Konto pracodawcy


Wzrost branży KEP trzykrotnie większy od polskiego PKB

W 2019 roku rynek KEP wartościowo zwiększył się o 7,9 proc., osiągając 330,3 mld euro i liczbowo o 9,1 proc. do 60,7 mld paczek. Natomiast w 2020 roku wartościowo rynek osiągnie 356 mld euro, a liczbowo 63,6 mld przesyłek. Udział e-handlu w całkowitym polskim handlu wynosi ok. 6 proc.

GS1 Polska zarządzająca systemem standardów identyfikacyjnych, w tym Seryjnym Numerem Jednostki Logistycznej (SSCC) rekomendowanym do jednoznacznej identyfikacji przesyłek paczkowych oraz poprawiającym sprawność w obsłudze zwrotów i reklamacji przy zakupie towarów e-commerce, przygotowała raport na temat rynku KEP. Opisuje w nim kluczowe trendy, głównych rynkowych graczy i problemy, z którymi zmaga się ta branża.

Według raportu GS1 Polska, w 2018 roku światowy rynek przesyłek KEP ( kurierskich, ekspresowych i paczkowych) osiągnął wartość 306,2 mld euro, stając się jednym z najszybciej rozwijających się segmentów sektora logistycznego. W Polsce rozbudowuje się on z równie duża prędkością. Jak podaje raport Analiza rynku KEP w Polsce, przygotowany przez GS1 Polska, tempo wzrostu jest obecnie prawie 3 razy większe niż wzrost naszego narodowego PKB, co oznacza, że potencjał rynku nie będzie jeszcze przez długi czas wyczerpany.

Przesyłki z zeszłego stulecia
Na całym świecie rynek KEP to ponad 200 milionów paczek dziennie, które obsługuje około 4 milionów pracowników. Sieć ta złożona jest z ponad  2,5 miliona samochodów kurierskich, tysiąca samolotów, kilkuset tysięcy samochodów ciężarowych, które łączą setki centralnych sortowni i tysiące oddziałów na poziomie globalnym - a liczby te wciąż rosną. Choć globalna historia KEP sięga początków XX wieku, to w Polsce jest to dosyć “młoda” usługa - pierwsze dostawy ekspresowe pojawiły się nad Wisłą w latach 80/90 i dotyczyły głównie banków oraz bardzo wartościowych przesyłek. Dopiero później usługi te zaczęły się upowszechniać, a nowo powstałe polskie firmy były wówczas stopniowo przejmowane przez międzynarodowych integratorów, co skutkowało konsolidacją rynku.

Branża KEP w Polsce
Polska nadal jest w tyle, jeżeli chodzi o wielkość rynku w stosunku do innych krajów, stanowiąc jedynie 2,5 proc. europejskiego rynku pod względem wartości i 4,8 proc. pod względem liczebności. Jak wynika z analizy Poczty Polskiej, w samym 2018 roku operatorzy KEP obsłużyli ponad 476 mln paczek. Średnioroczny wzrost waha się na poziomie 15 proc., co oznacza ogromne tempo. Obecnie, według rejestru operatorów pocztowych Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE), w Polsce działa 284 podmiotów – tyle zezwoleń zostało wydanych na prowadzenie tego rodzaju działalności (stan na grudzień 2019). Rynek KEP w naszym kraju zdominowany jest przez siedem podmiotów, na których czele stoi firma DPD (Poczta Francuska), dysponująca siecią ponad 2200 punktów nadania i odbioru osobistego. Inna europejska firma to GLS (Poczta Brytyjska). Ponadto znajdziemy w tym gronie również trzech globalnych integratorów: DHL, UPS i FedEx (TNT). Polskim podmiotem z kapitałem zagranicznym jest z kolei InPost (Advent International). Poczta Polska zamyka tę grupę, z ok. 12,5 tys. punktami odbioru.

Branża z przyszłością
- KEP ulega ciągłym transformacjom proponując coraz więcej udogodnień dla swoich klientów – komentuje Agata Horzela, Menedżer ds. standardów GS1 w TSL.
Według prognozy Poczty Polskiej, w 2023 roku operatorzy KEP obsłużą prawie 850 mln paczek, co stanowi podwojenie liczby przesyłek nadanych w 2017 roku i wzrost o 78% w stosunku do 2018 roku. Poczta Polska zakłada również, że średni wskaźnik rocznego wzrostu w latach 2019-2023 wyniesie 11%. Jest to nadal dużo więcej niż średnia na świecie i w Europie. W 2023 roku prognozowana wartość rynku osiągnie poziom blisko 12 mld PLN.

Raport można pobrać na stronie: http://bit.ly/2I6NqLY

(źr. GS1 Polska)

kobiety w logistyce
Karen Reddington nową prezes FedEx Express w Europie oraz CEO TNT
50 proc. kobiet w składzie nowego zarząd DB Cargo
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Wjazd do Wielkiej Brytanii już możliwy, ale…
Mandaty i taryfikatory w transporcie – jak jeździć w zgodzie z prawem?
Projekt rozporządzenia KE dla transportu drogowego w czasach pandemii
Zwolnienia grupowe w dobie pandemii - kiedy pracownikom należą się odprawy?
Wyroby medyczne czyli zamieszanie z procentami
Tarcza antykryzsowa - pułapki kryterium przychodowego. Będzie strata, ale ZUS płac ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Covid-19 wystawił na próbę światową logistykę – czy to rozwinie nearshoring?
Co dalej z kierowcami i jak cyfryzacja wpłynie na ich rynek pracy?
Jak zarządzać łańcuchem dostaw po pandemii COVID-19?
Wyzwania w logistyce dla branży chemicznej
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Linie Emirates zwiększają ładowność, usuwając fotele z kabiny klasy ekonomiczne ...
DKV chce zwiększyć dostęp do strzeżonych parkingów dla aut ciężarowych
Kuehne+Nagel w Polsce podpisało wieloletni kontrakt z firmą Huel
CEVA Logistics rozpoczęła realizację planu ekspansji w Afryce
Pierwsze FLIRTy wjeżdżają na tory
Fracht FWO Polska dynamicznie rozwija transport morski kontenerów
GLS wprowadza na polski rynek rowery kurierskie
Innowacyjne rozwiązanie Hillebrand chroni beczki przed TCA w transporcie
Dachser Polska w nowej siedzibie w Strykowie k. Łodzi
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC