Konto pracodawcy


Raport o polskiej logistyce – jak zmieniła się nasza branża?

Brak odpowiedniego wsparcia ze strony systemów IT, niedobór wykwalifikowanej kadry oraz zbyt wysokie koszty logistyki, to główne hamulce rozwoju branży logistycznej w Polsce. Przyszłością branży są automatyzacja i robotyzacja w magazynach, rozwiązania z obszaru big data analytics i autonomiczne wózki AGV. Aby zapewnić sobie utrzymanie konkurencyjności przedsiębiorstwa chcą inwestować w pozyskiwanie nowych pracowników, wdrażanie nowoczesnych technologii oraz budowę nowych magazynów - to wnioski raportu „Logistyka w Polsce”, przygotowanego przez ManpowerGroup we współpracy z Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania.

Z opublikowanego właśnie raportu „Logistyka w Polsce” wynika, że polskie przedsiębiorstwa pozytywnie oceniają sektor logistyki – 80 proc. ocenia go dobrze lub bardzo dobrze. Opinie firm dotyczące wpływu Brexitu na atrakcyjność branży również są optymistyczne – 44 proc. szacuje, że jego wpływ będzie korzystny w perspektywie długofalowej. Co więcej, większość badanych organizacji (84 proc.) planuje wzrosty obrotów w bieżącym roku – najczęściej w granicach 10-30 proc.
- Polscy menedżerowie dość wysoko oceniają sektor logistyki w Polsce. Jednocześnie tylko 14 proc. organizuje procesy logistyczne samodzielnie, a 86 proc. współpracuje z firmami logistycznymi. Oznacza to, że polski rynek logistyki osiągnął już dojrzałość, a usługi logistyczne są dość powszechnie stosowane i cieszą się uznaniem – mówi dr hab. Arkadiusz Kawa, dyrektor Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania.

Braki w IT kluczowym wyzwaniem logistyki
Nie brakuje też wyzwań. Firmy wskazują na najczęściej na brak odpowiedniego wsparcia ze strony systemów IT, o czym mówi 38 proc. badanych, a także na niedobór wykwalifikowanej kadry, o czym wspomina 34 proc. respondentów. Na zbyt wysokie koszty logistyki narzeka 31 proc. reprezentantów sektora, niewłaściwy zapas wskazuje jako problem 28 proc. specjalistów logistyki, zaś 25 proc. zwraca uwagę na trudną współpracę z przewoźnikami.

Przyszłość w automatyzacji
Największych szans na rozwój obszaru logistyki firmy upatrują w automatyzacji i robotyzacji magazynów, na co wskazują trzy na cztery zapytane organizacje (75 proc.). Jedna trzecia dostrzega korzyści z wykorzystania rozwiązań z zakresu big data analytics (35 proc.) oraz autonomicznych wózków AGV (34 proc.). Do rozwoju logistyki w najbliższych latach według respondentów badania przyczynią się również autonomiczne pojazdy w dystrybucji (28 proc.) oraz rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji (28 proc.).
Właśnie w te rozwiązania, które są oceniane jako najbardziej perspektywiczne dla rozwoju branży, firmy chcą inwestować w nadchodzących latach. Wprowadzenie robotyzacji i automatyzacji w magazynie planuje 63 proc. badanych. Z kolei 24 proc. chce wdrażać autonomiczne wózki AGV i tyle samo firm rozwiązania big data analytics. W co jeszcze mają zamiar inwestować organizacje w najbliższym czasie? W planach ponad połowy firm jest inwestycja w pozyskiwanie nowych pracowników (54 proc.), wdrażanie nowoczesnych technologii (42 proc.) i budowa nowych magazynów (35 proc.). 27 proc. planuje zakup systemów IT, a 26 proc. nowej floty.

- Polskie przedsiębiorstwa prowadzą na bieżąco monitoring efektywności działań logistycznych poprzez raportowanie wskaźników logistycznych, dzięki temu mogą poprawiać swoje procesy i lepiej obsługiwać klientów. Menedżerowie i właściciele firm zamierzają cały czas to polepszać, między innymi dzięki inwestycjom w rozwiązania technologiczne, takie jak automatyzacja i robotyzacja w magazynach, autonomiczne wózki AGV i Big Data. Ważnym sygnałem jest to, że 54 proc. firm chce w tym roku inwestować w nowych pracowników. Mniej niż połowa badanych prowadzi sprzedaż przez internet, co oznacza, że jest w tym obszarze jeszcze duży potencjał rozwojowy, ale też sporo wyzwań, bo logistyka e-commerce jest bardziej skomplikowana niż handlu tradycyjnego – wymaga nie tylko innej infrastruktury, ale także pracowników z odpowiednimi kwalifikacjami – podsumowuje Arkadiusz Kawa.

Firmy, zapytane o plany automatyzacji procesów, najczęściej wskazywały na automatyzację procesów magazynowych (56 proc.), transportowych (17 proc.) i produkcyjnych (16 proc.). Konsekwencją tego działania będzie wdrożenie w automatyzowanych działach programów rozwojowych dla pracowników (35 proc.) oraz pozyskiwanie kadr z kompetencjami niezbędnymi dla funkcjonowania działu (34 proc.). W 18 proc. firm automatyzacja doprowadzi do zmniejszenia liczby etatów w zespole poddanym automatyzacji.

- Jak potwierdzili respondenci badania, kluczowym hamulcem dla rozwoju branży staje się brak wykwalifikowanej kadry. Zwraca na to uwagę ponad jedna trzecia ankietowanych. Jednocześnie rośnie zainteresowanie innowacyjnymi technologiami z zakresu automatyzacji i robotyzacji w magazynach. Nadal jednak więcej niż połowa badanych jako najważniejszy obszar inwestycji w tym roku wskazuje pozyskanie nowych pracowników, mniejszą wagę przywiązując do wdrażania nowoczesnych technologii. Człowiek pozostaje więc kluczowym zasobem organizacji – podsumowuje Tomasz Walenczak, dyrektor Manpower.

(źr. Manpower Group)

kobiety w logistyce
Poznajcie laureatki tytułu „Kobieta w Logistyce 2021”
Marta Ludwiczak dyrektorem finansowym GLS Poland
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Polski Ład może zmobilizować do przejścia na samozatrudnienie?
Przewozy SENT w dobie e-TOLL – nawet 10 tys. zł kary za niedopełnienie formalnoś ...
reklama
Jaki szablon CV wybrać do podania o pracę w logistyce?
L4 tuż przed odejściem z pracy - jakie konsekwencje może tworzyć?
Jak są konsekwencje odwołania pracownika z urlopu?
90 proc. kierowców pracuje w nadgodzinach - dlaczego firmy nie wypłacają nadgodzin ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Biznes sięga chmur
Po uregulowaniu pracy zdalnej mogą ruszyć masowe kontrole PIP
Ponad 2 mln Polaków otrzymuje minimalne wynagrodzenie. Kolejna podwyżka w 2022 r.
Wakacje 2021: blisko 30 proc. pracowników nieobecna w domu podczas „L4”
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
FM Logistic przedstawia nową strategię „Powering 2030”
CEVA transportuje platformę wiertniczą z Polski do Tanzanii
GLS odświeża identyfikację wizualną marki
DB Schenker uruchomił nową jednostkę - Schenker Ventures
DKV CARD akceptowana jako metoda płatności za e-TOLL
FedEx Express uruchamia połączenie między Europą a Japonią
CEVA Logistics rozwija transporty dla e-commerce na trasie Chiny - Europa
DHL Global Forwarding spedytorem Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych w dostawach ...
Omega Pilzno powiększa swoją ecoflotę
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC