Dodaj ogłoszenie o pracy


Przewozy kolejowe w 2020 roku – spadek, ale nie tak drastyczny!

W ubiegłym roku kolej przewiozła 223,2 mln ton towarów. Niestety w związku z pandemią koronawirusa i ogólnoświatowym kryzysem tym wywołanym, wyniki przewozowe były niższe o 13,2 mln ton ładunków w stosunku do 2019 r. – wyliczył Urząd Transportu Kolejowego.

Według UTK rok 2020 w przewozach towarowych był pod względem wyników słabszy niż 2019 r., ale spadki nie były aż tak drastyczne. Masa przewiezionych towarów to nieco ponad 223 mln ton. Przełożyło się to na spadek przewiezionej masy o 13,2 mln ton (5,6 proc.) w stosunku do roku wcześniejszego. Praca przewozowa wyniosła 52,2 mld tonokilometrów (6,6 proc. mniej niż w 2019 r.), a praca eksploatacyjna 77,5 mln pociągokilometrów (5,9 proc. mniej niż w 2019 r.). Średnia odległość przewozu 1 tony towaru liczyła prawie 234 km, mniej o 2,6 km (o 1,1 proc.) niż w minionym roku.

W grudniu 2020 r przewieziono koleją 19,8 mln ton, więcej o 2,3 mln ton (13,2 proc.) niż przed rokiem. Praca przewozowa i praca eksploatacyjna również osiągnęły lepsze wyniki kolejno o 515 mln tonokilometrów (12,7 proc.) i 0,7 mln pociągokilometrów (11,6 proc.). Średnia odległość przejazdu była 0,1 km mniejsza niż w grudniu 2019 r. i wyniosła 232 km.

- Ubiegłoroczny kryzys w gospodarce światowej nie ominął również transportu towarów. Jednak cały czas kolej była jednym z pewniejszych środków transportu towarów. Pociągi gwarantowały swobodny przepływ towarów w komunikacji krajowej, ale co bardziej istotne międzynarodowej – podkreśla dr inż. Ignacy Góra, prezes UTK. - Od połowy roku widoczne były już sukcesywne wzrosty. Szczególnie warto zwrócić uwagę na to, że w listopadzie i grudniu przewieziono więcej ładunków niż w tych samych miesiącach w 2019 r. Świadczy to o potencjale, który pomimo kryzysu nadal cechuje transport kolejowy– dodaje.

Szczegóły dotyczące podstawowych parametrów eksploatacyjnych w zakresie transportu pasażerskiego i towarowego za rok 2020, udziałach w rynku poszczególnych przewoźników oraz porównanie wyników do lat poprzednich dostępne są w opracowaniu UTK „Podsumowanie 2020. Przewozy pasażerskie i towarowe” na stronie: https://utk.gov.pl/pl/dokumenty-i-formularze/opracowania-urzedu-tran/16653,Podsumowanie-2020-przewozy-pasazerskie-i-towarowe.html 

(źr. UTK)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.