Konto pracodawcy


Wzrost branży KEP trzykrotnie większy od polskiego PKB

W 2019 roku rynek KEP wartościowo zwiększył się o 7,9 proc., osiągając 330,3 mld euro i liczbowo o 9,1 proc. do 60,7 mld paczek. Natomiast w 2020 roku wartościowo rynek osiągnie 356 mld euro, a liczbowo 63,6 mld przesyłek. Udział e-handlu w całkowitym polskim handlu wynosi ok. 6 proc.

GS1 Polska zarządzająca systemem standardów identyfikacyjnych, w tym Seryjnym Numerem Jednostki Logistycznej (SSCC) rekomendowanym do jednoznacznej identyfikacji przesyłek paczkowych oraz poprawiającym sprawność w obsłudze zwrotów i reklamacji przy zakupie towarów e-commerce, przygotowała raport na temat rynku KEP. Opisuje w nim kluczowe trendy, głównych rynkowych graczy i problemy, z którymi zmaga się ta branża.

Według raportu GS1 Polska, w 2018 roku światowy rynek przesyłek KEP ( kurierskich, ekspresowych i paczkowych) osiągnął wartość 306,2 mld euro, stając się jednym z najszybciej rozwijających się segmentów sektora logistycznego. W Polsce rozbudowuje się on z równie duża prędkością. Jak podaje raport Analiza rynku KEP w Polsce, przygotowany przez GS1 Polska, tempo wzrostu jest obecnie prawie 3 razy większe niż wzrost naszego narodowego PKB, co oznacza, że potencjał rynku nie będzie jeszcze przez długi czas wyczerpany.

Przesyłki z zeszłego stulecia
Na całym świecie rynek KEP to ponad 200 milionów paczek dziennie, które obsługuje około 4 milionów pracowników. Sieć ta złożona jest z ponad  2,5 miliona samochodów kurierskich, tysiąca samolotów, kilkuset tysięcy samochodów ciężarowych, które łączą setki centralnych sortowni i tysiące oddziałów na poziomie globalnym - a liczby te wciąż rosną. Choć globalna historia KEP sięga początków XX wieku, to w Polsce jest to dosyć “młoda” usługa - pierwsze dostawy ekspresowe pojawiły się nad Wisłą w latach 80/90 i dotyczyły głównie banków oraz bardzo wartościowych przesyłek. Dopiero później usługi te zaczęły się upowszechniać, a nowo powstałe polskie firmy były wówczas stopniowo przejmowane przez międzynarodowych integratorów, co skutkowało konsolidacją rynku.

Branża KEP w Polsce
Polska nadal jest w tyle, jeżeli chodzi o wielkość rynku w stosunku do innych krajów, stanowiąc jedynie 2,5 proc. europejskiego rynku pod względem wartości i 4,8 proc. pod względem liczebności. Jak wynika z analizy Poczty Polskiej, w samym 2018 roku operatorzy KEP obsłużyli ponad 476 mln paczek. Średnioroczny wzrost waha się na poziomie 15 proc., co oznacza ogromne tempo. Obecnie, według rejestru operatorów pocztowych Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE), w Polsce działa 284 podmiotów – tyle zezwoleń zostało wydanych na prowadzenie tego rodzaju działalności (stan na grudzień 2019). Rynek KEP w naszym kraju zdominowany jest przez siedem podmiotów, na których czele stoi firma DPD (Poczta Francuska), dysponująca siecią ponad 2200 punktów nadania i odbioru osobistego. Inna europejska firma to GLS (Poczta Brytyjska). Ponadto znajdziemy w tym gronie również trzech globalnych integratorów: DHL, UPS i FedEx (TNT). Polskim podmiotem z kapitałem zagranicznym jest z kolei InPost (Advent International). Poczta Polska zamyka tę grupę, z ok. 12,5 tys. punktami odbioru.

Branża z przyszłością
- KEP ulega ciągłym transformacjom proponując coraz więcej udogodnień dla swoich klientów – komentuje Agata Horzela, Menedżer ds. standardów GS1 w TSL.
Według prognozy Poczty Polskiej, w 2023 roku operatorzy KEP obsłużą prawie 850 mln paczek, co stanowi podwojenie liczby przesyłek nadanych w 2017 roku i wzrost o 78% w stosunku do 2018 roku. Poczta Polska zakłada również, że średni wskaźnik rocznego wzrostu w latach 2019-2023 wyniesie 11%. Jest to nadal dużo więcej niż średnia na świecie i w Europie. W 2023 roku prognozowana wartość rynku osiągnie poziom blisko 12 mld PLN.

Raport można pobrać na stronie: http://bit.ly/2I6NqLY

(źr. GS1 Polska)

kobiety w logistyce
50 proc. kobiet w składzie nowego zarząd DB Cargo
Kobieca załoga w Emirates SkyCargo
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Projekt rozporządzenia KE dla transportu drogowego w czasach pandemii
Zwolnienia grupowe w dobie pandemii - kiedy pracownikom należą się odprawy?
Wyroby medyczne czyli zamieszanie z procentami
Tarcza antykryzsowa - pułapki kryterium przychodowego. Będzie strata, ale ZUS płac ...
Jak korzystać z tarczy antykryzysowej - koronawirus a transport
Osoby fizyczne mają złożyć PIT do 30 kwietnia, odroczenia płatności dla pracoda ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Rozwój transportu drogowego po koronawirusie
Jak wygląda handel po wybuchu pandemii?
Nadal nie zlikwidowano barier w rozwoju transportu intermodalnego – alarmuje NIK
Cena ropy naftowej… poniżej zera – co dalej?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
ID Logistics - dynamiczny I kwartał, wzrost sprzedaży o 9,6 proc.
Ponad 100 proc. więcej wydali kupujący na kwietniowych e-zakupach
11,3 mln ton przeładowanych w I kwartale 2020 w Porcie Gdańsk
CEVA Logistics dzięki robotyzacji zwiększa wydajność magazynów o 400%
Grupa Raben ponownie Marką Godną Zaufania
Agility realizuje kontrakty dla brytyjskiego Ministerstwa Obrony
GLS Poland rozpoczyna współpracę z BLIKIEM
Darmowa platforma Clicktrans dla transportu przesyłek pomocowych dla szpitali
Fracht FWO realizuje kolejne dostawy z Polski do USA dla elektrowni wiatrowych
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC