Dodaj ogłoszenie o pracy


Indeks Logistyczny Rynków Wschodzących Agility o skutkach Brexitu

Wyjście Wielkiej Brytanii z UE prawdopodobnie nie zaszkodzi gospodarkom wschodzącym, a nawet może zapewnić im lepszy dostęp do rynków – tak wynika z ankiety przeprowadzonej wśród 500 menedżerów światowych firm logistycznych na potrzeby Indeksu Logistycznego Rynków Wschodzących Agility na 2018 (Agility Emerging Markets Logistics Index 2018).

Niemal 45 proc. uczestników ankiety uznało, że rynki wschodzące zasadniczo nie odczują negatywnych skutków Brexitu. Ponad 25 proc. stwierdziło, że rynki te nadal będą zyskiwać, co oznacza, że niektórzy specjaliści w branży uważają rozwód UE z Wielką Brytanią za katalizator nowych umów handlowych pomiędzy krajami wschodzącymi i UE oraz Wielką Brytanią. Tylko 12 proc. pytanych odpowiedziało, że Brexit może zaszkodzić rynkom wschodzącym. Wyniki te pokazują zwrot w nastrojach w branży logistycznej. Jeszcze rok wcześniej niemal 69 proc. ankietowanych obawiało się, że wynik brytyjskiego referendum oraz załamanie handlu w regionie wpłynie na ogólnoświatową wymianę towarową i może być zagrożeniem dla wolnego handlu. - W ubiegłym roku wielu ekspertów obawiało się, że brytyjskie referendum oraz wynik wyborów w USA mogą oznaczać dążenie do wycofania się z wcześniejszych umów o wolnym handlu, co w efekcie negatywnie odbije się możliwościach rozwoju rynków wschodzących – skomentował Essa Al-Salah, CEO Agility Global Integrated Logistics. - Obawy te wyraźnie osłabły, zwłaszcza w odniesieniu do Brexitu.

A co z NAFTA?
Jak pokazują wyniki Indeksu, menedżerowie logistyki nie są zgodni w kwestii przyszłości Północnoamerykańskiego Układu Wolnego Handlu (NAFTA), będącego przedmiotem krytyki ze strony administracji prezydenta Trumpa. Stany Zjednoczone, Meksyk i Kanada prowadzą negocjacje w celu aktualizacji umowy. Menedżerowie logistyki są wyraźnie podzieleni w kwestii tego, czy nowa umowa będzie korzystna dla Meksyku (24,3 proc.), szkodliwa dla Meksyku (21,8 proc.) czy też nie spowoduje istotnych zmian w wymianie handlowej (25,7 proc.). 55 proc. respondentów badania Agility uważa, że na rozwoju rynków wschodzących najbardziej skorzystają małe i średnie przedsiębiorstwa, zatrudniające do 250 pracowników. Z kolei 26 proc. uważa, że największymi beneficjentami będą duże korporacje. Wzrósł też procent menedżerów branży logistycznej, którzy rozważają inwestycje w Indiach, z 22,8 proc. do 37,4. Ma to związek z ujednoliceniem indyjskiego podatku od towarów i usług oraz innymi reformami w tym kraju.

Indeks Logistyczny Rynków Wschodzących Agility na rok 2018 – wyniki rankingu
Ranking objął 50 krajów, ocenianych według wielkości, potencjału ekonomicznego, infrastruktury, połączeń transportowych i warunków biznesowych, czyli czynników ważnych z punktu widzenia operatorów logistycznych, spedytorów, armatorów i przewoźników lotniczych. Na jego czele znalazły się Chiny i Indie, które powiększyły przewagę nad zajmującymi 3 miejsce Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi (ZEA). To wskazuje na coraz większe zróżnicowanie konkurencyjności rynków wschodzących.
Państwem, które odnotowało największy wzrost był Egipt, awansujący o 6 miejsc w rankingu ogólnym (14) i o 26 miejsc w kategorii oceniającej warunki biznesowe (21). O 4 pozycje awansował Bangladesz (23) i Urugwaj. Na miejscu 7 znalazła się Rosja, awansująca o 3 pozycje po kilku latach spadków spowodowanych obniżką cen paliw, wypływem kapitału i amerykańskimi sankcjami ekonomicznymi. W 2017 roku rosyjska gospodarka ustabilizowała się i odnotowała niewielki wzrost, w wyniku cięcia kosztów przez firmy, konsolidacji branży bankowej i reform ekonomicznych. Skorzystała też na saudyjskiej kampanii na rzecz ograniczenia wydobycia ropy naftowej przez czołowych producentów.
O jedną pozycję w rankingu spadła Turcja (10), pomimo 11 proc. wzrostu w 3. kwartale 2017. Kraj ten boryka się ze skutkami kryzysu wywołanego nieudanym zamachem stanu z 2016 roku, kiedy gospodarka skurczyła się prawie o 1 proc. Ekonomiści ostrzegają, że Turcja powinna podnieść stopy procentowe, by kontrolować inflację i uniknąć „przegrzania” gospodarki. Jeśli chodzi o przepływy towarowe, to morskie i lotnicze połączenia transportowe między UE i Turcją należały do najszybciej rozwijających się szlaków handlowych rynków wschodzących w 2017 roku. Tureckie montownie samochodów są kluczowym elementem strategii producentów europejskich. W rankingu o 6 pozycji spadł Kazachstan (20), mimo większego wydobycia ropy naftowej, wzrostu gospodarczego i ogłoszenia długoterminowej strategii rozwoju. Spadek z pozycji 24 na 31 odnotowała Nigeria, największa gospodarka Afryki. Mimo potencjału, zajęła przedostatnie miejsce w kategorii infrastruktura i połączenia rynkowe oraz 46. w kategorii klimatu biznesowego. Spadki odnotowały też Wenezuela oraz Brazylia, odczuwająca skutki recesji i politycznych zawirowań.

Jeśli chodzi o warunki biznesowe na rynkach wschodzących, w rankingu nadal dominują Kraje Zatoki Perskiej. ZEA, Katar, Oman i Bahrajn wyprzedziły wszystkie państwa. Arabia Saudyjska znalazła się na miejscu 8, Kuwejt na 16. Kraje Zatoki zajmują wysokie pozycje w kategorii infrastruktury i połączeń transportowych – ZEA (1), Bahrajn (5), Oman (6), Arabia Saudyjska (7) oraz Katar (8). Ulubionymi kierunkami inwestycji branży logistycznej okazały się natomiast Indie i Chiny, także Wietnam, ZEA, Brazylia i Indonezja. Jeśli chodzi o warunki prowadzenia biznesu to najbardziej poprawiły się w Algierii, Etiopii i na Ukrainie, a pogorszyły w Sri Lance, Kambodży, Tanzanii, Libanie i na Filipinach. Wśród krajów, które w największym stopniu rozwinęły infrastrukturę i połączenia transportowe znalazły się Indie, Indonezja, Turcja, Egipt, Iran, Pakistan, Argentyna i Bangladesz. W tej kategorii spadek odnotowały natomiast Kazachstan, Sri Lanka, Kolumbia, Brazylia, Tajlandia i Kuwejt.  

- Uważnie śledzimy wyniki Indeksu Logistycznego, które doskonale pokazują, jak zmienia się światowa gospodarka, w którym podąża kierunku i co jest istotne dla nas jako dostawcy zintegrowanych usług logistycznych. To oczywiście przekłada się na ofertę i usługi dla naszych klientów w Polsce, zwłaszcza tych, którzy są obecni na rynkach wschodzących mówi Karolina Gasińska-Byczkowska, branch manager Agility Logistics w Polsce.

Indeks Logistyczny Rynków Wschodzących Agility został opracowany przez Transport Intelligence (Ti), czołową firmę badawczą i analityczną w branży logistycznej. W tym roku ukazał się po raz dziewiąty. Indeks Logistyczny Rynków Wschodzących Agility 2018 dostępny na: www.agility.com/2018index

(źr. Agility Logistics)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.