Konto pracodawcy


Polskie firmy doceniają media społecznościowe

Coraz więcej firm chce dotrzeć do klientów oraz pracowników poprzez media społecznościowe, wykorzystując ich możliwości w internecie, dzięki czemu tworzą kanał dotarcia do milionów potencjalnych odbiorców - wynika z badania Deloitte pt. "Polskie firmy na Facebooku" omawiającego komunikację marketingową polskich firm. Jak wynika z raportu Deloitte dla Facebook Inc., w 2011 roku, dzięki działalności Facebooka i firm z nim powiązanych, 27 państw należących do UE oraz Szwajcaria zarobiły 15,3 miliardów euro.

 

Portal stał się fenomenem ekonomicznym, który wywiera wpływ na inne podmioty. Wyniki badania Deloitte pokazują, że Facebook oddziałuje na gospodarki krajów zarówno w wąskim zakresie, poprzez codzienną aktywność samej firmy, jak i w szerokim spektrum poprzez działalność podmiotów trzecich, które korzystają z jego łańcucha powiązań. W Polsce, biorąc pod uwagę proporcje PKB oraz poziom popularności Facebooka, można szacować tę kwotę na około 150-200 milionów euro rocznie. W sieci jest już 55,4proc., czyli 16,7 mln Polaków, blisko połowa z nich (44,4proc.) deklaruje, że codziennie korzysta z portali społecznościowych, takich jak Facebook, Myspace czy Nasza Klasa, a niemal co trzeci ankietowany przyznaje, że codziennie spędza czas na portalach wideo typu YouTube.
Jeśli dołączymy do tego setki tysięcy użytkowników forów internetowych, blogów i serwisów multimedialnych, okaże się że Internet to dla firm kanał dotarcia do milionów potencjalnych odbiorców (głównie konsumentów i pracowników). Dlatego też, coraz więcej firm chce do nich dotrzeć wykorzystując możliwości, jakie dają media społecznościowe. Przede wszystkim pozwalają na prowadzenie otwartej dyskusji na temat konkretnych produktów czy też usług, a duża liczba wyrażonych w sieci opinii konsumentów to impuls do innowacyjności - firmy mogą proponować nowe produkty i usługi, a także wdrażać innowacyjne rozwiązania biznesowe.

 

W Polsce działa 1,67 mln firm, a na Facebooku jest ponad 5proc. z nich, czyli około 70 tys. polskich firm i marek. Czy wszystkie te firmy potrafią w pełni wykorzystać możliwości, ocenić opłacalność inwestycji i odpowiednio zarządzać swoją strategią w mediach społecznościowych? Wyniki badania Deloitte, pozwalają stwierdzić, że chociaż media społecznościowe są traktowane przez większość firm jako coraz bardziej kluczowy filar komunikacji pomiędzy nimi a konsumentami/ klientami, przedsiębiorcy mają na tym polu wciąż wiele do zrobienia. Z badań Deloitte wynika, że najpopularniejsze w Polsce media społecznościowe to: Facebook, YouTube i Linkedln. Bezapelacyjnym liderem zestawienia jest Facebook, z którego korzysta 86proc. respondentów. Serwis ma już w Polsce blisko 8 milionów użytkowników, co daje nam 24 miejsce na świecie pod względem liczby użytkowników. Drugi w zestawieniu jest YouTube, którego używa w naszym badaniu 38proc. respondentów badania Deloitte, trzeci, najbardziej biznesowy z natury LinkedIn, którego używa 30proc. badanych. Najwięcej, bo 21proc. firm planuje w przyszłości swoją obecność na największym konkurencie Facebooka, czyli Google+, a także myśli o stworzeniu firmowego bloga (20proc.). Najmniejszym zainteresowaniem cieszą się wśród uczestników naszego badania Flickr, Nk.pl i Yammer. Dobór właściwego medium jest ważnym zadaniem - w niektórych przypadkach, bardziej niż Facebook, naszej firmie może przysłużyć się korporacyjny blog lub multimedialny YouTube. Jeżeli na przykład mamy w firmie znanego eksperta, którego opinie chcemy szerzyć, to warto zastanowić się nad stworzeniem profilu na Twitterze.

 

Najpopularniejsze słowa używane we wpisach umieszczanych na profilach polskich firm na Facebooku to „konkurs, nagroda i zapraszam” - wynika z tego, że to konkursy z nagrodami są wciąż najpopularniejszym sposobem na przyciągnięcie użytkowników do profilu firmowego. Dominacja konkursów wskazuje na to, że firmy traktują media społecznościowe raczej jako narzędzie doraźnej komunikacji lub kanał dla kampanii promocyjnych aniżeli narzędzie budowy trwałych relacji. Stworzenie długoterminowej więzi z odbiorcą poprzez media społecznościowe wymaga konsekwentnego dostarczania mu wartości dodanej w postaci interesujących go informacji. Mało tego, przekaz powinien być pozbawiony sloganów i trików sprzedażowych, ponieważ konsumenci w sieci są bardzo wrażliwi na komunikaty reklamowe i coraz częściej korzystają z filtrów blokujących reklamy. Komunikacja na portalach społecznościowych musi być więc tak zaprojektowana, by kreować pożądany wizerunek firmy lub też prowadzić do zaplanowanych efektów sprzedażowych w sposób pośredni. To jedno z najważniejszych, ale też najtrudniejszych wyzwań. Od atrakcyjności zamieszczonych w sieci wpisów zależy bowiem poziom zainteresowania marką, to, czy konsumenci będą się z nią utożsamiać i wreszcie sposób, w jaki firma jest postrzegana (sentyment).

 

Badanie zostało przeprowadzone w okresie od grudnia 2011 do lutego 2012 w formie elektronicznej ankiety wśród grona profesjonalistów marketingu. W badaniu udział wzięło 71 organizacji. Partnerami badania są Press, Brief i Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR. Raport można pobrać ze strony: Deloitte
(źr. Deloitte)

 

Zobacz także:
kobiety w logistyce
Bądźmy Sobą – o różnorodności i wartościach na 8. FORUM KOBIET W LOGISTYCE
Poznajcie laureatki tytułu „Kobieta w Logistyce 2018”
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Wyjęcie karty z tachografu – kiedy kierowca może to zrobić?
Europejski Urząd ds. Pracy - będzie kontrolować polskich kierowców w Europie
Bezpieczna podróż naszych dzieci w wakacje – jak o to zadbać?
Dobre auto z drugiej ręki – jak je rozpoznać w gąszczu ofert?
Jak skutecznie zarządzać „ogonem zakupowym”? - case study
Jakie są prawa i obowiązki pracowników przy kontrolach zwolnień lekarskich
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Tureckie sklepy powalczą o polskich klientów - debiutują zagraniczne platformy handlowe
Alimenciarze zza kółka nie uciekną od płatności
Co raz mniej upadłości firm – w maju 2019 spadek o 4,5 proc.
Przejścia graniczne pod kontrolą - NIK zbiera opinie internautów
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
FM Logistic ogłasza wyniki za rok 2018/19
Dachser otworzył kolejny oddział w Azji Południowej
Accolade zapowiada budowę kolejnych powierzchni magazynowych w Polsce
M7 przejęło Eurologis Centrum Logistyczne
Poczta Polska testuje RFID w identyfikacji przesyłek
Agility partnerem logistycznym wyścigów Porsche Carrera Cup Asia
FM Logistic rozbuduje dla Polpharmy swoje największe centrum dystrybucji farmaceutyk ...
Wyróżnienie dla ID Logistics w 24. Rankingu Firm TSL
JYSK zwiększa powierzchnię magazynową do 80 tys.mkw
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC