Konto pracodawcy


Logistyka w Polsce – raport ILiM już dostępny online!

Pozycja polskiej logistyki w Europie postrzegana jest już nie tylko przez pryzmat międzynarodowego transportu samochodwego, w którym Polska od wielu lat zajmuje pozycję lidera. W rankingu Banku Światowego z 2016 r. zajmujemy 28 miejsce wśród 160 państw ocenianych wg Logistics Performance Index – wynika z analizy w opublikowanym przez Instytut Logistyki i Magazynowania (ILiM) raporcie - Logistyka w Polsce. ILiM monitoruje oraz dokumentuje na bieżąco osiągnięcia polskiego sektora logistyki. Raport to pogłębiona analiza trendów, prezentacja zjawisk oraz procesów, które zaszły w polskiej logistyce w latach 2016- 2017.

Z punktu widzenia oceny wartości rynku usług logistycznych, zawartej w opracowaniu Instytutu Fraunhofera Top 100 w transporcie i usługach logistycznych, Polska utrzymała 7 pozycję wśród krajów europejskich. Dane te świadczą o rosnącej randze naszego kraju na logistycznej mapie Europy oraz o jego atrakcyjności dla zagranicznych inwestorów. W ocenie ekspertów ILiM o dobrych perspektywach rozwoju logistyki świadczy prognozowany wzrost gospodarczy Polski, szybko modernizująca się infrastruktura drogowa, logistyczna i cyfrowa, a także rosnący rynek e-zakupów.
Autorzy Raportu zwracają uwagę na rekordowy rozwój nieruchomości logistycznych. Wielkość nowych obiektów magazynowych Polsce na koniec 2017 r. wynosiła ponad 14 mln m2, a w 2018 r. prognozowany jest wzrost o kolejne 2 mln m2. W strukturze najemców magazynów największy udział mają przedsiębiorstwa logistyczne, jednak na dynamicznym wzroście najbardziej skorzystały przedsiębiorstwa produkcyjne i e-commerce. Wśród czynników stymulujących rozwój rynku komercyjnych powierzchni magazynowych na pierwszy plan wysuwają się potrzeby operatorów logistycznych i e-handlu. To właśnie handel elektroniczny pobudza operatorów KEP (usługi kurierskie, ekspresowe i pocztowe) do zmiany podejścia w obsłudze klientów, rozwoju nowych usług i sieci operacyjnej. Operatorzy KEP w naszym kraju dostarczyli w 2017 r. 395 mln przesyłek. Ilość ta stanowi wprawdzie tylko 2,6 proc. udziału w rynku europejskim, ale autorzy Raportu podkreślają, że tempo wzrostu w naszym kraju jest dwa razy szybsze niż w pozostałych krajach Europy.

W ostatnich latach obserwujemy również rozwój transportu intermodalnego, łączącego przynajmniej dwa rodzaje transportu. W 2017 r. przetransportowano koleją 14,7 mln ton ładunków intermodalnych, co oznacza wzrost o prawie 15 proc. w stosunku do roku 2016. W kolejnych latach szansą na zwiększenie przewozów intermodalnych może być wykorzystywanie przez Polskę położenia tranzytowego z Chin do innych krajów UE, zwłaszcza Europy Zach.

W kolejnych latach zmiany w logistyce będą przebiegały dynamicznie i będą determinowane przez 3 kluczowe czynniki: e-commerce, automatyzację i cyfryzację łańcuchów dostaw. Korzystanie z platform cyfrowych i modeli biznesowych tworzonych wokół procesów współdzielenia, nie zaś posiadania zasobów, jest istotną szansą dla logistyki na przyszłość. Wykorzystanie pojazdów z napędem elektrycznym oraz pojazdów autonomicznych stanowią kolejne wyzwanie. Ta obiecująca perspektywa nie jest jednak pozbawiona przeszkód. Odpowiedzialność, przejrzystość oraz zapewnienie kadry wymagają konkretnych działań. Jeszcze większym wyzwaniem jest dynamika zmian technologicznych i społecznych, które często zachodzą szybciej niż ramy regulacyjne.

Premiera Raportu odbyła się podczas Polskiego Kongresu Logistycznego LOGISTICS 2018 w maju br. Publikacja dostępna jest w wersji online tzw. otwartym dostępie oraz za pośrednictwem portalu www.logistyka.net.pl

(red/źr. oprac. Ilona Kużaj-Aydar, ILiM)

kobiety w logistyce
Aż 66 proc. zatrudnionych w przemyśle lekkim to kobiety
Coraz więcej kobiet w zawodzie kierowcy pojazdu ciężarowego
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Klasyfikacja taryfowa towarów a Wiążąca informacja stawkowa?
Co ze starym urządzeniem do poboru opłat drogowych w Czechach?
10 wskazówek GEFCO - jak dobrze przygotować firmę na Brexit
Leasing samochodów 2019 - jak zmiany w prawie wpłynęły na rynek
Czy można kontrolować kierowcę w czasie odpoczynku?
Doba kierowcy - co to jest i jak ją definiować?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Wydatki świąteczne a dostawy kurierskie
Nawet do 40 proc. mogą wzrosnąć koszty pracownicze przy delegowaniu pracowników
Fracht FWO Polska o sytuacji na rynku lotniczym cargo
Wzrost automatyzacji pozytywnie wpłynie na liczbę miejsc pracy?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
DB Schenker otworzy 8 oddziałów na Kaukazie i w Azji Środkowej
InPost ma już 6000 Paczkomatów
Trans Polonia po III kwartale osiągnęła blisko 200 mln zł przychodów
GEFCO operatorem logistycznym Airbusa
DKV przejmuje dwie duńskie spółki
Kuehne + Nagel przejmuje działalność transportową firmy Rotra
Fracht FWO Polska dostarcza kolejne project cargo - 110 ton do elektrowni w Bełchato ...
Nowa siedziba CEVA Logistics światowym centrum innowacyjnych projektów
DB Schenker wdraża autonomiczne roboty działające w oparciu o sztuczną inteligenc ...
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC