Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) opublikowało wyniki przewozów lotniczych cargo za luty 2020 r., z których wynika, że popyt, mierzony w tonokilometrach spadł o 1,4 proc. w porównaniu z tym samym okresem w 2019 roku. Po skorygowaniu popytu sezonowego (wynikające m.in. z chińskiego nowego roku) spadek w lutym wyniósł 9,1 proc. miesiąc do miesiąca. Zdolność przewozowa, mierzona w dostępnych tonokilometrach ładunku, spadła w lutym 2020 r. o 4,4 proc. w stosunku do roku poprzedniego.
W lutym już był tez mocno widoczny negatywny wpływ pandemii COVID-19 na popyt na ładunki lotnicze. W miesiącu tym odnotowano kilka znaczących zmian:
- Produkcja przemysłowa w Chinach, jednym z największych rynków ładunków lotniczych na świecie, gwałtownie spadła ze względu na powszechne zamykanie fabryk i ograniczenia w podróżowaniu.
- Znaczne zdolności przewozowe zostały utracone w wyniku ograniczenia przez linie lotnicze operacji pasażerskich w odpowiedzi na rządowe ograniczenia w podróżach z powodu COVID-19, co miało poważny wpływ na globalne łańcuchy dostaw.
Wyniki w regionach
W lutym 2020 r. linie lotnicze w Europie odnotowały znaczny spadek wzrostu całkowitego wolumenu przewozów lotniczych w stosunku do roku poprzedniego, natomiast przewoźnicy z Ameryki Północnej i Azji Pacyficznej doświadczyli bardziej umiarkowanego spadku. Bliski Wschód, Ameryka Łacińska i Afryka były jedynymi regionami, które odnotowały rekordowy wzrost popytu na lotnicze przewozy towarowe w porównaniu z lutym 2019 r.
Linie lotnicze z regionu Azji i Pacyfiku odnotowały w lutym 2020 r. zmniejszony o 2,2 proc. popyt na ładunki w porównaniu z poprzednim rokiem. Po wyrównaniu sezonowym zapotrzebowanie na przewozy towarowe spadło o 15,5 proc. w porównaniu ze styczniem 2020 r., do poziomu odnotowanego ostatnio na początku 2014 r. Spadek popytu w dużej mierze wynikał z wpływu COVID-19. Zdolności produkcyjne spadły o 17,7 proc. - największy spadek od początku 2013 roku.
Linie lotnicze w Ameryce Północnej odnotowały spadek popytu o 1,8 proc. w lutym 2020 r. w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. Zdolności przewozowe wzrosły o 4,1 proc. Ruch towarowy na szlakach handlowych Azja-Północna Ameryka zmniejszył się o 2,4 proc. rok do roku w wyniku zamknięcia fabryk w Azji z powodu COVID-19.
Europejskie linie lotnicze odnotowały w lutym 2020 r. spadek popytu na ładunki o 4,1 proc. w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. Europejscy przewoźnicy byli jednymi z pierwszych, którzy odwołali loty do / z Azji, przyczyniając się do spadku popytu w lutym. Rynek wewnątrzeuropejski spadł o 7,8 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Sugeruje to, że region został dotknięty zakłóceniami w globalnym łańcuchu dostaw i wczesnymi środkami ograniczającymi rozprzestrzenianie się COVID-19 - zwłaszcza w północnych Włoszech, które są ważnym regionem produkcyjnym. Moce produkcyjne zmniejszyły się o 3,8 proc. rok do roku.
Zapotrzebowanie linii lotniczych z Bliskiego Wschodu na transport towarowy wzrosło o 4,3 proc. w lutym 2020 r. w porównaniu z tym samym okresem w ubr. Zdolność przewozowa wzrosła o 6 proc. Biorąc jednak pod uwagę pozycję Bliskiego Wschodu łączącego handel między Chinami a resztą świata, przewoźnicy z tego regionu są w znacznym stopniu narażeni na wpływ COVID-19 w nadchodzącym okresie.
Linie lotnicze z Ameryki Łacińskiej odnotowały wzrost popytu na przewozy towarowe w lutym 2020 r. o 1,8 proc. Zdolność przewozowa spadła o 2,6 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Wybuch COVID 19 w lutym względnie nie miał wpływu na region. Zakłócenia w globalnych łańcuchach dostaw oraz niestabilna sytuacja gospodarcza w niektórych krajach regionu nadal stwarzają jednak zagrożenie dla ładunków lotniczych.
W lutym 2020 r. przewoźnicy afrykańscy odnotowali 12. miesiąc z rzędu najszybszy wzrost w regionie - popyt wzrósł o 6,2 proc. w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. Zdolność przewozowa wzrosła o 3 proc. rok do roku. Szlaki handlowe Afryka-Azja i Afryka-Środkowy Wschód nadal przynoszą regionowi silny wzrost.
(red./źr. IATA)