Dodaj ogłoszenie o pracy


Rohlig Suus - 25 lat na polskim rynku logistycznym i co dalej …

Rohlig Suus obchodzi 25-lecie działalności na polskim rynku. Ćwierć wieku temu, kiedy to budowała się polska gospodarka wolnorynkowa, niemiecka firma ROHLIG & CO zdobyła kontrakt na obsługę logistyczną budowy nowego Portu Lotniczego Okęcie. Były to pierwsze kroki Rohliga na polskim rynku. W tym samym czasie Tadeusz Chmielewski (prezes zarządu) zaczynał swoją karierę zawodową i trafił do przedsiębiorstwa Rohlig Poland. Tak rozpoczęła się 25-letnia przygoda budowania jednej z największych, kompleksowych firm logistycznych na rynku polskim.
Krok po kroku budowanie pozycji rynkowej
29 stycznia 1990 r. powstała spółka Rohlig Poland, której większościowym udziałowcem była niemiecka firma ROHLIG & CO. Tadeusz Chmielewski, po kilku latach pracy w firmie, w wieku 31 lat, objął stanowisko dyrektora generalnego, a już w 1999 roku wykupił 25 proc. udziałów w polskiej spółce. W tym czasie poza projektami cargo i usługami morsko-lotniczymi, firma odpowiedziała na zapotrzebowanie rynku, rozwijając transport całopojazdowy oraz tworząc pierwsze europejskie połączenia drobnicowe i magazyny logistyczne. Już w 2002 roku obroty firmy przekroczyły 100 mln zł, w firmie pracowało 100 osób, a Grupa ROHLIG, doceniając dynamiczny rozwój polskiej spółki, wybrała Warszawę na miejsce organizacji międzynarodowej konferencji Rohlig Global, w której uczestniczyli przedstawiciele z 24 państw i 6 kontynentów. W 2004 roku spółka po raz pierwszy znalazła się w TOP4 rankingu IATA pod względem wielkości przewożonego wolumenu lotniczego, zaś w latach 2003-2008 Rohlig Poland rok rocznie otrzymywał Gazele Biznesu przyznawane dla małych i średnich przedsiębiorstw przez „Puls Biznesu” za najbardziej dynamiczny rozwój. Wkrótce spółka przekroczyła zatrudnienie w liczbie 800 osób.
Zmiana właścicielska  
Z czasem strategia Rohlig Poland zakładająca kompleksowy rozwój we wszystkich obszarach działalności logistycznej, przestała być spójna z planami niemieckiego udziałowca, dla którego głównym obszarem działalności były usługi morskie i lotnicze. Tadeusz Chmielewski, dotychczas mniejszościowy udziałowiec, podjął życiową decyzję i zrealizował wykup menedżerski, stając się od 2006 roku jedynym właścicielem firmy, całkowicie niezależnej kapitałowo od Grupy Rohlig.
Kolejne lata to dalszy prężny rozwój firmy i 2-cyfrowe wzrosty przychodów rok do roku. Do usług morskich, lotniczych, drogowych i celnych oraz logistyki kontraktowej dołączył produkt kolejowy i intermodalny. Firma zbudowała własny system dystrybucji krajowej, który dzisiaj obsługuje kilka milionów palet rocznie i jest jednym z czterech takich systemów na polskim rynku. W 2011 roku przewiozła również rekordowe 42 700 TEU, realizując transport morski na całym świecie (1 TEU = 1 kontener 20'), choć już w poprzednich latach notowała przewozy na wysokim poziomie 30 000 TEU. Kolejny rekord padł w 2014 roku w ramach produktu całopojazdowego (FTL). Firma zrealizowała wówczas ponad 142 000 zleceń, co oznacza, że co minutę w drogę ruszał samochód z logo Suus. W ramach usług drogowych spółka utrzymuje również gęstą siatkę linii międzynarodowych - codziennie obsługuje kilkadziesiąt stałych połączeń drogowych ze wszystkimi państwami Europy (LTL).
By podkreślić potencjał oferowanych usług i niezależność firmy, Tadeusz Chmielewski w 2009 roku przeprowadził rebranding spółki, wybierając wymowne słowo łacińskie „suus”, czyli „swój”, które znalazło się w nowej nazwie firmy – Rohlig Suus Logistics. Od tej chwili rozwój spółki nabrał jeszcze większego tempa, czego efektem jest także m.in. zaprojektowanie i wdrożenie całkowicie nowej infrastruktury IT, integrującej wszystkie świadczone usługi, oraz dynamiczny rozwój centrów logistycznych w całej Polsce. W 2013 roku operator rozpoczął też ekspansję na Wschód. Otworzył biuro w Rosji oraz zaoferował najszerszy na rynku pakiet regularnych usług na Wschód pod nazwą GoEAST. Dodatkowo firma bierze aktywny udział w inicjatywie  „Poland Go Global”, wspierając polskich przedsiębiorców w ekspansji na rynki zagraniczne na całym świecie.


Co dalej? Plany na kolejne lata
Po 25 latach dynamicznego rozwoju spółka stała się prawdziwie kompleksowym operatorem logistycznym i jedyną polską firmą, która konkuruje z międzynarodowymi liderami na rynku spedycji i logistyki. Wśród klientów spółki są największe globalne marki, a początkowe obroty w wysokości 4,5 mln zł wzrosły do ponad 550 mln zł w roku 2014. W efekcie na przestrzeni 25 lat Rohlig Suus stał się jednym z najszybciej rozwijających się polskich przedsiębiorstw w krajowym sektorze usług. W dalekosiężnych planach spółki jest dalsze zwiększanie swojej konkurencyjności, rozwój logistyki e-commerce, a w przyszłości objęcie pozycji lidera wśród operatorów logistycznych w całej Europie Środkowo-Wschodniej.

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.