Konto pracodawcy


Poczta Polska wdraża nową strategię – ma być szybka i nowoczesna

W roku 2021 Poczta stanie się Narodowym Operatorem Cyfrowym. Cyfryzacja usług to jeden z najistotniejszych kierunków wyznaczających cele strategiczne na najbliższe 3 lata. Oprócz e-doręczeń Zarząd Poczty stawia także na rozwój usług kurierskich i logistycznych, którym towarzyszyć będą inwestycje w automaty paczkowe, sortery oraz systemy IT. Transformacja cyfrowa, wzrost efektywności, nowoczesność, ale także partnerstwo i ekologia – to główne obszary rozwoju Poczty Polskiej na najbliższe lata. Usługami, na których w tym czasie skoncentruje się Spółka są przesyłki kurierskie (rynek KEP – kurier, ekspres, paczka), związane z dynamicznie rosnącym rynkiem e-commerce, usługi i produkty cyfrowe oraz szeroko rozumiana logistyka.

- Nowoczesna, bezpieczna i szybka – taka musi być Poczta przyszłości. Opracowaliśmy strategię, która nie tylko wyznacza kierunki zmian, ale także pokazuje konkretne inicjatywy umożliwiające realizację ambitnych celów – stwierdził Tomasz Zdzikot, Prezes Poczty Polskiej. – Intensyfikacja działań w obszarze usług cyfrowych oraz rynkowe zmiany w usługach kurierskich to najważniejsze zadania przed jakimi stoimy, aby zapewnić rozwój i stabilność finansową Spółki – podkreślił Tomasz Zdzikot.

Cyfryzacja w usługach pocztowych 
W ubiegłym roku polski parlament przyjął ustawę o doręczeniach elektronicznych. W 2021 roku pierwsze urzędowe e-listy będą wysyłane od 1 października. Poczta Polska stanie się operatorem cyfrowym i będzie odpowiedzialna za obsługę e-korespondencji. Wdroży także korespondencję hybrydową (automatyczny wydruk i kopertowanie listów wysyłanych elektronicznie), czyli opcję skierowaną do obywateli preferujących otrzymywanie korespondencji w formie papierowej.Poczta rozpoczęła już działania, aby utworzyć pocztowy software house. Integracja kompetencji IT jest niezbędna do zapewnienia rozwoju cyfrowego, nie tylko dla e-doręczeń, ale także kilku strategicznych inicjatyw. Spółka IT w grupie Poczty Polskiej będzie odpowiedzialna za wytworzenie i rozwój oprogramowania wspierającego kluczowe procesy sprzedażowe i logistyczne. Wśród zaplanowanych inicjatyw są też innowacje w zakresie śledzenia przesyłek, rozwój usług opartych na profilu zaufanym oraz identyfikacji cyfrowej. Cyfrowa rewolucja będzie wymagać jeszcze większego zaangażowania w działania na rzecz cyberbezpieczeństwa. Planowane jest utworzenie SOC (Security Operations Center) dla całej Grupy PP.

Nowy format usług kurierskich
W tym roku Poczta wprowadzi nowy format usług kurierskich Pocztex. Klienci otrzymają uproszczoną, znacznie bardziej dopasowaną do ich potrzeb ofertę, w nowym standardzie. Pocztowcy intensywnie pracują nad logistyką, aby wszystkie przesyłki kurierskie doręczać zgodnie z oczekiwaniami sklepów internetowych i ich klientów (D+1) już następnego dnia. Strategia zakłada także: rozwijanie przewag konkurencyjnych związanych z multikanałowością obsługi klientów, budowanie preferencyjnych relacji z kluczowymi graczami rynku eCommerce (np. platformy zakupowe) oraz uruchomienie własnej platformy eCommerce. Zgodnie z decyzją podjętą w ubiegłym roku, w 2021 Poczta będzie dysponowała dodatkowymi 500 automatami paczkowymi, a w roku 2022 ich liczba wzrośnie do 2 000. Zwiększy się także liczba posiadanej już sieci punktów odbioru z obecnych 13 400 do 20 000.
Liczba sorterów paczkowych podwoi się w dotychczasowych sortowniach. W spółce trwają przygotowania dokumentacji projektowej, niezbędnej do rozpoczęcia procedury przetargowej dotyczącej wyboru dostawcy trzech sorterów. Zakupy ruszą w drugim kwartale 2021. Nowoczesne maszyny sortujące będą efektywniej obsługiwały paczki w sortowni we Wrocławiu, Lublinie i Lisim Ogonie pod Bydgoszczą.

Poczta planuje dalszy rozwój usług logistycznych. Do obecnie realizowanych przesyłek paletowych krajowych i międzynarodowych dołączą przewozy całopojazdowe, cargo lotnicze i oceaniczne. Rosnąca liczba obsługiwanych paczek i przesyłek paletowych wymaga także nowych powierzchni hal. Jedna z pierwszych, nowych sortowni powstanie w Warszawie. Zostanie ona wyposażona w nowo zakupioną, czwartą maszynę sortującą. Budowę kolejnych sortowni zaplanowano w: Łodzi, Szczecinie, Olsztynie, Białymstoku i Rzeszowie. Poczta Polska będzie poszukiwać także nowych rozwiązań i technologii, które zautomatyzują procesy oraz pozytywnie wpłyną na jakość usług dla klientów. Planowane są prace m.in. nad usprawnieniem obsługi klienta w formie autonomicznej placówki, wykorzystania robotów w procesach logistycznych oraz dronów doręczających przesyłki.

Zielona i partnerska
Poczucie społecznej odpowiedzialności jest wpisane w DNA Poczty Polskiej. Rozwojowi usług będzie towarzyszyć idea zrównoważonego rozwoju i dbałość o ekologię. Istotne inicjatywy w tym obszarze dotyczą m.in. rozwoju floty elektrycznych samochodów oraz stacji ich ładowania. W planach jest budowa magazynu energii i jego podłączenie do instalacji fotowoltaicznej, co pozwoli na ładowanie i późniejsze przekazywanie magazynowej energii samochodom elektrycznym Poczty. Połączenie systemu elektrycznego (fotowoltaika i stacje ładowania) z systemem transportowym Spółki mogą stanowić innowację procesową i technologiczną. Celem jest zmniejszenie emisji CO2 przez flotę i infrastrukturę i niższe koszty funkcjonowania firmy.

Realizacja planów Poczty Polskiej będzie wymagała pozyskiwania środków na badania, rozwój, inwestycje proekologiczne, a także kooperacji z wieloma instytucjami, m.in. z Ministerstwem Klimatu i Środowiska i NCBR. Rozbudowa sieci logistycznej odbędzie się przy współpracy m.in. z Centralnym Portem Komunikacyjnym, zaś szanse rozwoju usług finansowo-ubezpieczeniowych mogą się wiązać ze ściślejszą współpracą z innymi spółkami Skarbu Państwa. Planowane wydatki na inwestycje, przede wszystkim na logistykę i cyfryzację, to kwota 1,2 mld złotych w ciągu 3 lat. Finansowanie inwestycji w dużej mierze będzie uzależnione od sytuacji gospodarczej wywołanej pandemią, Poczta Polska planuje część wydatków sfinansować ze środków własnych, ale istotne będzie także pozyskanie finansowania ze źródeł zewnętrznych.

(źr. Poczta Polska)

kobiety w logistyce
Kolej coraz bardziej kobieca
Kobiety w logistyce wiedzą czego chcą! Jak odnajdują się na rynku pracy w czasie pandemii?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Czas pracy w porze nocnej i kary za przekroczenie 10 godzin
Podsumowanie kontroli PIP 2020 w transporcie i zapowiedź kolejnych!
Wysyłasz darmowe towary na fakturze proforma poza UE? To musisz zapłacić VAT!
Brexit – przewoźniku o czym wiedzieć powinieneś?
Karta drogowa – relikt przeszłości czy konieczny dokument?
Kary za nacisk do 11,5 tony mogą być nielegalne!?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Bez zmiany polskiego prawa koszty przewoźników zwiększą się nawet o 100%!?
Będzie rewizja Pakietu Mobilności. Ma negatywny wpływ na środowisko?!
Dachser o rozbieżnościach między podażą a popytem w transporcie morskim
Polska wykorzystuje swój potencjał na Nowym Jedwabnym Szlaku? – raport Rohlig Suus Logistics
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Forpatients – CEVA wdraża nowe usługi dla branży medycznej i pacjentów
InPost buduje fabrykę paczkomatów i uruchamia w Polsce kilkanaście nowych hubów
Świdnicki terminal Schenkera z ekologicznym certyfikatem BREEAM
DB - straty związane z pandemią wyjątkowo wysokie w roku 2020
Z okazji 90-lecia Raben zaprasza w ekologiczną podróż po Europie
Nie tak źle na rynku przewozów intermodalnych!?
ID Logistics podsumowało wyniki za rok 2020
Grupa CCC wzmacnia zarządzanie łańcuchem dostaw
Renault Trucks podało wyniki sprzedaży za 2020 r.
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC