Konto pracodawcy


Już wiadomo ile będzie upadłości w 2019 roku - najwięcej problemów w transporcie i budownictwie!

Zgodnie z przewidywaniami Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) w 2018 roku łącznie ogłoszono 1081 upadłości i restrukturyzacji przedsiębiorstw. Według danych przedstawianych na rok 2019, KUKE wyliczyło że liczba upadłości i restrukturyzacji powinna wynieść około 1200 podmiotów, co oznacza wzrost o 11 proc.

- Ze względu na zmianę otoczenia gospodarczego, w 2019 roku przewidujemy zwyżkę upadłości i restrukturyzacji na poziomie 11 proc. Bezpośredni wpływ na sytuację finansową przedsiębiorstw będzie miało nadchodzące osłabienie tempa wzrostu gospodarczego Polski. Opublikowane ostatnio słabe dane dotyczące produkcji przemysłowej w grudniu ubiegłego roku oraz styczniowy spadek wskaźnika PMI poniżej poziomu 50 pkt. wskazują, że tempo wzrostu PKB w 2019 roku może być niższe o 4 proc. r/r.

Patrząc na uwarunkowania międzynarodowe, polskie przedsiębiorstwa z pewnością odczują niższe tempo rozwoju strefy euro, co będzie szczególnie istotne dla branż nastawionych na eksport, takich jak przemysł samochodowy czy meblarski. Wyjątkowo niepokojące są dane z rynku niemieckiego – pierwszego partnera eksportowego Polski oraz niewiadoma dotycząca ostatecznej formy brexitu. Warto również zwrócić uwagę na rosnące ryzyka wewnętrzne związane ze spadkiem rentowności krajowych przedsiębiorstw, szczególnie tych o małej i średniej wielkości. Wzrost wynagrodzeń pracowników – choć korzystny z punktu widzenia popytu krajowego – stawia modele biznesowe tych podmiotów pod presją, co w przypadku niektórych z nich może oznaczać problemy z wypłacalnością. Najbardziej narażonymi na ten rodzaj ryzyka pozostaną w 2019 roku branża budowlana i transportowa.

- Pozytywnie na gospodarkę będzie oddziaływać zapowiadane przez Radę Polityki Pieniężnej utrzymanie podstawowych stóp procentowych, a co za tym idzie zachowanie kosztów finansowania w złotych polskich na niezmienionym poziomie oraz podwyższony poziom inwestycji przedsiębiorstw ze względu na aktualnie wysokie wykorzystanie mocy wytwórczych. Podsumowując, rok 2019  nie powinien przynieść drastycznego pogorszenia się sytuacji gospodarczej, jednakże osłabienie tempa wzrostu oraz pojawiające się w działalności gospodarczej ryzyka, zarówno zewnętrzne jak i wewnętrzne, będą wpływały na konieczność podejmowania przez polskich przedsiębiorców odpowiednich środków zaradczych – mówi Tomasz Ślagórski, wiceprezes zarządu KUKE S.A.

W 2018 roku największy wzrost natężenia upadłości wystąpił w:
• farmacji i lekach (0,99 proc. wobec 0,00 proc.),
• wytwarzaniu i zaopatrywaniu w energię i gaz (1,33 proc. wobec 0,67 proc.),
• produkcji komputerów i wyrobów elektronicznych (1,24 proc. wobec 0,63 proc.),
• górnictwie i wydobywania kamienia i piasku (1,77 proc. wobec 0,96 proc.).

Sądy gospodarcze w grudniu 2018 roku ogłosiły upadłość 54 przedsiębiorstw, czyli o 5,9 proc. więcej niż w listopadzie oraz o 14,9 proc. więcej niż w grudniu 2017 roku (wg Monitora Sądowego i Gospodarczego). W grudniu 2018 r. najwyższe natężenie upadłości i rozpoczętych restrukturyzacji wystąpiło w województwie podkarpackim (1,8 proc.), natomiast najniższe w województwie lubuskim (0,72 proc.). Natomiast w przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych w grudniu zanotowano zakończenie działalności przez 20 osób, czyli o 4,8 proc. mniej niż w grudniu 2017 r. (21 bankructw).

(źr. KUKE)

 

kobiety w logistyce
Coraz więcej kobiet w zawodzie kierowcy pojazdu ciężarowego
Bądźmy Sobą – o różnorodności i wartościach na 8. FORUM KOBIET W LOGISTYCE
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Regularne tygodniowe odpoczynki poza kabiną auta to kłopot dla kierowców
Zmiany w transporcie lekkim – czyli busy na europejskich drogach
Pracownicze Plany Kapitałowe w 10 pytaniach i odpowiedziach
Niższa stawka PIT od 1 października a rok podatkowy
Nowe zasady wystawiania faktur – NIP na paragonie
Zmiany w drogowych kontrolach technicznych
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Polski sektor TSL w czołówce inwestycji – czeka go intensywny rozwój?
Spada popyt na aircargo, a zdolność przewozowa linii lotniczych rośnie
O kosztach budowy dróg – ile za ile?
Unia zaprzecza sama sobie i stawia cele nie do spełnienia
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Jak współpracować z sieciami DIY – co radzi Dachser eksporterom?
JF Hillebrand przechodzi rebranding i realizuje ambitny plan rozwoju
Opłaty drogowe w Serbii można już rozliczać metodą post-pay
Media Expert otwiera magazyn cross-dockowy w MMP Bydgoszcz
LPP uruchomiło magazyn e-commerce w Rumunii
GLS stawia na ekologiczne pojazdy
GLS Poland partnerem WTS Sparta
Linie Emirates przewiozły już 46 mln ton cargo z/do Warszawy
Komunikacja międzykulturowa na 25-lecie WISTA Poland
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC