Jak wskazuje „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia” od października do końca grudnia 35% firm tego sektora usług logistycznych chce zatrudniać nowych pracowników. Zmniejszenie liczby etatów przewiduje 17% organizacji, a jedynie 2% pracodawców nie zna planów rekrutacyjnych na najbliższy czas. Niemal połowa przedsiębiorców (46%) nie planuje żadnych zmian w tym czasie.
Raport „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia” pokazuje, że w czwartym kwartale 2023 roku plany rekrutacyjne pracodawców branży transportu i logistyki oraz motoryzacji są optymistyczne – prognoza netto zatrudnienia, będąca barometrem rynku pracy i pokazująca plany firm związane z pozyskiwaniem nowych kadr, wynosi tutaj bowiem +18%. Oznacza to, że firmy planują wzmacnianie swoich zespołów. Te branże odnotowały jedną z najwyższych prognoz netto zatrudnienia spośród 8 analizowanych sektorów, a jego wskaźnik wzrósł o 21 punktów procentowych w porównaniu do III kwartału 2023 roku, a także o 18 punktów procentowych w ujęciu rocznym.
– Najwyższe prognozy zatrudnienia przewidujemy w Polsce centralnej, która jest obszarem o największych powierzchniach magazynowo logistycznych w naszym kraju. Dla kandydatów, każdy wzrost planów zatrudnienia na nadchodzący kwartał oznacza więcej ofert pracy. Dla pracowników branży transportu, logistyki i motoryzacji to również sygnał o większych możliwościach rozwoju zawodowego, mogą oni bowiem szukać awansów czy nowych wyzwań w swojej karierze – mówi Przemysław Sienkiewicz, ekspert rynku pracy z ramienia ManpowerGroup i dodaje, że w nadchodzących miesiącach pracodawcy mogą odczuć zwiększoną rywalizację o talenty, bowiem pozytywne prognozy rekrutacyjne to dla firm konieczność zapewnienia bardziej konkurencyjnych ofert i warunków współpracy. – Przedsiębiorstwa mogą zwiększać płace, oferować dodatkowe benefity oraz inwestować w rozwój pracowników. Taka sytuacja umożliwia zarówno kandydatom, jak i pracownikom negocjację warunków zatrudnienia, w tym także wyższego wynagrodzenia. Pracodawcy natomiast powinni przygotować się na czas intensywnej rekrutacji, a inwestowanie w strategie rekrutacyjne i programy rozwoju zawodowego może być pomocne w zatrudnieniu oraz zatrzymaniu najlepszych pracowników – podkreśla Przemysław Sienkiewicz.
Według danych Job Market Insights, tylko od początku lipca do połowy września tego roku w polskiej sieci ukazało się ponad 60 tysięcy ofert pracy z branży logistyka i transport. Najwięcej możliwości na zmianę mieli kandydaci z okolic Warszawy, Wrocławia, Krakowa, Gdańska, a także Poznania i Katowic. W ostatnich miesiącach firmy najczęściej poszukiwały pracowników na stanowiska magazyniera, operatora wózka widłowego, kierowcy, pracownika magazynu, kierowcy z prawem jazdy C+E oraz spedytora międzynarodowego.
Raport ManpowerGroup analizuje również plany rekrutacyjne organizacji w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA). Dane pokazują, że pracodawcy branży transportu, logistyki i motoryzacji tego obszaru patrzą na IV kwartał tego roku z jeszcze większym optymizmem niż polskie przedsiębiorstwa. Prognoza netto zatrudnienia w tym sektorze dla regionu EMEA na października do końca grudnia wynosi bowiem +27%: wzmożone działanie rekrutacyjne planuje 42% organizacji, 15% liczy się z koniecznością redukcji etatów, a 3% organizacji nie zna planów rekrutacyjnych na nadchodzące miesiące. 40% pracodawców branży transportu, logistyki i motoryzacji EMEA chce pozostawić zatrudnienie na niezmienionym poziomie.
(źr. ManpowerGroup)