Dodaj ogłoszenie o pracy


Rośnie popyt na przewozy lotnicze cargo

Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego – IATA, opublikowało dane dotyczące globalnych rynków frachtu lotniczego. Popyt na przewozy lotnicze mierzony w tonokilometrach (FTK) wzrósł w listopadzie 2017 r. o 8,8 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. A zdolność przewozowa wrosła w listopadzie o 4 proc. rok do roku.

Listopad był 16. miesiącem z rzędu, w którym wzrost popytu na fracht lotniczy przewyższył wzrost zdolności przewozowych linii lotniczych. Jednakże, jak zaznaczają analitycy IATA, tak wysoka dynamika przewozów w listopadzie wynika z okresu silnego popytu, który obserwowany jest w czwartym kwartale każdego roku. Jednak, dobre wyniki listopada napawają optymizmem, że branża cargo lotniczego jest na właściwej drodze do osiągnięcia najlepszych wyników operacyjnych i finansowych od czasu kryzysu finansowego z 2010 r. Potwierdza to również indeks optymizmu menedżerów PMI, który w czwartym kwartale 2017 r. osiągnął najwyższy poziom od siedmiu lat, co może oznaczać, że wzrost utrzyma swoje tempo również w 2018 roku.
- Istnieje kilka wskaźników, które potwierdzają, że 2018 będzie równie dobrym rokiem. To wzrost zaufania konsumentów, rozwój międzynarodowego handlu elektronicznego i ogólnoświatowa poprawa koniunktury na świecie są przyczyną silnego optymizmu - powiedział Alexandre de Juniac, dyrektor generalny, IATA.

Wzrosty w regionach
W regionu Azji i Pacyfiku linie lotnicze odnotowały wzrost wolumenów o 8,1 proc., a ich zdolności przewozowe wzrosły w listopadzie o 1,2 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Główni eksporterzy z Chinach i Japonii zgłaszają rosnący popyt wspierany częściowo przez wysoką aktywność gospodarczą w Europie i dobre wyniki ze Stanów Zjednoczonych.
Przewoźnicy z Ameryki Północnej odnotowali w listopadzie wzrost przewozów towarowych o 9,6 proc., a ich zdolność przewozowa wzrosła o 3,9 proc. Analitycy podkreślają, że wpływ na rynek przewozów towarowych w ostatnich latach miały siła amerykańskiej gospodarki i dolara. Dane z US Census Bureau wskazują na wzrost importu lotniczego do USA o 11,6 proc. rok do roku w pierwszych dziesięciu miesiącach 2017 r., zaś wzrostu eksportu o 6,7 proc. Rynek dalej oczekuje poprawy tej sytuacji w roku 2018, z uwagi chociażby na amerykańską ustawę reformującą podatki, która może również przyczynić się do zwiększenia wolumenu przewozów w nadchodzącym okresie.
Z kolei europejskie linie lotnicze odnotowały w listopadzie wzrost popytu na fracht o 9,9 proc. i wzrost zdolności przewozowej o 4,7 proc. Obawy, że niedawne umocnienie euro mogło mieć wpływ na pogorszenie sytuacji eksporterów z regionu, nie potwierdziły się. Zamówienia eksportowe europejskich producentów rosną w rekordowym tempie.
Liczba przewozów towarowych z Bliskiego Wschodu wzrosła w listopadzie 2017 w porównaniu do roku 2016 o 6,6 proc., a zdolność przewozowa wzrosła o 3,1 proc. W tym samym okresie przewoźnicy w regionie odnotowali wzrost przewozów międzynarodowych o 6,6 proc., ale był to najwolniejszy regionalny wzrost. Jednakże sezonowo międzynarodowe przewozy towarów nadal rosły w tempie od 8 do 10 proc. w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.
W 11. miesiącu 2017r. linie lotnicze z Ameryki Południowej odnotowały wzrost popytu o 9,4 proc. i wzrost zdolności przewozowych o 11,1 proc. Wielkość przewozów międzynarodowych wzrosła o 9,6 proc. Wpływ na to, miało głownie ożywienie gospodarcze w największej gospodarce regionu - Brazylii.
Również przewoźnicy afrykańscy odnotowali w listopadzie ubr. największy wzrost popytu w ujęciu rok do roku, a wolumen przewozów wzrósł o 17,5 proc., zaś zdolność przewozowa o 24 proc. Listopad był 13. miesiącem dwucyfrowych wzrostów w tym regionie. Tak wysoki popyt możliwy był dzięki bardzo silnemu wzrostowi  handlu pomiędzy Afryką i Azją, który wyniósł ponad 67 proc. w pierwszych dziesięciu miesiącach 2017 roku.

(red./źr. IATA)

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Rok 2024 był dobrym czasem dla rynku przemysłowo-logistycznego. Po przyspieszonym rozwoju w czasie pandemii, sektor wrócił na ścieżkę konsekwentnego wzrostu. W tym roku przekroczyliśmy 33 mln mkw. całego zasobu powierzchni magazynowej w kraju, co stawia nas na piątym miejscu w Europie. Wiele wskazuje na to, że kolejne 12 miesięcy będzie jeszcze lepsze.
Choć każda końcówka roku uważana jest za szczyt sezonu zakupowego, to wzmożone zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się wraz z nadejściem świąt. Eksperci prognozują, że w sektorze magazynowym, logistyce i transporcie blisko 30-proc. wzrost zatrudnienia utrzyma się aż do połowy lutego 2025 r.
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące przejrzystości płac, które mają obowiązywać od 7 czerwca 2026 r. Firmy zatrudniające ponad 50 osób będą musiały udostępniać dane o wynagrodzeniach, a te powyżej 100 pracowników dodatkowo raportować zgodność z zasadami równości płac.