Dodaj ogłoszenie o pracy


Dachser prowadzi badania nad możliwościami wykorzystania sztucznej inteligencji

Dachser od początku swego istnienia przywiązuje dużą wagę do innowacyjności. Operator odgrywał kluczową rolę m.in. przy wdrożeniu nadwozi wymiennych w latach 70., czy rozpowszechnieniu kodów kreskowych na paletach w ostatniej dekadzie XX wieku.

Blisko cztery lata temu Dachser uruchomił centralną jednostkę organizacyjną w Kempten, odpowiadającą za koordynację działań badawczo-rozwojowych firmy. Do zadań zespołu R&D należy m.in. ocena nowych technologii i trendów, inicjowanie oraz wspieranie projektów innowacyjnych, a w niektórych przypadkach bezpośredni nadzór nad nimi.  Działania te idą w parze ze strategicznym programem badań fokusowych, w ramach którego operator angażuje swój zespół ponad 30 tys. pracowników na całym świecie w celu poszukiwania nowych koncepcji i zarządzania innowacjami dla sieci Dachser. Firmowy dział R&D ściśle współpracuje w tym zakresie z Instytutem Przepływu Materiałów i Logistyki Fraunhofera - największej organizacji badań stosowanych w Europie. W ten sposób operator wzbogaca swój potencjał w obszarze R&D o kluczowe kompetencje, zapewniając  sobie elastyczny dostęp do specjalistów. W laboratorium Fraunhofer IML pracuje obecnie ponad 500 naukowców i ekspertów z różnych dziedzin. Kluczowe przedmioty ich badań to przepływ materiałów i AutoID (automatyczna identyfikacja), zarządzanie przedsiębiorstwem oraz łańcuchem dostaw, a także logistyka transportu.

Obecnie działania badawczo-rozwojowe Dachser koncentrują się m.in. na zagadnieniu łączności. Głównym celem badań jest zintegrowanie informacji uzyskiwanych z całego łańcucha dostaw oraz zapewnienie jeszcze sprawniejszej wymiany danych. Dotyczy to w szczególności integracji danych z głównych, autorskich systemów Dachser do zarządzania transportem (Domino) i magazynem (Mikado) z publicznymi źródłami danych np. dotyczących pogody czy ruchu ulicznego. Prowadzone działania zdążyły się już przełożyć na zaoferowanie konkretnych rozwiązań. Od początku 2019 r. Dachser oprócz klasycznych usług elektronicznej wymiany danych (EDI), oferuje także usługi sieciowe API (Application Programming Interface), umożliwiające klientom jeszcze lepszą komunikację z operatorem w czasie zbliżonym do rzeczywistego. Ponadto w ostatnim czasie Dachser uruchomił całkowicie nową „platformę łączności” pod nazwą Dachser LLP Control Tower. Eksperci z Dachser Enterprise Lab pracują także nad możliwością wykorzystania w praktyce Internetu rzeczy (IoT), czyli koncepcji polegającej na idei podłączenia niemal wszystkich urządzeń do sieci internetowej. Obejmuje to wykorzystanie smartfonów i aplikacji, a także innowacyjnych czujników, które umożliwiałyby udostępnianie lokalizacji czy innych danych związanych ze statusem przesyłek. Jedną z kluczowych technologii w kontekście Internetu rzeczy jest LPWAN. Jest to rodzaj rozległej sieci bezprzewodowej, umożliwiającej komunikację na duże odległości przy niskim poborze energii. To zatem idealne rozwiązanie do zastosowania w logistyce. Dachser Enterprise Lab współpracuje w tym zakresie z dwoma innymi laboratoriami Fraunhofer IML: Deutsche Telekom Enterprise Labs oraz Europejskim Stowarzyszeniem Palet (Epal), które intensywnie pracują już z technologią NB-IoT, będącą nowym, obiecującym standardem komunikacji mobilnej typu LPWAN działającym w sieci LTE.

Kolejny ważny temat z zakresu badań i rozwoju w Dachser Enterprise Lab obejmuje ogólny termin „Data Science”. Eksperci w kilku zespołach pracują nad wykorzystaniem wszystkich rodzajów informacji uzyskiwanych z łańcuchów dostaw w celu usprawniania procesów i usług. Wiążą się z tym takie zagadnienia, jak np. analityka predykcyjna (metoda prognozowania), służąca poprawie planowania ilościowego i wydajnościowego, czy też wykorzystanie rozpoznawania obrazów i tekstu m.in. na potrzeby śledzenia lokalizacji. Podstawową technologią do zastosowania w tym obszarze jest machine learning (uczenie maszynowe), które wykorzystuje zaawansowane, samouczące się systemy do doskonalenia prowadzonych działań na podstawie analizy danych. Dzięki temu łańcuchy dostaw będą mogły być obsługiwane tak efektywnie, jak to tylko możliwe.
(źr. Dachser)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.