Konto pracodawcy


Wydatki na nieruchomości logistyczne w czasach zmieniających się łańcuchów dostaw

W trzecim raporcie Prologis, z trzyczęściowej serii dotyczącej przyszłości rynku nieruchomości logistycznych przeanalizowano, w jaki sposób wyłaniające się trendy w zakresie transportu, wydajności pracy i zachowania konsumentów mogą wpłynąć na nieruchomości logistyczne. Prologis przewiduje, że tendencje te przyniosą przede wszystkim wzrost wydajności łańcuchów dostaw i powiązane z nimi oszczędności dla użytkowników obiektów logistycznych. Część z nich zdecyduje się płacić wyższe czynsze – szczególnie za obiekty zlokalizowane w miejskich obszarach zabudowy plombowej/uzupełniającej (infill), dzięki czemu zyskają jeszcze większy przyrost wydajności.

W drugim opracowaniu z tej serii wykazano, że nieruchomości logistyczne są w rzeczywistości najmniejszym składnikiem z podstawowych kategorii kosztów w obecnym łańcuchu dostaw – stanowią mniej niż 5 proc. całkowitego kosztu dostaw. Na każdego dolara wydanego na czynsz użytkownicy nieruchomości logistycznych wydają 5–7 dolarów na pracowników oraz 10 dolarów na transport.

W związku z powyższym w opracowaniu zatytułowanym „Innowacje, zakłócenia i wartość czasu: najbliższe 10 lat na rynku nieruchomości logistycznych” Prologis podkreśla, że inwestycje w paliwa alternatywne i pojazdy autonomiczne powinny w dłuższej perspektywie przyczynić się do znacznego zmniejszenia kosztów transportu, zaś inwestycje w automatyzację/robotykę pozwolą drastycznie obniżyć koszty pracy. Biorąc pod uwagę obecny rozkład kosztów w łańcuchu dostaw, ten przyrost wydajności ma istotne implikacje: jak wynika z naszych obliczeń, każdemu 1 proc. oszczędności w zakresie kosztów transportu i pracy odpowiada 15–20% kosztów najmu nieruchomości logistycznych.

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że rynek nieruchomości również na tym zyska. Zmiana w kierunku zsynchronizowanego handlu i nacisku na wygodę, szybkość realizowania zamówień i różnorodność produktów powinna prowadzić do większej złożoności operacji handlu detalicznego i łańcucha dostaw, a odpowiednio przygotowane nieruchomości logistyczne mogą ułatwić zarządzanie tymi złożonymi procesami. Zmianom ulegają też modele sprzedaży detalicznej, ponieważ łańcuchy dostaw w handlu elektronicznym rozwijają się, a liczba sklepów stacjonarnych maleje. Sprzedawcy detaliczni postrzegają swoje łańcuchy dostaw jako element przewagi konkurencyjnej, a nie źródło kosztów, dlatego też są one dla nich priorytetowe. Dla łańcuchów dostaw oznacza to mniejsze wydatki na sprzedaż detaliczną i większe na nieruchomości logistyczne – w szczególności obiekty zlokalizowane w pobliżu i w obrębie największych skupisk ludności.  

Z obliczeń Prologis wynika, że czynsze na obszarach głównych rynków są około 1,5–2 razy wyższe (a czasem nawet więcej) niż w przypadku pobliskich/sąsiadujących rynków łańcucha dostaw, patrz: miasto Warszawa i sąsiadujące Błonie. Różnice w czynszu na poszczególnych rynkach występujące na odległościach około 120 km (1–2 godziny jazdy) również wskazują na znaczne dysproporcje. Prologis Research pogrupował wysokości czynszów na siedmiu wiodących rynkach nieruchomości logistycznych i konsumpcji na świecie według subrynków i odległości, jaka dzieli je od centrum miasta, i odkrył, że czynsze w zabudowach plombowych/uzupełniających (infill) i miejskich lokalizacjach są 2–3 razy wyższe od tych znajdujących się w lokalizacjach peryferyjnych.
- W ciągu ostatnich 5 lat czynsze na światowych wiodących subrynkach zabudowy typu infill wzrosły niemal dwukrotnie; naszym zdaniem ten ogromny wzrost będzie się nadal utrzymywał – mówi współautor raportu, Dirk Sosef, vice president research and strategy, Prologis na Europę. - Oczekujemy, że krzywa wskaźnika czynszów będzie stroma, ponieważ klienci mają uzasadnienie biznesowe, możliwości i chęci płacenia za lokalizacje w zabudowie plombowej i miejskiej”.

Pobierz cały raport „Innowacje, zakłócenia i wartość czasu: najbliższe 10 lat na rynku nieruchomości logistycznych”.

(źr. Prologis)

 

kobiety w logistyce
Aż 66 proc. zatrudnionych w przemyśle lekkim to kobiety
Coraz więcej kobiet w zawodzie kierowcy pojazdu ciężarowego
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Co warto wiedzieć o sprawozdaniach rocznych ADR?
Kto skorzysta z nowego ZUS+?
Podsumowanie 2019 roku w prawie pracy
Bruksela o krok bliżej do zatwierdzenia pakietu mobilności
Klasyfikacja taryfowa towarów a Wiążąca informacja stawkowa?
Co ze starym urządzeniem do poboru opłat drogowych w Czechach?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Ile Polska zarobi na rozwoju Nowego Jedwabnego Szlaku?
Intralogistyka w 2019 – co działo się w polskiej gospodarce magazynowej?
Apetyt inwestorów na nieruchomości w CEE nie spada
Co czeka logistykę, produkcję i handel w 2020 roku?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
GEFCO z certyfikatem GDP dla transportu drogowego
DPD Polska partnerem logistycznym Federacji Polskich Banków Żywności
Poczta Polska podsumowała miniony rok
Tańczący z paletami w Wielkim Finale Raben
Nowy dyrektor pionu operacyjnego VIVE Textile Recycling
BIK w 2019 roku podpisał umowy najmu na 40 tys. mkw. powierzchni magazynowej
Koleje Mazowieckie posiadają super nowoczesny symulator jazdy
W 7R Park Tczew powstaje kolejny BTS – tym razem dla POLOmarket
Jak Dachser korzysta z inteligentnej intralogistyki?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC