Międzynarodowa Federacja Robotyki opublikowała raport World Robotics 2024 – Service Robots z danymi dotyczącymi sprzedaży m.in. autonomicznych robotów mobilnych (AMR). Ich sprzedaż w ubiegłym roku osiągnęła poziom 113.000 jednostek, co oznacza wzrost w porównaniu z 2022 r. o 35%. W tej liczbie aż 71% nowych wdrożeń i 80.260 urządzeń to roboty zajmujące się transportem w pomieszczeniach bez dostępu publicznego, czyli na przykład w fabrykach lub magazynach.
- Stały wzrost zainteresowania robotami do transportu wewnętrznego potwierdza zapotrzebowanie firm na rozwiązania pozwalające im usprawnić intralogistykę. Wyraźnie widzimy, że przedsiębiorstwa, które poznały AMR rozbudowują obecnie swoje floty, by jeszcze w większym stopniu wykorzystywać ich zalety: łatwość nawigacji w zmiennym środowisku, podnoszenie bezpieczeństwa na hali produkcyjnej i lepsze planowanie procesów – mówi Jesper Sonne Thimsen, Territory Manager, Nordic & CEE North, Mobile Industrial Robots.
Raport IFR wskazuje, że najczęstszymi gałęziami produkcji stosującymi roboty mobilne są branże: motoryzacyjna, elektryczna/elektroniczna, metalowa, chemiczna, tworzyw sztucznych i gumy, a także spożywcza. Popularne zadania zautomatyzowane przez roboty to przede wszystkim transport produktów i części w ramach procesu produkcyjnego, odbieranie i dostarczanie elementów do montażu, załadunek palet i luźnych części, dostarczanie palet do procesów produkcyjnych, transport produktów i palet w ramach procesów magazynowych, odbieranie zamówień, transport części i materiałów w procesach typu just-in-time delivery.
Przyszłość należy do robotów mobilnych
Potencjał dla zastosowań robotów mobilnych w wielu branżach jest bardzo duży. Jednym z głównych czynników przemawiających za ich rosnącą popularnością są zmiany demograficzne, które już teraz wpływają na rynki pracy w wielu gospodarkach. Według Międzynarodowej Federacji Robotyki wykorzystanie robotów do automatyzacji manualnych i obciążających fizycznie zadań będzie kluczowym czynnikiem przyciągającym do firm produkcyjnych pracowników o różnych poziomach kwalifikacji. Dodatkowy popyt na roboty usługowe będzie wynikał z dążenia do zwiększenia odporności produkcji na pandemie i zawirowania w łańcuchach dostaw poprzez reshoring. Czynnikiem zwiększającym popularność automatyzacji intralogistyki w środowiskach niepublicznych (np. magazynach, fabrykach) będzie również podnoszenie ładowności robotów, a także nowe ich zastosowania – np. do załadunku i rozładunku ciężarówek.
- Postęp technologiczny dokonuje się nie tylko w podstawowej dziedzinie robotyki, ale także w technologiach pokrewnych, takich jak sztuczna inteligencja. Dzięki wdrożeniu uczenia maszynowego i zaawansowanych systemów wizyjnych roboty mobilne mogą być jeszcze bardziej użyteczne w przestrzeniach fabrycznych. Rosnące floty robotów mobilnych wymagają jednak specjalistycznego oprogramowania do zarządzania nimi bez naruszania bezpieczeństwa informatycznego. Wyzwaniem przyszłości jest także interoperacyjność i wdrażanie wspólnych standardów do zarządzania AMR pochodzącymi od różnych producentów - mówi Birol Esmer.
Mobile Industrial Robots (MiR) opracowuje i produkuje kompleksową gamę zaawansowanych i łatwych do wdrożenia autonomicznych robotów mobilnych (AMR), zaprojektowanych w celu automatyzacji logistyki wewnętrznej i optymalizacji obsługi materiałów dla szerokiego zakresu ładowności, w tym palet. Integrując sztuczną inteligencję i najnowocześniejszą technologię, MiR zapewnia kompleksowe rozwiązanie automatyzacji z pełnym wsparciem serwisowym, aby zapewnić płynne wdrożenie. MiR z siedzibą w Odense w Danii i biurami na całym świecie obsługuje firmy każdej wielkości w branżach takich jak produkcja, logistyka i opieka zdrowotna. MiR jest częścią Teradyne Robotics, oddziału Teradyne, Inc. (NASDAQ: TER), wiodącego dostawcy automatycznego sprzętu testującego i zaawansowanej technologii robotyki.
(źr. Mobile Industrial Robots)