Dodaj ogłoszenie o pracy


Alarmujące wyniki drugiego raportu o stanie zdrowia kierowców

Szacuje się, że w Polsce jest ok. 700 tys. kierowców zawodowych. Aż 2/3 z nich może cierpieć na nadwagę i otyłość, a to prosta droga do zawału. To jednak nie koniec zatrważających faktów - w 90 proc. przypadków sposób odżywiania truckerów jest po prostu zły – tak wynika z “II raportu o stanie zdrowia i sposobie żywienia kierowców zawodowych” wydanego przez Fundację Truckers Life.

To alarmujące wyniki, bo przecież od stanu zdrowia kierowców może zależeć życie nas wszystkich. Siedzący tryb pracy, brak aktywności fizycznej i trudności z utrzymaniem zbilansowanej diety to główne przyczyny złej kondycji kierowców zawodowych. Statystyczny trucker tygodniowo spędza za kółkiem ok. 50 godzin, a wysiłek fizyczny, jakiego wymaga od niego praca ogranicza się do załadunku i rozładunku. Do tego wciąż niewiele przydrożnych restauracji serwujących zdrowe i zbilansowane posiłki oraz ciągły pośpiech, utrudniający znalezienie czasu na aktywność w trasie. Efekt - aż 68 proc. kierowców zawodowych cierpi na nadwagę i otyłość.
Badanie ujawniło, że w 90 proc. przypadków, kierowcy spożywają jedynie 3 z 5 zalecanych posiłków dziennie. Posiłki te cechuje niska zawartość warzyw i owoców (spożywane mniej niż 3 razy w tygodniu), a zbyt duża zawartość tłuszczu, soli i cukru. Truckerzy mają tendencję do przejadania się, czyli dostarczania zbyt dużej ilości kalorii, w stosunku do ograniczonej aktywności fizycznej. Konsekwencją prowadzenia takiego stylu życia jest nadwaga i otyłość. U 38 proc. badanych kierowców ujawniono nadwagę. Z kolei 25 proc. cechuje otyłość I stopnia, a u 5 proc. występuje najgroźniejsza otyłość II stopnia.
Konsekwencją nieprawidłowych nawyków żywieniowych są również schorzenia układu kostno-stawowego czy sercowo-naczyniowego. Skutkiem patologicznego nagromadzenia się w organizmie tkanki tłuszczowej są choroby, które często mogą stanowić bezpośrednie zagrożenie życia. Są to m.in. cukrzyca typu 2, nadciśnienie tętnicze, bezdech senny, choroba wieńcowa, udar mózgu, niewydolność serca, zwyrodnienia kręgosłupa i stawów, kamica żółciowa, nadmierna ilość cholesterolu we krwi, nowotwory, żylaki na nogach czy zaburzenia pracy hormonów. Kierowcy zostali zbadani pod kątem możliwości wystąpienia chorób serca. Tzw. wskaźnik WHtR (Waist-to-heigh ratio) wykazał, że 68 proc. truckerów znajduje się w grupie ryzyka wystąpienia schorzenia o charakterze sercowo-naczyniowym.  Spora część kierowców zmaga się również z cukrzycą i nadciśnieniem. Nadmierna masa ciała wpływa także na jakość snu i regeneracji, które w następstwie rzutują na jakość percepcji i szybkość reakcji na drodze.

Świadomość kierowców o zdrowym odżywianiu
Fundacja Truckers Life zbadała także poziom wiedzy truckerów. Kierowcom zadawane były pytania dotyczące odżywiania i zdrowego stylu życia. Każda odpowiedź była punktowana. Zebrana liczba punktów rzutowała na końcowy wynik. I tutaj mamy powody do zadowolenia, ponieważ aż 82 proc. kierowców wykazało się dostatecznym lub dobrym poziomem wiedzy. Dla porównania, w ubiegłym roku pierwszy “Raport o stanie zdrowia kierowców zawodowych” wykazał, że wiedzę taką posiada jedynie 62 proc. truckerów. Oznacza to, iż edukacja ma sens i wpływa na wzrost świadomości kierowców. Pozostaje jedynie wcielić ją w życie i zamienić na zdrowe nawyki.

O badaniu - przedstawione wyżej wyniki pochodzą z drugiego raportu o stanie zdrowia kierowców zawodowych, wydanego przez Fundację Truckers Life we współpracy z Kołem Naukowym Dietetyków z Wydziału Nauk o Żywności i Żywieniu Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Fundacja Truckers Life od 2013 roku działa na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa kierowców zawodowych. Organizacja bada kierowców, analizuje ich stan zdrowia, edukuje i dostarcza narzędzia służące poprawie kondycji zdrowotnej. Fundacja jest inicjatorem projektu budowy przyparkingowych siłowni dla kierowców. Wybudowała już ponad 100 takich obiektów w Europie. FTL prowadzi badania mające na celu edukację kierowców zawodowych oraz monitorowanie zmian w ich stylu życia. Więcej o działaniach fundacji na www.truckerslife.eu

(red)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.