Konto pracodawcy


Obroty handlu zagranicznego Polski w I półroczu na niewielkim minusie

Główny Urząd Statystyczny (GUS) podał dane dotyczące obrotów towarowych handlu zagranicznego Polski w okresie styczeń - czerwiec 2019. Obroty te wyniosły w cenach bieżących 495 mld PLN w eksporcie oraz 495,8 mld PLN w imporcie. Ujemne saldo ukształtowało się na poziomie 0,8 mld PLN, podczas gdy w analogicznym okresie roku ubiegłego wyniosło minus 7,9 mld PLN. W porównaniu z tym samym okresem 2018 roku eksport wzrósł o 6,6 proc., a import o 5 proc.

Eksport wyrażony w dolarach USA wyniósł 130,4 mld USD, a import 130,7 mld USD (spadek odpowiednio w eksporcie o 2,7 proc., a w imporcie o 4,2 proc.). Ujemne saldo ukształtowało się na poziomie 0,3 mld USD, a w analogicznym okresie ub. r. wyniosło minus 2,3 mld USD. Eksport wyrażony w euro wyniósł 115,2 mld EUR, a import 115,4 mld EUR (wzrost w eksporcie o 4,3 proc., a w imporcie o 2,8 proc.). Ujemne saldo wyniosło 0,2 mld EUR, a w analogicznym okresie ub. r. wyniosło minus 1,9 mld EUR.

Obroty towarowe według krajów
Największy udział w eksporcie ogółem Polska ma z krajami rozwiniętymi – 87,3 proc. (w tym UE 80,2 proc.), a w imporcie – 66,6 proc. (w tym UE 58,8 proc.), wobec odpowiednio 87,5 proc. (w tym UE 80,9 proc.) i 67,2 proc. (w tym UE 59,9 proc.) w analogicznym okresie ub. roku. Natomiast najmniejszy udział odnotowano z krajami Europy Środkowo-Wschodniej, który w eksporcie ogółem wyniósł 5,8 proc., a w imporcie 7,8 proc., wobec odpowiednio 5,5 proc. i 8,6 proc. w styczniu - czerwcu 2018 r.
Ujemne salda odnotowano z krajami rozwijającymi się – minus 92,3 mld zł (minus 24,3 mld USD, minus 21,5 mld EUR) i z krajami Europy Środkowo-Wschodniej – minus 10,1 mld zł (minus 2,6 mld USD, minus 2,3 mld EUR). Dodatnie saldo uzyskano w obrotach z krajami rozwiniętymi 101,6 mld zł (26,7 mld USD, 23,6 mld EUR), w tym z krajami UE saldo osiągnęło poziom 105,4 mld zł (27,8 mld USD, 24,5 mld EUR).

W okresie styczeń – czerwiec br. wśród głównych partnerów handlowych Polski odnotowano wzrost eksportu do wszystkich krajów z pierwszej dziesiątki naszych partnerów, a importu – z Chin, ze Stanów Zjednoczonych, Hiszpanii, Holandii, Francji oraz Niemiec. Obroty z pierwszą dziesiątką naszych partnerów handlowych stanowiły 66,4 proc. eksportu (w analogicznym okresie ub. r. 66,7 proc.), a importu ogółem – 64 proc. (wobec 65,3 proc. w styczniu – czerwcu 2018 r.). Udział Niemiec w eksporcie obniżył się w porównaniu z analogicznym okresem ub. r. o 0,7 p. proc. i wyniósł 27,3 proc., a w imporcie o 0,6 p. proc. i stanowił 22,3 proc. Dodatnie saldo wyniosło 24,4 mld zł (6,4 mld USD, 5,7 mld EUR) wobec 22,1 mld zł (6,4 mld USD, 5,3 mld EUR) w analogicznym okresie ubr.

Największy obrót towarowy w imporcie według kraju wysyłki Polska odnotowała z krajami rozwiniętymi – 367,1 mld zł, w tym z UE – 343,0 mld zł, wobec odpowiednio 356,7 mld zł, w tym z UE 334,5 mld zł w analogicznym okresie 2018 roku. Udział Niemiec w imporcie według kraju wysyłki, w porównaniu z importem według kraju pochodzenia, był większy o 4,5 p. proc., udział Holandii odpowiednio był większy o 1,7 p. proc., Belgii o 1,4 p. proc., Czech o 0,6 p. proc., a Rosji o 0,3 p. proc.

W okresie styczeń – czerwiec br. w obrotach towarowych wg nomenklatury SITC w porównaniu z sześcioma miesiącami ub. r. odnotowano wzrost we wszystkich sekcjach towarowych po stronie eksportu i w większości po stronie importu.
W eksporcie największy wzrost dotyczył towarów i transakcji niesklasyfikowanych w SITC (o 72,8 proc.), olei, tłuszczów, wosków, zwierzęcych i roślinnych (o 24,2 proc.) oraz napojów i tytoniu (o 24,1 proc.), natomiast najmniejszy wzrost odnotowano w paliwach mineralnych, smarach i materia-łach pokrewnych (o 0,5 proc.).
W imporcie największy wzrost zanotowano w napojach i tytoniu (o 26,4 proc.) oraz maszynach, urządzeniach i sprzęcie transportowym (o 8,8 proc.) natomiast spadek obserwowano w paliwach mineralnych, smarach i materiałach pochodnych (o 1,8 proc.) oraz w surowcach niejadalnych z wyjątkiem paliw (o 1,1 proc.).

(źr. GUS)

kobiety w logistyce
30 lat w Polsce – jaki przepis na sukces ma prezes firmy LOXX – Iwona Betlejewska?
Karen Reddington nową prezes FedEx Express w Europie oraz CEO TNT
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
reklama
Mniej paliwa, mniej CO2 - dlaczego ekonomika paliwowa jest tak ważna?
Tarcze antykryzysowe okiem doradcy podatkowego
Zmiany w dyrektywie o delegowaniu pracowników nie dotyczą kierowców?!
ABC postępowania celnego
Mandaty i taryfikatory w transporcie – jak jeździć w zgodzie z prawem?
Projekt rozporządzenia KE dla transportu drogowego w czasach pandemii
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Czy akcyzowa pułapka wstrząśnie branżą olejów smarowych?
Czy pakiet mobilności zakłóci powrót do równowagi branży transportowej?
Spedytorzy mówią - „Nie Dla Opłaty Manipulacyjnej DCT Gdańsk”
Wakacje na „L4” – czy zabraknie rąk do pracy?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
IKEA uruchomiła w Polsce nowy magazyn tranzytowy
Port Gdańsk w pierwszej 20 portów europejskich
Renault Trucks Polska wprowadza nową aplikację ONSIGHT CONNECT do diagnozy usterek ...
Hillebrand rozwija zrównoważone łańcuchy dostaw dla branży beverage
DHL Express dołącza do swojej floty nowe frachtowce Boeing 767-300 Freighters
DB Schenker otworzy nowy terminal na Lubelszczyźnie
FM Logistic uruchamia kolejną platformę logistyczną dla Polpharmy
CEVA Logistics uruchomiła innowacyjną platformę do zarządzania transportem - myCE ...
Nestlé dołączyło do European Clean Trucking Alliance
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC