Konto pracodawcy


30 lat kodów kreskowych w Polsce

GS1 Polska od 30 lat wspiera rynek we wprowadzaniu jednolitych standardów. W 2020 roku liczba uczestników systemu kodów kreskowych w Polsce przekroczyła 26 tys., a na świecie 2 mln firm.

Codziennie, na całym świecie, kod kreskowy jest skanowany ponad 6 miliardów razy. Jednoznaczna identyfikacja produktów, lokalizacji oraz współdzielenie danych z partnerami biznesowymi w całym łańcuchu wartości - to główne funkcje standardów, które Polakom towarzyszą już od 30 lat.

Na początku był „bip”
„Bip”, dźwięk, który jest nieodłączną częścią zakupów, istnieje w handlu już od 45 lat. W roku 1974, w jednym z amerykańskich supermarketów, kasjerka po raz pierwszy użyła laserowego skanera, by “nabić produkt” - gumę do żucia - na kasę. I przeszła w ten sposób do historii. Zapoczątkowało to zupełnie nową erę handlu, w której informacje o produkcie są odczytane podczas jego zakupu automatycznie.
Już w latach 50. prowadzono prace nad UPC (Uniwersalny Kod Produktu), będącym później podstawą systemu numeracji dla opracowanego przez GS1 i powszechnie stosowanego na świecie numeru GTIN, czyli Globalnego Numeru Jednostki Handlowej. Kod UPC oficjalnie wprowadzono w Ameryce Północnej w roku 1973, natomiast kod EAN pojawił się w Europie trzy lata później.
W Polsce pierwsze kody GS1 zostały wdrożone w 1990 roku. Ta rewolucja, która zmieniła świat handlu, pojawiła się w naszym kraju wraz z rozwojem nowoczesnej sieci dystrybucji. Pierwsze zagraniczne sieci handlowe, które napędzały rozwój gospodarki to Globi, Billa i HIT. Automatyczne przetwarzanie informacji o produktach stworzyło podstawy dla nowoczesnych łańcuchów dostaw. Stało się tak, ponieważ odczytywany na kasie kod kreskowy pozwalał identyfikować znacznie więcej, niż tylko produkty, skracając czas potrzebny na obsługę klienta. Jego zastosowanie stale rosło, od momentu dowozu towarów, po proces magazynowania. Kod kreskowy zastąpił wykonywane ręcznie procesy i dwustronną wymianę danych, stając się drogowskazem wytyczającym drogę do usprawniania procesów biznesowych stosowanych przez nowoczesne firmy.

Kody przyszłości
- W tym roku mija 30 lat GS1 Polska. Przez trzy dekady towarzyszyliśmy naszym klientom nie tylko w transformacji cyfrowej, ale i biznesowej ich firm, procesów i otoczenia biznesu. W tym czasie obserwowaliśmy, jak Polacy uczą się działać w realiach gospodarki rynkowej, byliśmy świadkami gwałtownego rozwoju przedsiębiorczości, początków gospodarki cyfrowej oraz narodzin i rozwoju e-commerce. U progu kolejnego dziesięciolecia stoimy wobec niespotykanej dotąd mnogości danych, których umiejętne wykorzystanie będzie kluczem do rozwoju biznesowego. Nasze rozwiązania stają się standardem nie tylko w handlu detalicznym, ale i wielu innych obszarach działalności - w produkcji, logistyce, budownictwie czy służbie zdrowia - podkreśla Joanna Redmer, prezes Zarządu GS1 Polska.
- GS1 Polska wspiera cyfryzację łańcucha dostaw, udostępniając standardy identyfikacyjne i komunikacyjne zapewniające interoperacyjność i ułatwiające wdrożenia. Teraz, gdy handel przenosi się do Internetu, nasz podstawowy standard – numer GTIN (kod EAN) odgrywa jeszcze większą rolę w zapewnieniu unikalnej i jednoznacznej identyfikacji produktów w skali świata. Jest kluczem do autentykacji produktu i do pozyskania zdigitalizowanych, wiarygodnych informacji o nim – komentuje, dr inż. Elżbieta Hałas, członkini Zarządu.

Skanowanie kodów to pierwszy krok w kierunku swobodnego przepływu towarów i informacji w globalnej gospodarce. Następne kroki to automatyczne gromadzenie oraz wymiana danych i elektronicznych dokumentów handlowych pomiędzy partnerami łańcucha dostaw.

- Cyfrowa rewolucja, e-commerce, globalizacja stawiają przed uczestnikami wymiany towarowej kolejne wyzwania: coraz krótszy czas realizacji transakcji, bezbłędność ich realizacji, identyfikowalność produktu na każdym z etapów łańcucha dostaw oraz dostępność tych informacji w czasie rzeczywistym – on line. Stosowanie standardów GS1 w pełni wspiera realizację rosnących wymagań. Przed nami kolejne lata rozwoju GS1 Polska. W najbliższym czasie chcemy być jeszcze bliżej Uczestników Systemu, stając się partnerem w transformacji cyfrowej, która nie tylko optymalizuje procesy, ale także przyczynia się do prowadzenia biznesu w sposób zrównoważony. Wierzymy, że standardy zmieniają sposób, w jaki żyjemy i pracujemy, na lepsze. Wdrażanie standardów jest procesem powolnym, ale nieuniknionym, tylko powszechność ich stosowania na każdym etapie procesu przyniesie oczekiwane rezultaty. Efekty będą widoczne nie tylko dla uczestników danego łańcucha dostaw, ale w dłuższej perspektywie, także w ujęciu makroekonomiczym, poprawiając konkurencyjność całej gospodarki - podsumowuje Jarosław Gulowaty, dyrektor ds. logistyki kontraktowej w firmie Fresh Logistics, przewodniczący Rady GS1 Polska.

(źr. GS1 Polska)

kobiety w logistyce
30 lat w Polsce – jaki przepis na sukces ma prezes firmy LOXX – Iwona Betlejewska?
Karen Reddington nową prezes FedEx Express w Europie oraz CEO TNT
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Tarcze antykryzysowe okiem doradcy podatkowego
Zmiany w dyrektywie o delegowaniu pracowników nie dotyczą kierowców?!
ABC postępowania celnego
Mandaty i taryfikatory w transporcie – jak jeździć w zgodzie z prawem?
Projekt rozporządzenia KE dla transportu drogowego w czasach pandemii
Zwolnienia grupowe w dobie pandemii - kiedy pracownikom należą się odprawy?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Spedytorzy mówią - „Nie Dla Opłaty Manipulacyjnej DCT Gdańsk”
Wakacje na „L4” – czy zabraknie rąk do pracy?
Jak zagraniczna sprzedaż może pomóc firmom w czasie pandemii? - komentarz DHL
Covid-19 wystawił na próbę światową logistykę – czy to rozwinie nearshoring?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Włączamy czystą energię dla Polski!
Jest tak duża sprzedaż w internecie, że UPS będzie dostarczał paczki także w so ...
To branża FMCG zmienia w Polsce e-commerce
Eurocomplex Trucks rozbudowuje serwis w Olchowej
CEVA Logistics przedłuża kontrakt z Volkswagenem
50 nowych ciągników siodłowych we flocie Omega Pilzno
C.H. Robinson ogłasza partnerstwo z Microsoftem
DPDgroup ma nowego prezesa
Dachser partnerem logistycznym Euro Craft
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC