Dodaj ogłoszenie o pracy


35% pracodawców branży logistycznej chce zatrudniać, a 17% będzie zwalniać

Jak wskazuje „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia” od października do końca grudnia 35% firm tego sektora usług logistycznych chce zatrudniać nowych pracowników. Zmniejszenie liczby etatów przewiduje 17% organizacji, a jedynie 2% pracodawców nie zna planów rekrutacyjnych na najbliższy czas. Niemal połowa przedsiębiorców (46%) nie planuje żadnych zmian w tym czasie.

Raport „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia” pokazuje, że w czwartym kwartale 2023 roku plany rekrutacyjne pracodawców branży transportu i logistyki oraz motoryzacji są optymistyczne – prognoza netto zatrudnienia, będąca barometrem rynku pracy i pokazująca plany firm związane z pozyskiwaniem nowych kadr, wynosi tutaj bowiem +18%. Oznacza to, że firmy planują wzmacnianie swoich zespołów. Te branże odnotowały jedną z najwyższych prognoz netto zatrudnienia spośród 8 analizowanych sektorów, a jego wskaźnik wzrósł o 21 punktów procentowych w porównaniu do III kwartału 2023 roku, a także o 18 punktów procentowych w ujęciu rocznym.

– Najwyższe prognozy zatrudnienia przewidujemy w Polsce centralnej, która jest obszarem o największych powierzchniach magazynowo logistycznych w naszym kraju. Dla kandydatów, każdy wzrost planów zatrudnienia na nadchodzący kwartał oznacza więcej ofert pracy. Dla pracowników branży transportu, logistyki i motoryzacji to również sygnał o większych możliwościach rozwoju zawodowego, mogą oni bowiem szukać awansów czy nowych wyzwań w swojej karierze – mówi Przemysław Sienkiewicz, ekspert rynku pracy z ramienia ManpowerGroup i dodaje, że w nadchodzących miesiącach pracodawcy mogą odczuć zwiększoną rywalizację o talenty, bowiem pozytywne prognozy rekrutacyjne to dla firm konieczność zapewnienia bardziej konkurencyjnych ofert i warunków współpracy. – Przedsiębiorstwa mogą zwiększać płace, oferować dodatkowe benefity oraz inwestować w rozwój pracowników. Taka sytuacja umożliwia zarówno kandydatom, jak i pracownikom negocjację warunków zatrudnienia, w tym także wyższego wynagrodzenia. Pracodawcy natomiast powinni przygotować się na czas intensywnej rekrutacji, a inwestowanie w strategie rekrutacyjne i programy rozwoju zawodowego może być pomocne w zatrudnieniu oraz zatrzymaniu najlepszych pracowników – podkreśla Przemysław Sienkiewicz.

Według danych Job Market Insights, tylko od początku lipca do połowy września tego roku w polskiej sieci ukazało się ponad 60 tysięcy ofert pracy z branży logistyka i transport. Najwięcej możliwości na zmianę mieli kandydaci z okolic Warszawy, Wrocławia, Krakowa, Gdańska, a także Poznania i Katowic. W ostatnich miesiącach firmy najczęściej poszukiwały pracowników na stanowiska magazyniera, operatora wózka widłowego, kierowcy, pracownika magazynu, kierowcy z prawem jazdy C+E oraz spedytora międzynarodowego.

Raport ManpowerGroup analizuje również plany rekrutacyjne organizacji w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA). Dane pokazują, że pracodawcy branży transportu, logistyki i motoryzacji tego obszaru patrzą na IV kwartał tego roku z jeszcze większym optymizmem niż polskie przedsiębiorstwa. Prognoza netto zatrudnienia w tym sektorze dla regionu EMEA na października do końca grudnia wynosi bowiem +27%: wzmożone działanie rekrutacyjne planuje 42% organizacji, 15% liczy się z koniecznością redukcji etatów, a 3% organizacji nie zna planów rekrutacyjnych na nadchodzące miesiące. 40% pracodawców branży transportu, logistyki i motoryzacji EMEA chce pozostawić zatrudnienie na niezmienionym poziomie.

(źr. ManpowerGroup)

 

 

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.