Konto pracodawcy


Stabilny wzrost rynku magazynowego w segmencie Small Business Unit

LOCATIONColliers opublikował raport Small Business Units: Małe magazyny z wielkim potencjałem. Dokument odpowiada na szereg istotnych pytań dotyczących tego segmentu rynku magazynowego, takich jak: co się zmieniło w ostatnich latach, gdzie można upatrywać powodów przyspieszenia rozwoju tego sektora oraz dlaczego i dla kogo format SBU jest atrakcyjny? Zwrócono również uwagę na potrzeby najemców w kontekście lokalizacji, specyfikacji technicznej czy warunków najmu tego typu obiektów. Raport powstał przy współpracy z firmami 7R, Ideal Idea Formad oraz SEGRO.

SBU - Small Business Units
Segment SBU w Polsce przez wiele lat istniał w cieniu magazynów typu big box. Jednak format ten zawsze wykazywał duży potencjał, który coraz częściej dostrzegają także najwięksi gracze rynkowi. Jak sama nazwa wskazuje, obiekty typu SBU składają się z małych modułów biznesowych, dających dużą elastyczność. Na polskim rynku magazynowym tego typu projekty pojawiły się w drugiej połowie lat 90. – najpierw w Warszawie, a po 2004 roku także w innych lokalizacjach. - Przez długi czas magazyn typu SBU definiowano przez pryzmat powierzchni - jako moduł o wielkości 500-600 mkw., znajdujący się w dedykowanym tej formule budynku lub w ramach większych kompleksów magazynowych. Obecnie SBU określa głównie zestaw cech oraz możliwych funkcji, jakie może pełnić – mówi Dominika Jędrak, dyrektor Działu Doradztwa i Badań Rynku, Colliers.
- SBU to powierzchnia zlokalizowana na obrzeżach lub w pobliżu miast, a także centrów biznesowych. Oferuje dogodny dostęp do komunikacji miejskiej i głównych arterii drogowych, co ułatwia dojazd pracownikom a najemcom daje możliwość zapewnienia szybkich dostaw. Obiekty SBU, w odróżnieniu od standardowych magazynów typu big box, mogą składać się nie tylko z powierzchni magazynowych i biurowych, ale również z lokali o charakterze wystawienniczym czy handlowym – mówi Maciej Chmielewski, Senior Partner, dyrektor Działu Powierzchni Logistycznych i Przemysłowych w Colliers.

Najwięcej w Warszawie
Podaż magazynów SBU w Polsce wynosi ok. 1,7 mln mkw., co stanowi 8 proc. całkowitych zasobów nowoczesnej powierzchni magazynowej w kraju (21,4 mln mkw.). Ponad połowa powierzchni SBU (51 proc.) znajduje się w Warszawie, 24 proc. w Polsce Centralnej, a tylko 25 proc. na pozostałym obszarze Polski. Obecnie najwięcej inwestycji SBU powstaje w Poznaniu i Wrocławiu (blisko połowa) oraz w okolicach Warszawy i Trójmiasta (blisko jedna czwarta).
– Nasza firma ma w planach inwestycje zarówno w Warszawie, jak i we Wrocławiu - mówi Aleksander Kobyliński, Leasing & Property Manager, Ideal Idea Formad i dodaje: - Stolica już od wielu lat dowodzi swojej atrakcyjności dla inwestorów decydujących się na budowę lub zakup obiektów typu SBU. Jako Ideal Idea zamierzamy zaznaczyć swoją obecność jeszcze w niejednym punkcie na mapie Warszawy. Z kolei rynek wrocławski dopiero się rozwija w zakresie realizacji inwestycji SBU. Region ten, dzięki swojemu strategicznemu położeniu na mapie Polski oraz znakomitym uczelniom wyższym zapewniającym świetnie wykształconą kadrę pracowniczą, stanowi atrakcyjną lokalizację na siedziby firm zarówno z polskim, jak i zagranicznym kapitałem.

Pandemia COVID-19 wywarła znaczący wpływ na przyspieszenie rozwoju sektora e-commerce, czego odzwierciedleniem na rynku magazynowym w Polsce jest głównie wzrost popytu w segmencie dużych magazynów (big box). W polu zainteresowania firm z tego sektora znajdują się przede wszystkim metraże od kilku do nawet kilkuset tysięcy mkw. Jednak zdaniem ekspertów, dynamiczny rozwój e-handlu przełoży się także na wzrost rynku małych magazynów, gdzie lokują się mniejsze firmy z tej branży.
– Pandemia COVID-19, przyspieszając rozwój e-commerce w Polsce, wpłynęła jednocześnie na większe zainteresowanie firm powierzchniami magazynowymi, także w granicach aglomeracji miejskich. Jedną z kluczowych kwestii w postpandemicznej rzeczywistości jest konieczność wypracowania przez firmy rozwiązań pozwalających na utrzymanie ciągłości lub skrócenie łańcuchów dostaw, tak aby mogły one działać w sposób płynny oraz aby rosnące potrzeby konsumentów, związane ze wzmożoną aktywnością i oczekiwaniem szybkiej dostawy, zostały zaspokojone, np. poprzez wzmocnienie dystrybucji omnichannel czy Q-commerce – mówi Waldemar Witczak, dyrektor regionalny, SEGRO.

Obecnie magazyny usytuowane blisko klienta docelowego stają się coraz bardziej pożądaną klasą aktywów i wszystko wskazuje na to, że trend ten się utrzyma. Niewielkie formaty logistyki miejskiej w dalszym ciągu będą w przeważającej mierze domeną dużych, ustabilizowanych rynków, ale segment SBU ma szansę osiągnąć także sukces w mniejszych miastach.

Inny typ najemcy, inne oczekiwania
Wśród głównych najemców powierzchni SBU wymienić należy przede wszystkim:
• sieci handlowe, poszukujące możliwości dostarczania towarów do klientów w możliwie krótkim czasie, zarówno w module B2B, jak i B2C oraz tworzące na terenie magazynu swoje showroomy;
• operatorzy logistyczni specjalizujący się w logistyce miejskiej;
• firmy kurierskie;
• małe i średnie przedsiębiorstwa funkcjonujące na terenie miast, pozyskujące nową powierzchnię dla swojej działalności;
• mniejsze firmy z sektora e-commerce.

Mniej typowymi najemcami SBU są firmy, które lokują tu swoje centra danych. W tym wypadku jednak, powierzchnia wymaga większych dostosowań technicznych i nie w każdym obiekcie możliwa jest odpowiednia adaptacja.
– Obiekt typu Small Business Units to idealny format powierzchni dla szerokiej gamy branż, ponieważ łączy wysokiej klasy powierzchnię biurową z uniwersalną i łatwą do zaadaptowania powierzchnią magazynową. Dzięki swojej elastyczności powierzchnie te łatwo przystosować do wielu funkcji i niestandardowych rozwiązań. Ze względu na usytuowanie magazynów SBU głównie w granicach administracyjnych miast, zainteresowane są nimi firmy, dla których najważniejsze jest szybkie dotarcie do odbiorcy docelowego. SBU pozwala im „zbliżyć się” do klienta i zoptymalizować procesy tzw. logistyki ostatniej mili – mówi Maciej Krawiecki, Head of Leasing, 7R SA.

Specyfika najemców ma wpływ na wielkość wynajmowanej przez nich powierzchni. Z analizy umów podpisanych w latach 2016-2021, przeprowadzonej przez ekspertów Colliers, wynika, że prawie połowa dotyczyła najmu modułów o wielkości od 500 do 2 000 mkw., blisko 40% to metraże od 2 tys. – 10 tys. mkw. Metraże poniżej 500 mkw. stanowiły zaledwie 12 proc. wynajmowanej powierzchni. Wśród podpisywanych umów przeważają nowe kontrakty (51 proc.). Renegocjacje stanowią 39 proc., a 10 proc. to ekspansje.

Cały raport można pobrać tutaj: https://bit.ly/3z2MtfZ 

(źr. LOCATIONColliers)

 

kobiety w logistyce
Marta Ludwiczak dyrektorem finansowym GLS Poland
Kobiety w logistyce wiedzą czego chcą! Jak odnajdują się na rynku pracy w czasie pandemii?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Przewozy SENT w dobie e-TOLL – nawet 10 tys. zł kary za niedopełnienie formalnoś ...
L4 tuż przed odejściem z pracy - jakie konsekwencje może tworzyć?
Jak są konsekwencje odwołania pracownika z urlopu?
90 proc. kierowców pracuje w nadgodzinach - dlaczego firmy nie wypłacają nadgodzin ...
Jak stosować uproszczenia w procedurze TIR w Unii Europejskiej?
Ryczałt i podatki według Polskiego Ładu – dla kogo obniżki, a dla kogo wzrost?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Ponad 2 mln Polaków otrzymuje minimalne wynagrodzenie. Kolejna podwyżka w 2022 r.
Wakacje 2021: blisko 30 proc. pracowników nieobecna w domu podczas „L4”
Po co właściwie ta właściwość?
Proponowane zmiany w ustawie o czasie pracy kierowców zwiększą koszty o 35 proc.
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
GXO wdraża kolejne narzędzia w procesach automatyzacyjnych centra logistyczne
Badanie dna Bałtyku w ramach inwestycji Harmony Link zakończone
Grupa Raben przejmuje Luible Logistik w Niemczech
InPost wygenerował za pierwsze półrocze 1,65 mld zł przychodów i wzrost o 54%
Amazon podsumowuje rozwój działalności w Polsce – 23 tys. miejsc pracy i 12 mld ...
Grupa INELO finalizuje akwizycje CVS Mobile
Accolade zainwestuje 50 mln euro w parki logistyczne w Koszalinie i Elblągu
DHL Express wprowadza pierwszy elektryczny rower towarowy
ID Logistics podsumowuje I półrocze - dynamiczny rozwój i wzrost przychodów o 15 ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC