Rohlig Suus obchodzi 25-lecie działalności na polskim rynku. Ćwierć wieku temu, kiedy to budowała się polska gospodarka wolnorynkowa, niemiecka firma ROHLIG & CO zdobyła kontrakt na obsługę logistyczną budowy nowego Portu Lotniczego Okęcie. Były to pierwsze kroki Rohliga na polskim rynku. W tym samym czasie Tadeusz Chmielewski (prezes zarządu) zaczynał swoją karierę zawodową i trafił do przedsiębiorstwa Rohlig Poland. Tak rozpoczęła się 25-letnia przygoda budowania jednej z największych, kompleksowych firm logistycznych na rynku polskim.
Krok po kroku budowanie pozycji rynkowej
29 stycznia 1990 r. powstała spółka Rohlig Poland, której większościowym udziałowcem była niemiecka firma ROHLIG & CO. Tadeusz Chmielewski, po kilku latach pracy w firmie, w wieku 31 lat, objął stanowisko dyrektora generalnego, a już w 1999 roku wykupił 25 proc. udziałów w polskiej spółce. W tym czasie poza projektami cargo i usługami morsko-lotniczymi, firma odpowiedziała na zapotrzebowanie rynku, rozwijając transport całopojazdowy oraz tworząc pierwsze europejskie połączenia drobnicowe i magazyny logistyczne. Już w 2002 roku obroty firmy przekroczyły 100 mln zł, w firmie pracowało 100 osób, a Grupa ROHLIG, doceniając dynamiczny rozwój polskiej spółki, wybrała Warszawę na miejsce organizacji międzynarodowej konferencji Rohlig Global, w której uczestniczyli przedstawiciele z 24 państw i 6 kontynentów. W 2004 roku spółka po raz pierwszy znalazła się w TOP4 rankingu IATA pod względem wielkości przewożonego wolumenu lotniczego, zaś w latach 2003-2008 Rohlig Poland rok rocznie otrzymywał Gazele Biznesu przyznawane dla małych i średnich przedsiębiorstw przez „Puls Biznesu” za najbardziej dynamiczny rozwój. Wkrótce spółka przekroczyła zatrudnienie w liczbie 800 osób.
Zmiana właścicielska
Z czasem strategia Rohlig Poland zakładająca kompleksowy rozwój we wszystkich obszarach działalności logistycznej, przestała być spójna z planami niemieckiego udziałowca, dla którego głównym obszarem działalności były usługi morskie i lotnicze. Tadeusz Chmielewski, dotychczas mniejszościowy udziałowiec, podjął życiową decyzję i zrealizował wykup menedżerski, stając się od 2006 roku jedynym właścicielem firmy, całkowicie niezależnej kapitałowo od Grupy Rohlig.
Kolejne lata to dalszy prężny rozwój firmy i 2-cyfrowe wzrosty przychodów rok do roku. Do usług morskich, lotniczych, drogowych i celnych oraz logistyki kontraktowej dołączył produkt kolejowy i intermodalny. Firma zbudowała własny system dystrybucji krajowej, który dzisiaj obsługuje kilka milionów palet rocznie i jest jednym z czterech takich systemów na polskim rynku. W 2011 roku przewiozła również rekordowe 42 700 TEU, realizując transport morski na całym świecie (1 TEU = 1 kontener 20'), choć już w poprzednich latach notowała przewozy na wysokim poziomie 30 000 TEU. Kolejny rekord padł w 2014 roku w ramach produktu całopojazdowego (FTL). Firma zrealizowała wówczas ponad 142 000 zleceń, co oznacza, że co minutę w drogę ruszał samochód z logo Suus. W ramach usług drogowych spółka utrzymuje również gęstą siatkę linii międzynarodowych - codziennie obsługuje kilkadziesiąt stałych połączeń drogowych ze wszystkimi państwami Europy (LTL).
By podkreślić potencjał oferowanych usług i niezależność firmy, Tadeusz Chmielewski w 2009 roku przeprowadził rebranding spółki, wybierając wymowne słowo łacińskie „suus”, czyli „swój”, które znalazło się w nowej nazwie firmy – Rohlig Suus Logistics. Od tej chwili rozwój spółki nabrał jeszcze większego tempa, czego efektem jest także m.in. zaprojektowanie i wdrożenie całkowicie nowej infrastruktury IT, integrującej wszystkie świadczone usługi, oraz dynamiczny rozwój centrów logistycznych w całej Polsce. W 2013 roku operator rozpoczął też ekspansję na Wschód. Otworzył biuro w Rosji oraz zaoferował najszerszy na rynku pakiet regularnych usług na Wschód pod nazwą GoEAST. Dodatkowo firma bierze aktywny udział w inicjatywie „Poland Go Global”, wspierając polskich przedsiębiorców w ekspansji na rynki zagraniczne na całym świecie.
Co dalej? Plany na kolejne lata
Po 25 latach dynamicznego rozwoju spółka stała się prawdziwie kompleksowym operatorem logistycznym i jedyną polską firmą, która konkuruje z międzynarodowymi liderami na rynku spedycji i logistyki. Wśród klientów spółki są największe globalne marki, a początkowe obroty w wysokości 4,5 mln zł wzrosły do ponad 550 mln zł w roku 2014. W efekcie na przestrzeni 25 lat Rohlig Suus stał się jednym z najszybciej rozwijających się polskich przedsiębiorstw w krajowym sektorze usług. W dalekosiężnych planach spółki jest dalsze zwiększanie swojej konkurencyjności, rozwój logistyki e-commerce, a w przyszłości objęcie pozycji lidera wśród operatorów logistycznych w całej Europie Środkowo-Wschodniej.