Konto pracodawcy


Projekt rozporządzenia KE dla transportu drogowego w czasach pandemii

W środę Komisja Europejska przedstawiła projekt rozporządzenia, które ma za zadanie ujednolicenie przepisów prawa w razie niemożności spełnienia wymagań przewidzianych przepisami prawa unijnego w związku z wystąpieniem COVID-19.

Poniżej przedstawiamy założenia projektu rozporządzenia dla sektora transportu drogowego rzeczy:

1. Przedłużenie terminów przewidzianych w dyrektywie 2003/59 / WE
a) terminy ukończenia szkolenia okresowego, które zgodnie z jego przepisami upłynęły między 1 marca 2020 r. a 31 sierpnia 2020 r. uważa się za przedłużony o sześć miesięcy. Certyfikaty kompetencji zawodowych pozostają odpowiednio ważne.
b) Ważność oznakowania zharmonizowanego kodu unijnego „95” sporządzonego przez właściwe organy albo na prawie jazdy, albo na karcie kwalifikacji kierowcy na podstawie świadectw kwalifikacji zawodowych uznaje się za przedłużone o okres sześciu miesięcy od daty wskazanej na każdym takim prawie jazdy lub karcie.
c) Ważność kart kwalifikacji kierowcy, które wygasną między 1 marca 2020 r. a 31 sierpnia 2020 r., uważa się za przedłużone na okres sześciu miesięcy od administracyjnej daty ważności wskazanej na każdej takiej karcie.

2. Przedłużenie terminów przewidzianych w dyrektywie 2006/126 / WE
Ważność prawa jazdy, które zgodnie z tymi przepisami wygasa między 1 marca 2020 r. a 31 sierpnia 2020 r. uważa się za przedłużone o okres sześciu miesięcy od daty, o której mowa w takim prawie jazdy.

3. Przedłużenie terminów przewidzianych w rozporządzeniu (UE) nr 165/2014
a) Regularne przeglądy tachografów które musiały być przeprowadzane w okresie od dnia 1 marca 2020 r. do dnia 31 sierpnia 2020 r. przeprowadza się nie później niż sześć miesięcy po dacie, w której miały być one przeprowadzane zgodnie z tym artykułem.
b) W przypadku gdy kierowca składa wniosek o przedłużenie ważności karty kierowcy między 1 marca 2020 r. a 31 sierpnia 2020 r., właściwe organy dostarczają nową kartę nie później niż 2 miesiące po złożeniu wniosku.
c) W przypadku gdy kierowca składa wniosek o wymianę karty kierowcy z między 1 marca 2020 r. a 31 sierpnia 2020 r. właściwe organy dostarczają kartę zastępczą nie później niż 2 miesiące po złożeniu wniosku.
Niezależnie od art. 29 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 165/2014 kierowca może kontynuować jazdę do momentu otrzymania nowej karty od organów wydających kartę, pod warunkiem że kierowca może udowodnić, że karta została zwrócona właściwemu organowi, gdy karta została uszkodzona lub działa nieprawidłowo i zażądano jej wymiany.

4. Przedłużenie terminów przewidzianych w dyrektywie 2014/45 / UE
a) Terminy badań przydatności do ruchu drogowego pojazdu, które musiałyby być przeprowadzone między 1 marca 2020 r. a 31 sierpnia 2020 r. uznaje się za przedłużone o okres sześciu miesięcy.
b) Ważność świadectw przydatności do ruchu drogowego pojazdu z datą wygaśnięcia między 1 marca 2020 r. a 31 sierpnia 2020 r. uznaje się za przedłużony na okres sześciu miesięcy.

5. Przedłużenie terminów przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 1071/2009
W przypadku gdy oceny przeprowadzone od 1 marca 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. wykazują, że przedsiębiorstwo nie spełnia wymogu dotyczącego sytuacji finansowej określonego w art. 3 ust. 1 lit. c tego rozporządzenia, termin wyznaczony przez właściwy organ w tym okresie do celów art. 13 ust. 1 lit. c) tego rozporządzenia nie przekracza dwunastu miesięcy.

6. Przedłużenie terminów przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 1072/2009
a) Ważność licencji wspólnotowych, które z wygasną między 1 marca 2020 r. a 31 sierpnia 2020 r., uważa się za przedłużone na okres sześciu miesięcy.
b) Ważność zaświadczeń dla kierowców, które wygasną między 1 marca 2020 r. a 31 sierpnia 2020 r. uważa się za przedłużone na okres sześciu miesięcy.
Wskazać należy, że rozporządzenie umożliwi wykonywanie przewoźnikom drogowym wykonywanie usług transportowych poza terytorium Polski. Brak ujednolicenia przepisów  przez kraje UE lub wydanie przepisów krajowych, które miały zastosowanie na terytorium danego kraju uniemożliwiały polskim przewoźnikom wykonywanie usług transportowych przez kierowców, którzy nie zdołali przedłużyć lub uzyskać nowych dokumentów – komentuje Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.

Rozporządzenie jest w trakcie procedowania. Po jego przyjęciu i opublikowaniu będzie miało bezpośrednie zastosowanie w każdym państwie członkowskim.
Komunikat KE dostępny jest https://ec.europa.eu/transport/media/news/2020-04-29-coronavirus-package-measures-support-transport-sector_en

(opr. Kancelaria transportowa ITD-PIP)

kobiety w logistyce
Kobiety w logistyce - DB Schenker Ukraina z nową dyrektor zarządzającą
Monika Duda dyrektorem zarządzającym DHL Supply Chain
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Zgłoszenie celne a komunikaty IE599 i IE45 - o czym przedsiębiorca wiedzieć powini ...
Efekt pakietu mobilności – jak się do tego przygotować?
Zaległy urlop tylko do 30 września, udzielany także bez zgody pracownika
Rząd wprowadza pakiet Slim VAT – co to oznacza dla przedsiębiorców?
Jak wyłapać „czarne owce” – czy kontrole pracowników na home office będą s ...
reklama
Logistyka wielkich maszyn – czyli jak przewieźć koparkę albo kombajn TIR-em?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Nieruchomości magazynowe napędzają rynek inwestycyjny
COVID-19 przyspieszy rozwój sektora e-commerce w Europie o rok
Podatkowe znaki bezmyślności czyli banderole
Czy akcyzowa pułapka wstrząśnie branżą olejów smarowych?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Poczta Polska rozbudowuje sieć automatów paczkowych
Opłaty na Węgrzech będzie można już rozliczać za pomocą DKV Box Europe
CEVA Logistics przedłuża dwa duże kontrakty w Polsce i umacnia pozycję w logistyc ...
Poczta Polska rozpoczyna sezonowe rekrutacje na szczyt paczkowy
W związku z COVID-19 połowa firm z sektora MŚP rewiduje budżety flotowe
Carlsberg Polska podsumował działania na rzecz zrównoważonej logistyki
Hillebrand inwestuje w cyfryzację i rozwija platformę myHillebrand
Udział magazynów Prologis w globalnym przepływie towarów cały czas rośnie
Strategiczna inwestycja CEVA Logistics – operator uruchamia platformę CargoWise
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC