Konto pracodawcy


Wyzwania w logistyce dla branży chemicznej

W ciągu ostatniej dekady przemysł chemiczny notował systematyczny wzrost. Obecnie sektor ten stoi przed nowymi wyzwaniami związanymi z globalną konkurencją i dynamicznymi zmianami oczekiwań klientów. Nowe technologie, zapotrzebowanie na zrównoważony rozwój, bezpieczeństwo oraz wydajność produkcji wywierają wpływ również na operacje logistyczne. 5 Jakie są kluczowe obszary usprawnień w łańcuchu dostaw dla branży chemicznej? – wskazują specjaliści GEFCO.

Przewagę konkurencyjną uzyskają te przedsiębiorstwa z branży chemicznej, które zoptymalizują widoczność, dokonają przeglądu segmentacji i zintegrują technologie cyfrowego łańcucha dostaw oraz wdrożą wysokie standardy zrównoważonego rozwoju. - W ciągu najbliższej dekady inwestorzy z sektora chemicznego będą musieli z uwagą rozkładać nacisk pomiędzy korzyściami ekonomicznymi z inwestycji w chemiczny łańcuch wartości, zrównoważonym podejściem do konsumpcji zasobów naturalnych oraz prowadzeniem rozsądnego zarządzania środowiskiem w odpowiedzi na społeczne oczekiwania – tłumaczy Rafał Krajewski, dyrektor generalny GEFCO Polska.

5 kluczowych obszarów usprawnień w łańcuchach dostaw substancji chemicznych:

1.    Współpraca w ramach łańcucha dostaw. Gdy sieć klientów, dostawców i innych partnerów firmy korzysta z narzędzi cyfrowych i analizy w celu komunikacji i wymiany informacji, unika się błędów, skraca się czas realizacji zamówień i można znaleźć efektywne rozwiązania w przypadku zakłóceń spowodowanych np. brakami towarów, ekstremalnymi warunkami pogodowymi czy zawirowaniami geopolitycznymi.

2.    Dynamiczna kontrola zapasów. Dzięki zautomatyzowanym narzędziom umożliwiającym ciągłą analizę i dostosowywanie zapasów, firmy mogą unikać opóźnień w łańcuchu dostaw, ograniczać błędy ludzkie i utrzymywać zgodność z obowiązującymi przepisami. Kluczowe korzyści to bardziej efektywne wykorzystanie zasobów, szybsze podejmowanie decyzji, a w rezultacie satysfakcja klienta.

3.    Strategie segmentacji. Efektywność w chemicznym łańcuchu dostaw wymaga obecnie również zróżnicowania produktowego, udoskonalania procesów i polityki segmentacji w celu zarządzania większymi portfelami produktów przy jednoczesnym położeniu nacisku na najbardziej krytyczne produkty.

4.    Planowanie zysków, sprzedaży i działalności operacyjnej (PS&OP). Pomaga w elastycznym dostosowywaniu celów strategicznych do zmieniających się rynków. Dostarcza również firmom hipotetycznych scenariuszy w celu obliczenia ewentualnych prognoz popytu oraz dostosowania zdolności podażowych i ryzyka. Dzięki narzędziom PS&OP, firmy chemiczne mogą prognozować ceny surowców w celu optymalizacji wykorzystania aktywów w regionie i optymalizacji rentowności.

5.    Kontrola jakości i wysokie standardy zrównoważonego rozwoju. Kontrola jakości zawsze była najważniejszym elementem w przemyśle chemicznym. Ścisła zgodność z regulacjami krajowymi i międzynarodowymi, których celem jest zapewnienie bezpieczeństwa pracowników i ochrona środowiska, co dotyczy również transportu chemikaliów, ma kluczowe znaczenie na każdym etapie łańcucha dostaw. Ewentualne błędy w tym obszarze nie pozostaną niezauważone dzięki wszechobecnym mediom społecznościowym i rygorystycznym programom ochrony konsumenta. Negatywne nagłówki w mediach mogą poważnie zaszkodzić wizerunkowi firmy, co z kolei może mieć niszczący wpływ na wynik finansowy.

Na rynku pojawiają się nowe firmy z Azji (zwłaszcza z Chin) i Bliskiego Wschodu, oferujące produkty po niższych cenach. Celem jest skrócenie cyklu życia produktów oraz szybsza kapitalizacja. Centra dostaw zmieniają się w miarę pojawiania się nowych źródeł produktów o krytycznym znaczeniu dla przemysłu. Jednocześnie centra popytu znajdują się w stanie wahań ze względu na szybko rosnącą klasę średnią w krajach wschodzących. Dlatego tak ważne jest prześledzenie każdego z wyżej wymienionych obszarów i wprowadzenie ewentualnych zmian do strategii przedsiębiorstwa, w tym udoskonaleń w zakresie łańcuchów dostaw – podkreślają specjaliści GEFCO.

(opr. GEFCO)

kobiety w logistyce
30 lat w Polsce – jaki przepis na sukces ma prezes firmy LOXX – Iwona Betlejewska?
Karen Reddington nową prezes FedEx Express w Europie oraz CEO TNT
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
reklama
Mniej paliwa, mniej CO2 - dlaczego ekonomika paliwowa jest tak ważna?
Tarcze antykryzysowe okiem doradcy podatkowego
Zmiany w dyrektywie o delegowaniu pracowników nie dotyczą kierowców?!
ABC postępowania celnego
Mandaty i taryfikatory w transporcie – jak jeździć w zgodzie z prawem?
Projekt rozporządzenia KE dla transportu drogowego w czasach pandemii
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Czy pakiet mobilności zakłóci powrót do równowagi branży transportowej?
Spedytorzy mówią - „Nie Dla Opłaty Manipulacyjnej DCT Gdańsk”
Wakacje na „L4” – czy zabraknie rąk do pracy?
Jak zagraniczna sprzedaż może pomóc firmom w czasie pandemii? - komentarz DHL
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
DHL Express dołącza do swojej floty nowe frachtowce Boeing 767-300 Freighters
DB Schenker otworzy nowy terminal na Lubelszczyźnie
FM Logistic uruchamia kolejną platformę logistyczną dla Polpharmy
CEVA Logistics uruchomiła innowacyjną platformę do zarządzania transportem - myCE ...
Nestlé dołączyło do European Clean Trucking Alliance
Gebrüder Weiss przejmuje część działalności Ipsen Logistics
Powstała nowa zwrotna butelka PET - czy czeka nas opakowaniowa rewolucja?
ID Logistics podsumowało I półrocze - wzrost sprzedaży o 4,3 proc.
Dobre wyniki po pierwszej połowie roku w Kuehne+Nagel
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC