Dodaj ogłoszenie o pracy


DB - straty związane z pandemią wyjątkowo wysokie w roku 2020

W ubiegłym roku Deutsche Bahn (DB) odnotowało wielomiliardowe straty, ale podjęło systematyczne działania, aby przywrócić rentowność za pomocą rekordowych nakładów kapitałowych. W roku 2020 pandemia COVID-19 uderzyła w DB podobnie jak w wiele innych spółek, powodując gwałtowny spadek przychodów i zysków. DB zamknęła rok ze stratą operacyjną w wysokości 2,9 miliarda EUR. W 2021 DB spodziewa się poprawy, ale nadal istnieje prawdopodobieństwo, że odnotuje duże straty, zanim zyski operacyjne powrócą na dawny poziom w roku 2022.

- Jestem pewien, że pasażerowie ponownie zaczną korzystać z naszych pociągów i przewozić koleją więcej towarów, niż wcześniej - stwierdził CEO DB, Richard Lutz. - Jesteśmy opcją przyjazną dla środowiska — szczepionką przeciwko zmianom klimatycznym.

W roku 2019 DB ogłosiła zyski (skorygowany EBIT w wysokości 1,8 miliarda EUR) oraz rekordową liczbę pasażerów. Rok 2020 również dobrze się zaczął. Jednakże z nadejściem pandemii miliony ludzi zrezygnowały z podróży. Spadł także wolumen przewożonych ładunków. Sama działalność DB w sektorze przewozów dalekobieżnych przyniosła 1,7 miliarda EUR strat z całkowitej skorygowanej straty operacyjnej netto (przed odliczeniem odsetek i opodatkowaniem) wynoszącej 2,9 miliarda EUR. DB musiała także uwzględnić 1,8 miliarda EUR na pozycje nadzwyczajne, w tym w szczególności odpis aktualizacyjny z tytułu utraty wartości, ogłoszony przez spółkę zależną DB Arriva w pierwszej połowie roku 2020. Całkowita strata po opodatkowaniu (obejmująca także odsetki netto i wynik finansowy) wyniosła 5,7 miliarda EUR. Przychody Grupy DB spadły o 10,2 proc. w skali rok do roku, do kwoty 39,9 miliarda EUR.

Strategia silna kolej jest skuteczna - twierdzi CEO Richard Lutz. Kolej jest opcją przyjazną dla klimatu i pomimo pandemii, DB oraz rząd Niemiec angażują się w długoterminowy program wdrożony w celu doskonalenia niemieckich kolei. W roku 2020 ponownie zwiększono wydatki na system kolejowy. Nakłady kapitałowe brutto wzrosły o 10 proc. do rekordowego poziomu 14,4 miliarda EUR. Nakłady kapitałowe netto wzrosły o 4,3 proc. w skali rok do roku, do kwoty 5,9 miliarda EUR. W roku 2021 planowany jest kolejny wzrost nakładów kapitałowych. Środki przeznaczono przede wszystkim na poprawę infrastruktury kolejowej, ale przewiduje się także inwestycje w nowe pociągi i zajezdnie konserwacyjne ICE. CEO DB Lutz podkreślił, że rozbudowa, doskonalenie i cyfryzacja systemu kolei na szeroką skalę to był właściwy kierunek. - Dzięki tej strategii koleje stają się znacząco lepsze - powiedział Lutz. - Zrobiliśmy postępy pomimo COVID-19. Nasza strategia Silna kolej sprawdza się. W roku 2020 zadowolenie klienta w DB Long-Distance osiągnęło najwyższy poziom w historii. DB poprawiła także punktualność: w ubiegłym roku na czas przyjechało 81,8 proc. pociągów dalekobieżnych, co oznacza wzrost o około sześć punktów procentowych. Ta poprawa wynikała z lepszej jakości obsługi i mniejszego ruchu w sieci kolejowej.

W roku 2020 pandemia spowodowała spadek kluczowych wskaźników efektywności w niemal wszystkich jednostkach organizacyjnych DB. W roku 2020 z pociągów DB w Europie skorzystało łącznie 1,5 miliarda pasażerów, około 42 proc. mniej niż w roku 2019. DB Long-Distance, która przed rokiem 2020 odnotowała rekordowe liczby pasażerów, przewiozła blisko 81 milionów osób, czyli około 46 proc. mniej. DB Regional odnotowała spadek na poziomie 38 proc. W roku 2020 wolumen sprzedaży spadł o około 47 proc. w skali rok do roku, do mniej więcej 52 miliardów pasażero-kilometrów. COVID-19 szczególnie dotknął spółkę DB Arriva, lokalnego operatora przewozów DB w Europie, w pierwszej połowie roku. Spółka do tej pory odczuwa jego skutki. Prowadzi działalność w takich krajach, jak Wielka Brytania i Włochy, gdzie żniwo pandemii było szczególnie wysokie. DB Cargo, podmiot zależny DB realizujący przewozy koleją, dostosował w roku 2020 strategię rozwoju i będzie ją wdrażać w nadchodzących latach. Firma odnotowała wyższe wolumeny przewozów artykułów spożywczych i podobnych, ale niższe w kluczowych branżach, jak przemysł motoryzacyjny, stalowy i przetwórstwo rudy żelaza. Całkowity transport towarów spadł o ponad 8 proc. w skali rok do roku.

Nadal wzrasta działalność w przyjaznym dla klimatu sektorze mobility - twierdzi CFO Levin Holle. DB Schenker, podmiot zależny DB w sektorze logistyki międzynarodowej, nie ulegając trendom, odnotował wyjątkowo dobre wyniki, zapewniając stabilne łańcuchy dostaw podstawowych towarów na całym świecie. Pomimo pandemii spółka DB Schenker wygenerowała skorygowany EBIT o wartości 711 miliona, wyższy niż w całej jej historii.

DB reaguje na pandemię programem cięcia wydatków i sama pokrywa dużą część swoich strat spowodowanych COVID-19. Tylko w 2020 roku ten program przyniósł oszczędności na poziomie 1,7 miliarda EUR. - Grupa DB zyska ponownie rentowność w 2022 roku - powiedział CFO Levin Holle. - W tym celu musimy wdrożyć kompleksowy, systematyczny program reagowania na skutki finansowe pandemii. Nasza przyjazna dla klimatu działalność mobility ma obiecującą przyszłość i nadal nastawiona jest na rozwój. Jednakże DB będzie potrzebować trochę czasu, aby poradzić sobie ze skutkami pandemii, która nadal trwa. Obecnie spółka spodziewa się dalszych trudności w 2021 roku. Skorygowane straty przed odliczeniem odsetek i opodatkowaniem, sięgające około 2 miliardów EUR, i tak będą znacznie niższe niż w roku 2020. Zgodnie z oczekiwaniami przychody mają wzrosnąć do co najmniej 41 miliardów EUR. W związku z trwającą pandemią prognozy w dalszym ciągu obarczone są dużą niepewnością.

(źr. Deutsche Bahn)

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.