Konto pracodawcy


Polski rynek pracy w transporcie i logistyce w najlepszej kondycji pośród 26 krajów EMEA!

Co piąty pracodawca w branży transportowo - logistycznej planuje powiększać swoje zespoły w ciągu najbliższych trzech miesięcy. Jednocześnie to jeden z najlepszych wyników dla tego rynku pracy, jaki odnotowano pośród 26 krajów z regionu EMEA. Tak dobra sytuacja jest efektem nowych inwestycji w naszym kraju i rosnącej sprzedaży przez internet, która napędza polski transport – wynika z prognoz międzynarodowej agencji zatrudnienia Manpower. Początek 2019 roku będzie kolejnym okresem wzmożonej rywalizacji firm o pracowników, szczególnie kierowców i pracowników magazynowych.

W ciągu najbliższych trzech miesięcy 21 proc. firm z branży związanej z transportem i logistyką chce powiększać swoje zespoły, 3 proc. chce je zredukować a 74 proc. nie przewiduje żadnych zmian. Prognoza netto zatrudnienia, czyli wyrażona w procentach różnica pomiędzy firmami, które przewidują wzrost i spadek zatrudnienia wynosi +18 proc., a poddana korekcie sezonowej to aż +20 proc. Tak dobry wynik uzyskano ostatnio pięć lat temu, w pierwszym kwartale 2014 roku (+23 proc.). W stosunku do poprzedniego kwartału prognoza poprawiła się o 8 punktów procentowych, a w ujęciu rocznym o 13 punktów procentowych.
– Tak wysoki wynik prognozy firm transportowych i logistycznych może być efektem nowych inwestycji w naszym kraju, szczególnie w sektorze e-commerce oraz rosnącej sprzedaży detalicznej przez internet. Na styczeń przypada też czas zwrotów świątecznych zakupów w sieci – mówi Kamil Sadowniczyk, dyrektor z agencji zatrudnienia Manpower. – Pierwszy kwartał 2019 roku będzie kolejnym okresem wzmożonej rywalizacji firm o pracowników, których niedobór również jest mocno odczuwalny w transporcie i logistyce. W Polsce brakuje pracowników magazynowych a także kierowców, którzy od ponad 10 lat utrzymują się w czołówce stanowisk najtrudniejszych do obsadzenia w Polsce – dodaje ekspert Manpower.

Prognoza dla polskiego sektora usług transportowych i logistycznych jest drugą najwyższą pośród 26 rynków z regionu EMEA (Europe, the Middle East and Africa). Zestawienie krajów, gdzie w pierwszym kwartale nadchodzącego roku, w analizowanym sektorze, będzie najłatwiej o pracę otwiera Słowenia (+23 proc.), Polska (+20 proc.) oraz Rumunia (+19 proc.). Prognozy najmniej sprzyjające osobom poszukującym pracy odnotowano w Turcji (-4 proc.), w Wielkiej Brytanii (-2 proc.) i Holandii (-1 proc.). – Na europejskim rozwoju branży e-commerce korzysta również Polska, coraz więcej globalnych firm logistycznych i dystrybutorów e-commerce przenosi swój biznes do Polski z powodu nadal atrakcyjnych dla nich kosztów pracy. Takiemu trendowi pomaga coraz lepsza infrastruktura drogowa w naszym kraju. Z drugiej strony rosnące wynagrodzenia w Polsce sprawiają, że siła nabywcza polskich gospodarstw domowych również wrasta, przez co wydają więcej między innymi w sieci, co wprost przyczynia się do wzrostów w transporcie i logistyce, bo właśnie tą drogą odbywa się dystrybucja produktów. Rozwój handlu internetowego w Europie opartego coraz częściej o polskie magazyny może też złagodzić skutki ewentualnego spowolnienia gospodarczego, które będzie łagodniejsze dla polskiego transportu i logistyki. W takiej sytuacji handel tym bardziej będzie przenosił się do atrakcyjniejszego kosztowo kanału, czyli do internetu, a operatorzy logistyczni oraz potentaci e-commerce, dążąc do optymalizacji kosztowej łańcucha dostaw, mogą preferować realizacje zamówień za pośrednictwem polskich centrów dystrybucyjnych – dodaje Kamil Sadowniczyk.

Raport z badania jest bezpłatny i ogólnodostępny w wersji polskiej i angielskiej, wyniki dla wszystkich badanych 44 krajów i terytoriów, a także interaktywne narzędzie umożliwiające ich analizę, są dostępne na stronie: http://manpowergroup.com/meos 

(red./źr. Manpower)

kobiety w logistyce
Ellina Lolis country managerem JF Hillebrand – operatora logistycznego rynku napojów i alkoholi
Polka awansowała w globalnej strukturze Grupy GEFCO
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Do czego polski przewoźnik ma najwięcej pytań?
Dachser radzi jak przygotować się na twardy Brexit
Jak przygotować kierowcę do kontroli?
Prowadzisz magazyn – lepiej sprawdź czy masz instrukcję bhp prac transportowych
Jak obniżyć koszty operacyjne firm?
Duże zmiany na rynku transportów do 3,5
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Kondycja polskiego transportu drogowego będzie słabnąć?
Cofnięty licznik plagą na polskim rynku samochodów używanych?
Czy na rynku nieruchomości logistycznych czekają nas kolejne rekordy – Prologis prognozuje rok 2019
10 lat rynku magazynowego w Polsce i 10 zmiennych, które znaczyły najwięcej
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
DB Schenker modernizuje sieć krajową wdrażając 800 nadwozi wymiennych
Gefco uruchomiło przewozy kolejowe towarów ADR do Chin
Agility podsumowało 2018 rok
Prologis stworzył nowy rodzaj umowy najmu powierzchni magazynowej
7R ruszyło z kolejną inwestycją na Śląsku
Robot zamiast kuriera - FedEx Express wprowadza nowe rozwiązanie w dostawach ze skle ...
Ladies' Winter Tea 2019
W porcie gdańskim powstanie nowoczesna przestrzeń dla startupów, edukacji młodzie ...
Rail Cargo Group wybrał Spedcont na operatora przeładunków połączenia Polska-Tur ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC