Dodaj ogłoszenie o pracy


Index Agility 2022 - czy globalna gospodarka przetrwa zawirowania w łańcuchu dostaw?

Kadra kierownicza jest optymistycznie nastawiona do 2022 roku pomimo zakłóceń spowodowanych pandemią i rekordowych stawek frachtowych – tak wynika z Agility Emerging Markets Logistics Index 2022. To doroczny przegląd nastrojów w branży logistycznej i ranking 50 wiodących rynków wschodzących na świecie. Indeks klasyfikuje kraje pod względem ogólnej konkurencyjności w oparciu o ich mocne strony logistyczne, klimat biznesowy oraz, po raz pierwszy, gotowość cyfrową - czynniki, które czynią je atrakcyjnymi dla dostawców usług logistycznych, spedytorów, przewoźników lotniczych i morskich, dystrybutorów i inwestorów.

Większość kadry zarządzającej w branży logistycznej widzi umiarkowany lub silny wzrost gospodarczy i niewielkie szanse na recesję w 2022 roku, nawet bez natychmiastowego uwolnienia się od zatorów w łańcuchach dostaw i wygórowanych stawek frachtu morskiego i lotniczego spowodowanych pandemią COVID-19.
Mniej więcej dwie trzecie z 756 specjalistów z branży, którzy wzięli udział w tegorocznym badaniu Agility Emerging Markets Logistics Index, uważa, że do końca roku stawki frachtowe za przewóz ładunków spadną. 80 proc. uważa, że do końca roku zmniejszą się zatory w portach, niedobory przepustowości w transporcie lotniczym i problemy z transportem drogowym.
- Optymizm branży odzwierciedla fakt, że gospodarki wschodzące stają się coraz bardziej odporne i znajdują sposoby na przetrwanie zakłóceń w łańcuchu dostaw - powiedział Tarek Sultan, prezes Agility. - Jeśli rynki wschodzące mogą uzyskać lepszy dostęp do szczepionek i dać impuls małym firmom, mogą pomóc w napędzaniu szerokiego, dynamicznego globalnego ożywienia.

Według klasyfikacji Agility Emerging Markets Logistics Index 2022 Chiny i Indie, dwa największe kraje świata, utrzymały swoje miejsca na 1 i 2 miejscu w ogólnym rankingu. ZEA, Malezja, Indonezja, Arabia Saudyjska, Katar, Tajlandia, Meksyk i Turcja dopełniają pierwszą dziesiątkę. Wietnam, nr 8 w 2021 roku, spadł na 11 miejsce, zamieniając się miejscami z Tajlandią. Republika Południowej Afryki zajęła 24. miejsce, najwyższe wśród krajów Afryki Subsaharyjskiej.
Gospodarki Zatoki Arabskiej ponownie mogą pochwalić się najbardziej przyjaznymi warunkami dla biznesu, zajmując pięć z sześciu czołowych miejsc. Pierwsza dziesiątka pod względem podstaw prowadzenia działalności gospodarczej: ZEA, Malezja, Arabia Saudyjska, Katar, Bahrajn, Oman, Chile, Chiny, Maroko, Jordania. Inny kraj Zatoki Perskiej, Kuwejt, zajął miejsce 12.

Potężni eksporterzy - Chiny, Indie i Meksyk - znaleźli się na czele rankingu w dziedzinie logistyki międzynarodowej. Chiny, Indie i Indonezja uplasowały się najwyżej w rankingu logistyki krajowej.

Po raz pierwszy w Indeksie oceniono kraje pod względem gotowości cyfrowej: umiejętności cyfrowych, szkoleń, dostępu do Internetu, rozwoju handlu elektronicznego, klimatu inwestycyjnego oraz zdolności do wspierania nowo powstających firm, jak również czynników zrównoważonego rozwoju, takich jak udział energii odnawialnej, niższa intensywność emisji oraz inicjatywy ekologiczne.

Czołówka pod względem gotowości cyfrowej to: ZEA, Malezja, Chiny, Arabia Saudyjska, Indie, Tajlandia, Katar, Indonezja, Chile i Filipiny. Najbardziej gotowym cyfrowo krajem w Afryce Subsaharyjskie jest Kenia na pozycji nr 17.
- Związek pomiędzy możliwościami cyfrowymi danego kraju a perspektywami wzrostu jest niezaprzeczalny - powiedział Sultan. - Konkurencyjność krajów rozwijających się będzie zależeć od ich zdolności do rozwoju cyfrowo wykwalifikowanych przedsiębiorstw i puli talentów, a także od znalezienia determinacji do obniżenia emisji w sposób, który będzie stymulował wzrost, a nie go ograniczał. Znaczenie gotowości cyfrowej było widoczne w badaniu. Dyrektorzy logistyki uznali przyjęcie technologii za główny czynnik wzrostu gospodarczego i biznesowego na rynkach wschodzących. Główne obszary, na których koncentrują się ich firmy to: technologia i zrównoważony rozwój.
Indeks został opracowany przez Transport Intelligence (Ti).

Publikację Agility Emerging Markets Logistics Index 2022 można pobrać TUTAJ.

(źr. Agility)

 

 

 

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.