Dodaj ogłoszenie o pracy


Perspektywy rozwoju branży napojowej w Polsce

Świadomość zdrowego stylu życia oraz wzrost aktywności fizycznej Polaków wpływają na rosnącą sprzedaż wody butelkowanej oraz napojów izotonicznych. Szacuje się, że do 2020 roku wartość sprzedaży napojów zwiększy się o 14 proc. i przekroczy 24 mld zł. To również ważna informacja dla logistyków, obsługujących ten rynek.

Większa sprzedaż napojów związana jest z koniecznością dostosowania i optymalizacji łańcucha dostaw. Dziś, gdy ceny oleju napędowego rosną, a na rynku brakuje pracowników - również magazynierów i kierowców, obszar logistyki zdaje się być kluczowy dla wszystkich firm produkcyjnych. Dlatego GS1 Polska, będąca częścią globalnej organizacji, zleciła Instytutowi Logistyki i Magazynowania w Poznaniu badanie firm z branży napojowej, bazujące na wizjach lokalnych w przedsiębiorstwach oraz wywiadach z ich przedstawicielami, by sprawdzić, jak można usprawnić procesy logistyczne w firmach z tej branży.
Przeprowadzone badanie pokazało, że  przedsiębiorstwa posiadające wdrożone standardy identyfikacyjne i komunikacyjne, w tym etykietę logistyczną GS1, działają efektywniej. Ponadto etykieta logistyczna GS1 zapewniła 69 proc. procentową oszczędność czasu – skracając dostawę z 3 do 1 godziny u producentów soków, a u producentów wody mineralnej z 59 do 40 minut. Jeszcze lepsze wyniki osiągnięto w zakresie obciążenia zasobów ludzkich. Różnica przed wdrożeniem etykiety logistycznej i po jej implementacji wyniosła nawet 19 proc.
w całkowitym zaangażowaniu pracowników, liczonym poprzez procent obciążenia etatu.
Firmy, które wdrożyły etykietę logistyczną GS1 w zarządzaniu procesami magazynowo-produkcyjnymi, wskazały następujące korzyści:
• pełna identyfikacja wyrobów i jednostek logistycznych w procesach wewnętrznych i zewnętrznych w czasie rzeczywistym,
• lepsza wiedza o procesach oraz wynikająca z niej bardziej precyzyjna kontrola ich jakości,
• wyeliminowanie błędów powstających przy ręcznym wprowadzaniu danych na temat dostawy do systemu informatycznego,
• mniej pomyłek przy wydaniach,
• mniej zwrotów,
• szybsze wdrożenie do pracy obecnych i nowych pracowników oraz osiągnięcie przez nich pełnej wydajności,
• lepsza współpraca między kluczowymi kontrahentami,
• inwentaryzacja realizowana w sposób ciągły.

- Decydując się na wdrożenie etykiety logistycznej GS1, chcieliśmy uniknąć nieporozumień na linii dostawca – producent - klient. Wdrożyliśmy w naszej organizacji międzynarodowy standard, respektowany przez wszystkich uczestników łańcucha dostaw. Nasi partnerzy handlowi, którzy decydują się na wdrożenie w swoich magazynach rozwiązań GS1, nie muszą czekać na implementację w naszych zakładach. Otrzymują gotowe rozwiązanie, z którego mogą korzystać. Nasi dostawcy również zaczęli stosować etykiety. To globalne rozwiązanie, które bardzo pomaga w śledzeniu produktu na rynku, od jego powstania do zakupu przez klienta w sklepie, zostało wdrożone we wszystkich zakładach i magazynach Grupy Maspex w Europie – podsumowuje Robert Szelugowski, zastępca dyrektora ds. logistyki w Grupie Maspex.
Więcej szczegółówych danych na temat badania oraz wniosków znajduje się tu: https://www.gs1pl.org/kontakt/business-cases/handel-produkcja/286-optymalizacja-logistyczna-u-producentow-napojow/file

(źr. GS1 Polska)

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.