Konto pracodawcy


Colliers International podał, ile spółek z listy Fortune Global 500 inwestuje w Europie Środkowo-Wschodniej

Colliers International opublikował zestawienie graficzne pokazujące bezpośrednie inwestycje zagraniczne w Europie Środkowo-Wschodniej ("FDI into CEE infographic"). Wynika z niego, iż duża część spółek z listy Fortune Global 500, które prowadzą działalność w krajach CEE-6 reprezentuje takie branże, jak: motoryzacja, przemysł, FMCG, telekomunikacja, media czy transport. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne odegrały w ostatnich 30 latach dużą rolę w rozwoju gospodarek oraz rynku nieruchomości komercyjnych w krajach CEE-6. Chociaż największą gospodarką w regionie jest Polska, to stosunek liczby spółek z listy Fortune Global 500 do liczby ludności jest znacznie wyższy na Słowacji, Węgrzech i w Czechach.

Na opublikowanej infografice przedstawiono spółki z listy Fortune Global 500 inwestujące w krajach CEE-6. Liczba najważniejszych światowych firm działających w krajach regionu waha się od 61 na Słowacji i w Bułgarii do nawet 140 w Polsce. Chociaż największą gospodarką w regionie jest Polska, stosunek liczby spółek z listy Fortune Global 500 do liczby ludności jest znacznie wyższy na Słowacji, Węgrzech i w Czechach. Obecność takich firm jest skorelowana z bardzo wysokim stosunkiem eksportu do PKB w tych trzech krajach. W Bułgarii obydwa te wskaźniki są niemal równie wysokie. Niższe wartości odnotowano natomiast w Rumunii i Polsce. Może to w pewnym stopniu chronić większe kraje przed skutkami spowolnienia w handlu światowym, które obserwujemy obecnie. Wszystkie kraje CEE-6 wykazują jednak stosunek eksportu do PKB znacznie wyższy od wynoszącej 29 proc. średniej światowej. Napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych jest obecnie najsilniejszy na Węgrzech – w 2018 r. sięgnął on aż 6,5 proc. PKB i tendencja nadal się utrzymuje. Pozostałe kraje odnotowały niższe poziomy inwestycji wynoszące od 1,8 proc. do 2,9 proc. PKB w 2018 r.

Analiza napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych w ostatnich piętnastu latach sugeruje, że liczne spółki z listy Fortune Global 500 działające w regionie pochodzą z branż motoryzacyjnej, przemysłowej, spożywczej i napojów, tytoniowej, telekomunikacyjnej i medialnej oraz transportowej. Co ciekawe, licznie reprezentowane są również spółki technologiczne. Dobrze wróży to przyszłej pozycji regionu w gospodarce światowej. Niestety na rynku nie spotkamy wielu firm z branż finansowej, dóbr konsumpcyjnych i handlu. Daje się też dostrzec niewielką obecność spółek z branży energetycznej, co może wynikać z przyczyn strukturalnych. Jeżeli chodzi o kraj pochodzenia spółek z listy Fortune Global 500, w ujęciu procentowym w całym regionie nieznacznie obecne są Chiny, podobnie jak Kanada, Tajwan, Australia i Indie. W większości krajów widoczne są natomiast spółki z najważniejszych krajów europejskich, podobnie jak z USA i Korei Południowej.

(źr. Colliers International)

 

kobiety w logistyce
Karen Reddington nową prezes FedEx Express w Europie oraz CEO TNT
50 proc. kobiet w składzie nowego zarząd DB Cargo
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Wjazd do Wielkiej Brytanii już możliwy, ale…
Mandaty i taryfikatory w transporcie – jak jeździć w zgodzie z prawem?
Projekt rozporządzenia KE dla transportu drogowego w czasach pandemii
Zwolnienia grupowe w dobie pandemii - kiedy pracownikom należą się odprawy?
Wyroby medyczne czyli zamieszanie z procentami
Tarcza antykryzsowa - pułapki kryterium przychodowego. Będzie strata, ale ZUS płac ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Jak zagraniczna sprzedaż może pomóc firmom w czasie pandemii? - komentarz DHL
Covid-19 wystawił na próbę światową logistykę – czy to rozwinie nearshoring?
Co dalej z kierowcami i jak cyfryzacja wpłynie na ich rynek pracy?
Jak zarządzać łańcuchem dostaw po pandemii COVID-19?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Linie Emirates zwiększają ładowność, usuwając fotele z kabiny klasy ekonomiczne ...
DKV chce zwiększyć dostęp do strzeżonych parkingów dla aut ciężarowych
Kuehne+Nagel w Polsce podpisało wieloletni kontrakt z firmą Huel
CEVA Logistics rozpoczęła realizację planu ekspansji w Afryce
Pierwsze FLIRTy wjeżdżają na tory
Fracht FWO Polska dynamicznie rozwija transport morski kontenerów
GLS wprowadza na polski rynek rowery kurierskie
Innowacyjne rozwiązanie Hillebrand chroni beczki przed TCA w transporcie
Dachser Polska w nowej siedzibie w Strykowie k. Łodzi
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC