Według analizy Total Logistics 2021, globalny wzrost rynku logistycznego do 2021 r. ma wynieść 4,7 proc. rocznie. Prawie 7 na 10 badanych przedstawicieli firm logistycznych w Polsce uważa, że obecna sytuacja na rynku jest trudniejsza niż rok temu, ale jednocześnie 9 na 10 jest zdania, że ich obroty w ciągu najbliższych 12 miesięcy nie zmniejszą się. Co więcej, połowa z nich spodziewa się, że ich przedsiębiorstwa osiągną w tym czasie zyski (wg raportów CBRE). Odbicie się od COVID-19 będzie jednak w dużej mierze zależało od rozwoju rynku e-commerce, wykorzystania technologii w codziennej działalności oraz utrzymania płynności finansowej w firmach. A każdy z tych obszarów jest równie wymagający.
Pomimo wyzwań, jakie niósł ze sobą rok 2020, polska branża logistyczna nie tylko zdołała im sprostać, ale także z optymizmem patrzy w przyszłość - połowa jej przedstawicieli spodziewa się zysków w ciągu najbliższych 12 miesięcy (wg CBRE). Wynika to w dużej mierze z rozwoju handlu internetowego, który sprawił, że globalny rynek logistyki e-commerce wzrośnie o prawie 30 proc. w 2020 roku (wg Global e-commerce Logistics 2021), wpływając w ten sposób bezpośrednio i pośrednio na firmy działające w powiązanych sektorach, tj. transportu, magazynów i dostaw.
- Perspektywy dla rynku logistycznego na kolejne lata są optymistyczne, jednak sektor będzie musiał zmierzyć się z pewnymi wyzwaniami, aby utrzymać tempo wzrostu. Rozwój rynku e-commerce daje duże możliwości, ale generuje też nowe potrzeby klientów i przedsiębiorstw. To sposób zaadresowania tych potrzeb zdeterminuje, czy firmom w branży uda się załapać na fale wzrostową rynku. Będą musiały nie tylko przygotować odpowiednie strategie, ale także być otwarte na innowacje technologiczne i radzić sobie z utrzymaniem płynności finansowej - mówi Jan Enno Einfeld, dyrektor zarządzający Finiata Group, lendtech, który zapewnia elastyczną linię kredytową dla przedsiębiorstw, w tym z branży logistycznej.
Wzrost e-commerce a logistyka
Do 2026 roku wartość polskiego rynku e-commerce ma wynieść 162 mld zł przy średnim rocznym wzroście na poziomie 12 proc. Oznacza to, że będzie potrzebować odpowiednich zasobów, aby sprostać rosnącym potrzebom - a podstawowym fundamentem firm logistycznych będzie musiała być gotowość do tego. Co piąty respondent przyznał, że jednym z głównych wyzwań dla niego w nadchodzącym roku będzie zwiększenie szybkości dostarczania produktów (np. dostawy tego samego dnia) oraz rekrutacja pracowników (do magazynowania lub dystrybucji). Rozwiązania powstają szybko - jak pokazują prognozy, ok. 2-2,5 mln mkw. powierzchni ma być budowane rocznie - to ok. 10 proc. obecnej powierzchni magazynowej w Polsce. Ważne będzie również usprawnienie procesów związanych z logistyką ostatniej mili, a także budżet na rekrutację pracowników, bez których nie da się przeprowadzić żadnych procesów. Wszystko po to, by zadbać o jak najwyższą jakość doświadczeń klientów - w końcu nawet 42 proc. polskich konsumentów deklaruje, ze jest skłonnych porzucić markę już po jednym złym doświadczeniu.
Więcej technologii
Optymalizacja codziennych procesów będzie kolejnym poważnym wyzwaniem, a w szczególności badane firmy wymieniają: zarządzanie stale zmieniającym się poziomem wymagań klientów, cykle pracy i personel, możliwości transportowe, a także radzenie sobie z nieoczekiwanymi zakłóceniami w łańcuchu dostaw. Rozwiązaniem tych problemów może być zwiększone wykorzystanie technologii, ponieważ 77 proc. badanych uważa, że bardzo ważne jest wprowadzanie innowacji w celu wspierania ich działalności (wg CBRE). Machine learning, sztuczna inteligencja, internet rzeczy (IoT) i 5G - to zaledwie kilka z technologii, które w najbliższych latach będą napędzać rozwiązania dla logistyki, ponieważ zapewnią zwiększoną widoczność w czasie rzeczywistym codziennych procesów i przejrzystość łańcucha dostaw. Co więcej, według ponad połowy respondentów, w ciągu 5 lat około 10-19 proc. zasobów ludzkich ma zostać zastąpionych przez technologię i automatyzację. Firmy, które nie zdążą do tego czasu nadrobić zaległości, mogą znaleźć się w trudnej sytuacji.
Spowalniająca gospodarka, klienci domagający się lepszych cen i pracownicy żądający lepszych wynagrodzeń oraz brak wykwalifikowanej kadry - to główne problemy, z którymi przyjdzie się zmierzyć operatorom logistycznym w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Wszystko to może przyczynić się do trudności w utrzymaniu płynności finansowej, szczególnie w Polsce, gdzie opóźnienia w płatnościach faktur są problemem dla ponad 70 proc. firm w kraju (wg KRD).
Biorąc pod uwagę, że w tym samym czasie 60 proc. firm logistycznych zamierza dokonać nowych inwestycji w tym roku (wg CBRE), będą one potrzebowały pomocy w utrzymaniu płynności finansowej, aby zachować równowagę pomiędzy potrzebami rynku, klientów, pracowników, a jednocześnie
(źr. Finiata)