznesowym Carlsberg Polska. Procesy logistyczne optymalizowane są poprzez redukcję liczby przejechanych kilometrów, likwidację pustych przebiegów aut dostawczych i maksymalnie efektywne wykorzystanie powierzchni magazynowych.
Zrównoważony transport i zmiana schematów załadunkowych
Pracę nad zmniejszaniem wpływu na środowisko w zakresie emisyjności firma realizuje m.in. poprzez wdrożony w 2018 r. System Zarządzania Transportem (TMS - Transportation Management System). Wspiera on poprawianie jakości planowania transportu, minimalizację błędów ludzkich oraz podnoszenie elastyczności współpracy z operatorami logistycznymi. Przykładowo, zakończony w 2019 roku przetarg pozwolił firmie precyzyjnie dopasować profil operatorów logistycznych do kierunków i regionów dostaw, by uniknąć zbędnych dojazdów i wydłużania tras. Natomiast dzięki współpracy z partnerami biznesowymi firma zwiększa m.in. skalę odbiorów własnych i redukuje liczbę pustych kilometrów przejechanych przez ciężarówki, z korzyścią dla obydwu stron.
Carlsberg Polska konsekwentnie pracuje nad zmianą schematów załadunkowych w transportach międzymagazynowych oraz w dystrybucji do klientów w celu maksymalnego wykorzystania powierzchni załadunkowej i ograniczenia liczby realizowanych transportów. W 2019 roku firma poprawiła wskaźniki tzw. „load factor” (wypełnienie ciężarówki) w dystrybucji i zwrotach opakowań o ponad 4 proc., co przekłada się na ponad 750 tys. przejechanych kilometrów mniej. Z częścią kluczowych klientów firma wprowadziła projekt polegający na wyższym piętrowaniu palet w zwrotach pustych opakowań. Zamiast standardowych 5 warstw pustych opakowań, klienci zwracają po 7 warstw. Efektywność dla każdego takiego transportu poprawiono aż o 20 proc.
Zmiany w logistyce w Browarze Bosman
Innym przykładem efektywnych działań optymalizujących w obszarze logistyki są rozwiązania wdrożone w Browarze Bosman w Szczecinie. W ostatnich latach dotychczasowa flota została częściowo zastąpiona autami nowej generacji DAF CF, które pozwalają przewieźć o 10 proc. więcej palet, co przekłada się na mniej kursów i oszczędność paliwa, a w efekcie mniejszą emisję CO2. Ponadto, w 2019 roku uruchomione zostało nowe centrum dystrybucyjne zlokalizowane bliżej tras wylotowych ze Szczecina. W rezultacie ograniczony został ruch w obrębie miasta, a zarazem skrócono trasy przejazdów.
Zwiększenie powierzchni magazynowych
Jednym z obszarów, które mają ogromny wpływ na ograniczenie liczby transportów między magazynami zewnętrznymi i danym browarem, a tym samym na poziom emisji dwutlenku węgla, jest zwiększenie powierzchni magazynowych. Wśród inwestycji, które zostały zrealizowane przez Carlsberg Polska w ostatnich latach znalazła się m.in. automatyzacja linii przenośników, dzięki czemu zredukowano o 20 proc. flotę wózków widłowych. Co więcej, 95 proc. floty wózków w magazynach browarów to wózki elektryczne. We wszystkich lokalizacjach – w Browarze Kasztelan w Sierpcu, w Browarze Okocim w Brzesku i Browarze Bosman w Szczecinie – uruchomiono także akumulatorownie z automatycznym systemem kolejkowania baterii FIFO, co znacząco poprawia żywotność baterii oraz ogranicza zużycie prądu. W planach jest również wymiana baterii na litowo-jonowe, co zapewni większą wydajność energetyczną oraz lepsze zdolności przeładunkowe i wydłuży żywotność baterii.
Kolejnym sposobem na pozyskanie większej powierzchni magazynowej było podniesienie podwieszenia oświetlenia. W 2019 r. pozwoliło to odzyskać aż 25 proc. pojemności całkowitej magazynu. Powierzchnię załadunkową zwiększono także dzięki zastosowaniu niszczarki do pasków opakowaniowych. Warto dodać, że zmielone resztki pasków poddawane są recyklingowi i ponownie używane. Recyklingowi poddawane są także zużyte skrzynki po piwie.
Firma wprowadza również racjonalizatorskie rozwiązania dotyczące magazynowania palet. Uruchomiła m.in. system buforowania i transportu palet z pustą butelką zwrotną z magazynów zewnętrznych do depaletyzerów. Co więcej, korzysta z usługi wynajmu palet, dzięki czemu realnie zmniejsza wpływ na środowisko. Pozwoliło to zredukować emisję dwutlenku węgla o 443 418 kg. Rozwiązanie to dodatkowo zmniejszyło produkcję odpadów o 49 845 kg (to 12 pełnych śmieciarek mniej), a także zużycie drewna o 297 589 dm3, co oznacza uratowanie 288 drzew od ścięcia .
Raport Zrównoważonego Rozwoju Carlsberg Polska znajduje się pod linkiem: https://carlsbergpolska.pl/media/39946/carlsbergpolska-raportzrownowazonegorozwoju-2019.pdf
(źr.Carlsberg Polska)