Konto pracodawcy


Przewozy towarowe koleją w roku 2018 wzrosły o ponad 4 proc., a jak będzie w 2019?

W roku 2018 przewieziono koleją ponad 250 mln ton ładunków, a pracę przewozową wykonano na poziomie prawie 60 mld tonokilometrów – wynika z wyliczeń Urzędu Transportu Kolejowego (UTK). Najwięcej przewieziono kruszyw i materiałów do realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Oprócz przewozu kruszyw istotny wzrost nastąpił w transporcie intermodalnym.

W 2018 r. kolej stanowiła główny środek transportu towarów masowych pełniąc istotną rolę przy ważnych projektach infrastrukturalnych. Przewoźnicy przetransportowali ponad 250 mln ton ładunków, co stanowi wzrost o ponad 4,3 proc. w porównaniu do 2017 r. Podobny wynik osiągnięto w 2011 r., kiedy przewieziono ponad 249 mln ton. Jeśli chodzi o udział w rynku to niekwestionowanym liderem jest PKP Cargo z udziałem 43,6 proc. wg masy oraz 48,4  proc. wg pracy przewozowej. Praca przewozowa w 2018 r. wyniosła 59,6 mld tonokilometrów i była wyższa niż w 2017 r. o 4,8 mld tonokilometrów (o 8,8 proc.). W 2018 r. odnotowano również wzrost średniej odległości przewozów do 238 km (o blisko 10 km więcej niż w 2017 r.). W 2017 r. przewoźnicy towarowi wykonali pracę eksploatacyjną na poziomie 88 mln pociągokilometrów, to 9,9 proc. więcej, niż rok wcześniej. Transporty większej masy towarów odbywały się na znacznie dłuższych dystansach.
Wzrost w intermodalu
Jednocześnie przewoźnicy wykazują wzrost w przewozach intermodalnych. Zwiększenie przewozów wynika z rosnącego zapotrzebowania rynku, chociażby przez morski terminal intermodalny DCT Gdańsk, który wykonał w 2018 r. rekordową pracę przeładunkową na poziomie prawie 2 mln TEU. Oprócz przewozu kontenerów z portów morskich istotną częścią przewozów intermodalnych jest tranzyt przez Polskę. Coraz większą rolę odgrywa kolejowy transport lądowy z Chin w ramach idei Nowego Jedwabnego Szlaku. Towary transportowane są w obydwie strony w kontenerach, a zapowiedzi dużych inwestycji na tej trasie pozwalają na założenie w niedalekiej przyszłości znacznego wzrostu tego typu przewozów do i przez terytorium naszego kraju.


Międzynarodowy charakter połączeń intermodalnych wymaga gwarancji odpowiednich parametrów przewozu, w szczególności prędkości i punktualności dostawy towaru. Przewoźnicy towarowi widzą potencjał tego segmentu, co widać m.in. w prognozach dotyczących inwestycji taborowych. Według Prezesa UTK w celu zwiększenia efektywności transportu towarów koleją powinny być wspierane inicjatywy poprawiające jakość taboru, przepustowość infrastruktury i punktualność. UTK jednocześnie zwraca uwagę na to, że transport kolejowy musi współpracować z transportem drogowym. Powoduje to konieczność zapewnienia odpowiedniej infrastruktury na punktach stycznych – bocznicach, stacjach i terminalach przeładunkowych oraz na drogach dojazdowych m.in. do portów. Jest to podkreślane zarówno przez przewoźników kolejowych, drogowych jak i przez zarządców infrastruktury i właścicieli obiektów infrastruktury usługowej.

Co w 2019?
Obecne ograniczenia przepustowości mogą wpływać na bieżące plany transportowe przewoźników towarowych. Jak zwraca uwagę UTK, perspektywa zakończenia prac na głównych szlakach pozwala na przygotowanie przez wielu przedsiębiorców założeń do rozszerzenia działalności prowadzonej w najbliższych latach. Z pewnościią zmodernizowana infrastruktura przyczyni się do lepszej jakości i większej konkurencyjności przewozów, które będą realizowane po zakończeniu inwestycji, jednakże do tego czasu pomimo rosnącego popytu na przewozy intermodalne, rynek ten nie będzie miał szansy na duże wzrosty z uwagi na ograniczenia przepustowości i brak odpowiedniej liczby taboru.

(źr. UTK)

kobiety w logistyce
Kobieca załoga w Emirates SkyCargo
Aż 66 proc. zatrudnionych w przemyśle lekkim to kobiety
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Osoby fizyczne mają złożyć PIT do 30 kwietnia, odroczenia płatności dla pracoda ...
Koronawirus - KE opublikowała wytyczne dla transportu
Koronawirus: Jakie wyzwania stoją przed pracownikami?
Holandia wprowadza obowiązek zgłaszania pracowników delegowanych w kabotażu
Duńska płaca minimalna obejmie transport kombinowany i kabotaż
Eksport alkoholi do Rosji - Hillebrand o wymogach i znalezieniu kontrahenta
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Koronawirus wymusi uregulowanie prawne pracy zdalnej?
Czy Covid-19 wpływa na sektor nieruchomości przemysłowo - logistycznych?
Spadki cen ropy naftowej – czy paliwo na stacjach będzie tańsze?
Wpływ koronawirusa na e-commerce
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Emirates zawiesiły większość lotów pasażerskich, połączenia cargo bez zmian
Dachser rozszerza most powietrzny do Chin
CEVA Logistics wyczarterowała 86 frachtowców aby wesprzeć łańcuchy dostaw
Lublin w czołówce miast CEE
Grupa Fracht uruchamia regularne loty cargo na trasie Europa - USA
GEFCO Polska uruchamia regularne przewozy do Maroka
Omega Pilzno zwiększa flotę o 50 nowych ciągników siodłowych
MLP Group wypracowało blisko 130 mln zł zysku netto
Rossmann otwiera magazyn dystrybucyjny w Panattoni Park Warsaw South Janki
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC