Konto pracodawcy


Czego Polacy oczekują najbardziej od pracodawcy i miejsca pracy?

Choć to wciąż wynagrodzenie jest dla Polaków najważniejszym czynnikiem świadczącym o atrakcyjności danego miejsca pracy, to w porównaniu z poprzednimi latami odsetek osób, które wskazują ten aspekt jako istotny spada. Jak wynika z tegorocznej polskiej edycji badania Randstad Employer Brand Research - ważne są także stabilność zatrudnienia i przyjazna atmosfera pracy. Konsekwentnie rośnie też znaczenie rozwoju zawodowego.

73 proc. spośród 10 tysięcy uczestników badania jako istotny czynnik atrakcyjności pracodawcy wskazuje oferowany przez niego poziom wynagrodzenia – pod tym względem Polacy są po raz kolejny znacznie powyżej europejskiej średnie (59 proc.). Najnowsze wyniki przynoszą jednak zaskoczenie – w poprzednich dwóch edycjach odsetek polskich pracowników wskazujących pensję zbliżał się do 80 proc. (78 proc. w 2018 roku, 77 proc. w 2017), tym razem traci na znaczeniu. Ponad połowa pracowników (54 proc.) ceni sobie stabilność zatrudnienia. To czynnik, którego znacznie na przestrzeni ostatnich 5 lat nie uległo dużej zmianie. Oscylował między 54 a 58 proc., ale tym razem osiąga najniższy wynik w ostatnim czasie. Nieznacznie zyskała na znaczeniu przyjazna atmosfera pracy, którą wskazuje 51 proc. respondentów. Najbardziej wyraźna zmiana nastąpiła tuż za podium. W zeszłym roku respondenci częściej wskazywali równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. W tym roku na czwartym miejscu znalazł się rozwój zawodowy, który od kilku lat konsekwentnie zyskuje na znaczeniu. W 2015 roku wskazywało go 41 proc. respondentów, przed rokiem – 46 proc., w najnowszym badaniu mówi o nim co drugi ankietowany (50 proc.).
– Świadczy to o zmianie, która zaszła w świadomości polskich pracowników. Duża część z nich w ostatnich latach otrzymywała podwyżki wynagrodzenia i dzięki temu osiągnęła względną stabilność finansową. Teraz częściej pracownicy skupiają się więc na aspekcie, który – bez względu na kondycję rynku pracy – może im zapewnić dalszą poprawę sytuacji. Doceniają zatem pracodawców, którzy inwestują w ich rozwój zawodowy, bo zdają sobie sprawę, że nabywane nowe umiejętności są ogromną wartością. Mogą wpłynąć nie tylko na ich obecną sytuację, ale także na ich zawodową przyszłość – podkreśla Marzena Milinkiewicz, Dyrektor Operacyjna w Randstad Polska.
Równowaga między życiem prywatnym a zawodowym straciła nieco na znaczeniu w stosunku do zeszłorocznej edycji badania. W 2018 roku jako istotny aspekt wskazywało ją 49 proc. respondentów, w tym już tylko 40 proc..

Różne grupy, różne potrzeby
Czynniki demograficzne mają duże znaczenie dla oceny poszczególnych aspektów atrakcyjności miejsc pracy. Dla kobiet dużo istotniejsze niż dla mężczyzn są: wynagrodzenie (wskazuje je 76 proc. kobiet i 70 proc. mężczyzn), równowaga między życiem zawodowym a prywatnym (odpowiednio: 43 proc. i 38 proc.), elastyczność zatrudnienia (31 proc. i 26 proc.) oraz przyjazna atmosfera (53 proc. i 49 proc.). Mężczyźni częściej wskazują natomiast stabilność finansową pracodawcy (38 proc. mężczyzn przy 30 proc. kobiet), wykorzystywanie nowoczesnych technologii w miejscu pracy (odpowiednio: 19 proc. i 12 proc.) oraz reputację firmy (27 proc. i 23 proc.). Ocena aspektów zależy od poziomu wykształcenia uczestników badania. We wszystkich grupach najbardziej istotne jest wynagrodzenie. Podczas gdy osoby, które ukończyły studia lub szkołę średnią, na drugim miejscu stawiają stabilność zatrudnienia, dla osób z wykształceniem podstawowym większe znaczenie ma przyjazna atmosfera w miejscu pracy. Absolwenci uczelni wyżej niż inne grupy plasują natomiast rozwój zawodowy. W tej grupie pojawia się na trzecim miejscu. Wśród ankietowanych ze średnim wykształceniem trzecie miejsce zajmuje przyjazna atmosfera, a wśród osób z wykształceniem podstawowym – stabilność zatrudnienia.

Dla Pokolenia Z (18-24 lata) i milenialsów (25-34 lata) lista najważniejszych aspektów świadczących o atrakcyjności miejsca pracy wygląda podobnie – na czele są wynagrodzenie, rozwój zawodowy, przyjazna atmosfera i stabilność zatrudnienia. W Pokoleniu Z częściej niż w innych generacjach wśród odpowiedzi pojawiają się też szkolenia i elastyczność zatrudnienia. U milenialsów kolejne miejsca zajmują natomiast równowaga między życiem prywatnym a zawodowym oraz szkolenia.

Podium wygląda inaczej według respondentów ze starszych pokoleń – Pokolenia X (35-54 lata) i pokolenia powojennego wyżu demograficznego (55-64 lata). Na czele – podobnie jak w pozostałych grupach – znalazło się wynagrodzenie, ale w dalszej kolejności plasują się stabilność zatrudnienia i przyjazna atmosfera. Z wiekiem spada znaczenie rozwoju zawodowego i równowagi między życiem prywatnym a zawodowym, rośnie natomiast – stabilności finansowej pracodawcy.

(źr. Randstad)

(

kobiety w logistyce
Coraz więcej kobiet w zawodzie kierowcy pojazdu ciężarowego
Bądźmy Sobą – o różnorodności i wartościach na 8. FORUM KOBIET W LOGISTYCE
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Zmiany w drogowych kontrolach technicznych
Ubezpieczenie cargo – co powinieneś wiedzieć?
Co zrobić, jeśli kierowca miał wypadek przy pracy?
Wyjęcie karty z tachografu – kiedy kierowca może to zrobić?
Europejski Urząd ds. Pracy - będzie kontrolować polskich kierowców w Europie
Bezpieczna podróż naszych dzieci w wakacje – jak o to zadbać?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Wyzwania rynku dedykowanej logistyki kontraktowej – komentarz ID Logistics
Kolejne rekordy na rynku magazynowym
Pakiet mobilności – jeszcze nie wszystko stracone
Opłacalność usług transportowych – cena nadal rządzi branżą TSL?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
JF Hillebrand rozwija usługi dla enoturystyki
Zdążyć na czas – Fracht FWO Polska o transporcie wyposażenie quada na rajd w Ch ...
Połączenie mocy maszyny z ludzką sprwnością - DB Schenker bada wykorzystanie egz ...
Sprzedano część Śląskiego Centrum Logistycznego w Sosnowcu
UPS inwestuje w autonomiczne ciężarówki
Co drugi kandydat rozważający ofertę pracy ocenia biuro oraz jego lokalizację
Frigo Logistics rozpoczął w Radomsku kompleksową obsługę sieci Carrefour
Bohaterowie dróg poszukiwani - rusza kampania #HEROTRUCKER
XBS Logistics wynajął już drugi magazyn w parku P3 Błonie
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC